Vandaag was ik van plan Bas weer even te laten slepen in de bak. Eerst even zoals gewoonlijk rondtuffen met het tuigje.
Ik vond hem al wat hangerig aan de leidsels, niet lekker ontspannen als normaal, maar goed, elk paard heeft wel eens een mindere dag.
Ik zette hem aan tot een normale arbeidsdraf, waarbij meneer meteen begon te hoesten.Een harde droge kuch, enkele keren.
Ik heb hem weer in stap over laten gaan maar het hoesten stopte niet meer, hij deed veel moeite, hals naar voren en maar hoesten.
Zeker 10 - 12 keer hoestte hij.
Hij klonk heel benauwd door zn neus wanneer hij hoestte.
Ik bekeek zijn ademhaling, die was bar slecht, 3dubbele slag bij het inademen, harde zucht bij het uitademen.
Ik ben maar gestopt, richting stal gestapt en daar afgetuigt.
Ik heb wat gevoeld rondom zn kaken, en kreeg het idee dat de klieren achter zn kaken wat opgezet zijn, toen ik er tegen aan drukte wekte ik het hoesten weer op en kwamen er nog een aantal harde droge kuchjes uit.
Ik snap er niks van, hij heeft nauwlijks wat gedaan! De draf was nog niet eens de hele a-c-lijn.
Vriendin erbij gehaald wiens vorige pony ook veel last had van hoesten, haar pony had last van vastzittend slijm maar volgens haar kwam deze hoest niet overeen.
Ik heb hem maar op de kale weide gezet, i.p.v in en om de bak waar hij normaal staat, vanwege het stof daar.
Nat hooi gegeven om ook maar zoveel mogelijk stof te vermijden.
Maar hoe kan het dat hij het zomaar ineens zo heeft ?
Er is niks veranderd in zijn omgeving, hij staat altijd in de stoffige bak en het stuk zand daaromheen. Hij krijgt altijd hetzelfde hooi, zelfde zolder waar het op ligt etc
Gister is hij nog gelongeerd met touwtjes, heeft hij nog gesprongen, dag ervoor met tuigje over weg geweest en ook behoorlijke stuken gedraaft, nergens last van.
En nu zo ineens stond hi jer vanmiddag bij alsof hij een zware inspanning had gedaan, terwijl hij misschien net 5-10 minuutjes stapte.
Ik kijk het even aan met nat hooi en de weide, maar anders haal ik volgende week een DA erbij.
Misschien heeft iemand hier een idee ?
Hoe kan het zo ineens zo erg zijn, terwijl er helemaal niks veranderd is ?