Litteken zo klein mogelijk laten genezen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

postbodesiem

Litteken zo klein mogelijk laten genezen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 09:21

Hallo ik heb een vraag ik heb een enter die met z'n been in het draad heeft gezeten en er is een enorme wond ontstaan die nu aan het helen is, welk middel raden jullie aan om op de wond/korst de gaan smeren om het litteken zo klein mogelijk te laten worden??

Brisk

Re: Litteken zo klein mogelijk laten genezen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:41

Hoi! Ik weet niet in hoeverre de wond al genezen is, maar als de wond nog groot en open is, is groene klei (vertargil) een goede aanrader, is de wond al kleiner, raad ik vulketan gel aan. Let wel dat je de wond elke dag min 2 maal verzorgt, en de korsten er goed afhaalt. Het geneest dan trager, maar vele mooier.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 09:47

De wond is nog rauw en roze met zo nu en dan wat bloedplekjes. De DA heeft er blauwe spray opgespoten om het zo veel mogelijk te laten indrogen. Er zit een heel klein beetje wild vlees op maar dat valt nog erg mee. Groene klei heb ik vaker gehoord, maar smeer je het dan niet helemaal dicht? Dan kan de wond toch niet ademen?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:18

gebruik aluminiumspray. het dekt de wond af zodat er geen vuil in kan komen mar de wond kan wel ademen. Zodat de heling wordt bevordert. verder zou je er nekrolytan zalf onder kunnen doen. is echt een super wondzalf

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:32

Nou, je hebt al verschillende adviezen gekregen.
Hier is er nog eentje.

Zalf met Silicea erin. Je kunt daarnaast Silliceakorrels/granulaat door het voer geven. Dit is een homeopatisch middel dat vorming van teveel bindweefsel tegengaat. Littekenweefsel is bindweefsel.

Succes ermee.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:27

Ik heb groene klei al dikwijls gebruikt, en tot hiertoe me succes. Onze ruin was onlangs aan de kletter gegaan met een houten paal aan zijn halstertouw met een dikke nagel erin. Kan je je voorstellen hoe zijn benen, lies, en buik eruit zagen. Echt lelijke wonden en natuurlijk zwellingen aan de pezen van die balk. We hebben dat met vertargil behandelt, met zeer goed resultaat. Maar liefst wel 2 keer per dag verzorgen. Je zult verstelt staan. Dat er nu al wildvleesvorming is, is geen goed teken. Dat trekt nml niet weg. Dat zit er en dat blijjft er (tenzij het weg gesneden wordt). Ik kan er niet genoeg de nadruk op leggen dat je de korst er telkens afhaalt, je haalt de wond dan telkens wel terug open, maar om zo mooi mogelijk te genezen is dit noodzakelijk. Anders krijg je zeer zeker wildvlees, of een lelijk litteken. Ik heb al heel wat jaren paarden, en dus ook best wat ervaring met wonden (jammer genoeg) en ik gebruik al heel lang de groene klei, telkens met succes. Ik houd me daaraan!
Ik dacht ook eerst dat het de wonde afsloot, en in het begin denk je bah dit kan niet goed zijn, maar de klei haalt net het vuil uit de wond en heeft echt een zuiverend effect. Super spul!
In elk geval succes!

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:29

Waar kan ik groene klei kopen? paardendrogist of misschien bij een welkoop of zo?
morgen komt de DA weer en ik zal het met hem overleggen of dit een goede oplossing is.

Allemaal zeer bedankt voor jullie tips en adviezen !!!!!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:31

lotagen gel(wondzalf) te verkrijgen via de da..goed spul..

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:13

Calendula zalf van VSM werkt ook altijd heel goed bij dit soort problemen het heeft tevens een desinfecterende werking.

Het paard van een vriendin van mij had bijna haar hele voorknie open liggen maar door 2x daags calendula erop te smeren groeide het netjes dicht en is er nog maar een klein littekentje overgebleven.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 10:25

Gistermiddag is de DA geweest, ik heb met hem overlegd, en volgens hem kan ik beter eerst nog even dagelijks met blauwe spray spuiten totdat de wond goed is ingedroogd en dat er een korst op komt, want de wond is nog open. Daarna wil ik eigelijk overgaan op calendula gel (paardendrogist). Ik heb er wat info op hun site over gelezen en dat lijkt me goed voor de verdere behandeling. Tevens is mij ook al gezegd om er met een rooie (zo'n ouderwetse) warmte lamp op te gaan schijnen, dat was vroeger een lamp die je een poosje op een zere plek hield en dat je er op die plek daarna een stuk beter door voelde.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:53

hai.inderdaad is groene klei een goed middel maar ik zou het zeker combineren met calendulanzalf of gelei.gelei is wat minder vet dat heeft als voordeel dat er minder vuil aan blijft zitten en dat je de klei eroverheen kan doen.je kan calendulan (van vsm) kopen bij elke drogist.klei heeft zo`n beetje elke paardenwinkel
Heel veel succes..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:42

Zjadore schreef:
Calendula zalf van VSM werkt ook altijd heel goed bij dit soort problemen het heeft tevens een desinfecterende werking.

Het paard van een vriendin van mij had bijna haar hele voorknie open liggen maar door 2x daags calendula erop te smeren groeide het netjes dicht en is er nog maar een klein littekentje overgebleven.

Dit gebruik ik idd ook! Wereldspul!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:28

calendulazalf helpt heel goed: inmasseren. Heb dit bij een grote wond gedaan die volgens de dierenarts niet mooier zou worden. Uiteindelijk bleef er maar een plekje van een euro over. De huid werd ook mooi donker (was roze) en soepel en zacht. Je moet het wel lang volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:42

Ik vind wel dat je de callendula zalf even zelf moet uitproberen,ik had ze namelijk laatst gekocht voor mensen en smeerde het op een schrale plek onder mijn neus.Branden dat het deed ,ik heb het er gelijk af gewassen.

mijn veulen heeft verleden week zondag in de draad gezeten .de wond zit in haar kootholte.Doordat het twee wonden naast elkaar zijn kon het niet genaait worden.De eerste verbandronde heeft de dierenarts gedaan met een verbandje wat in gel verandert en dat moest twee dagen blijven zitten.Dan heb ik vijf dagen groene klei en terug verband er op gedaan.Dus iedere dag wond uitwassen en nieuwe klei er op.En nu is het iedere dag zinkzalf en nog steeds onder het verband.Het verband moet ze om vanwege dat ze dag en nacht buiten loopt.Ze heeft ook antibiotica en onstekingsremmer en pijnstiller gehad maar dat is gestopt.Nu moet ik de wond in de gaten houden,als zich wildvlees gaat vormen moet ik de vulkantan gaan gebruiken .

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:52

Een vriendin van me had er iets op gesmeerd, leervet ofzo, ik zal het is vragen.

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:13

Koffie dik.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:19

Calendulan zalf is perfect tegen littekens en/of witte haren!