Van een op andere dag veel hoesten tijdens werk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Van een op andere dag veel hoesten tijdens werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 21:07

Vandaag was ik van plan Bas weer even te laten slepen in de bak. Eerst even zoals gewoonlijk rondtuffen met het tuigje.
Ik vond hem al wat hangerig aan de leidsels, niet lekker ontspannen als normaal, maar goed, elk paard heeft wel eens een mindere dag.
Ik zette hem aan tot een normale arbeidsdraf, waarbij meneer meteen begon te hoesten.Een harde droge kuch, enkele keren.
Ik heb hem weer in stap over laten gaan maar het hoesten stopte niet meer, hij deed veel moeite, hals naar voren en maar hoesten.
Zeker 10 - 12 keer hoestte hij.
Hij klonk heel benauwd door zn neus wanneer hij hoestte.
Ik bekeek zijn ademhaling, die was bar slecht, 3dubbele slag bij het inademen, harde zucht bij het uitademen.
Ik ben maar gestopt, richting stal gestapt en daar afgetuigt.
Ik heb wat gevoeld rondom zn kaken, en kreeg het idee dat de klieren achter zn kaken wat opgezet zijn, toen ik er tegen aan drukte wekte ik het hoesten weer op en kwamen er nog een aantal harde droge kuchjes uit.
Ik snap er niks van, hij heeft nauwlijks wat gedaan! De draf was nog niet eens de hele a-c-lijn.

Vriendin erbij gehaald wiens vorige pony ook veel last had van hoesten, haar pony had last van vastzittend slijm maar volgens haar kwam deze hoest niet overeen.

Ik heb hem maar op de kale weide gezet, i.p.v in en om de bak waar hij normaal staat, vanwege het stof daar.
Nat hooi gegeven om ook maar zoveel mogelijk stof te vermijden.

Maar hoe kan het dat hij het zomaar ineens zo heeft ?
Er is niks veranderd in zijn omgeving, hij staat altijd in de stoffige bak en het stuk zand daaromheen. Hij krijgt altijd hetzelfde hooi, zelfde zolder waar het op ligt etc
Gister is hij nog gelongeerd met touwtjes, heeft hij nog gesprongen, dag ervoor met tuigje over weg geweest en ook behoorlijke stuken gedraaft, nergens last van.
En nu zo ineens stond hi jer vanmiddag bij alsof hij een zware inspanning had gedaan, terwijl hij misschien net 5-10 minuutjes stapte.

Ik kijk het even aan met nat hooi en de weide, maar anders haal ik volgende week een DA erbij.
Misschien heeft iemand hier een idee ?
Hoe kan het zo ineens zo erg zijn, terwijl er helemaal niks veranderd is ?

Jooske

Re: Van een op andere dag veel hoesten tijdens werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:50

Het kan zijn dat hij kou gevad heeft natuurlijk en dat daarom zijn klieren opgezet zijn. Dat is het enige wat ik kan bedenken eigenlijk.. Mijn paard kucht ook wel bij het rijden, maar dat is alleen omdat er dan wat slijm loskomt en na een rondje draven aan de lange teugel is dat dan ook wel voorbij dus dat kan het ook niet zijn. Ik zou het inderdaad even aankijken en anders toch de dierenarts bellen. Succes ermee

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:23

Maar hoe kan het dat hij het zomaar ineens zo heeft ?
Er is niks veranderd in zijn omgeving, hij staat altijd in de stoffige bak en het stuk zand daaromheen.

Kan heel goed mogelijk zijn dat jouw paard een stofallergie ontwikkeld heeft,door altijd maar in het stof te staan en werken. Zeker met de (3 !!)dubbele ademhaling niet te lang wachten met DA inschakelen , voor je het weet heb je een dampig paard .

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 17:41

Kou gevat, zou kunnen, maar hij heeft de afgelopen weken al een behoorlijke wintervacht gekweekt waarbij hij overdag met nu steeds weer die zon erg warm van is. ( het is een shet, dus kweken die vacht ! )

Het zou kunnen van die stofallergie, maar naar mijn ervaring beginnen ze dan met hier en daar eens een kuchje, steeds vaker, je merkt dan dat het stof ze begint te irriteren. Dit was bij Bas echter niet het geval, het was echt van dag op dag een totaal verschil. Ene dag een fitte pony in goede conditie, andere dag een benauwde pony die hoest...

Hoe het vandaag gegaan is weet ik nog niet, moest vandaag werken, heb in het stalschrift verzorgster gevraagd zijn toestand te controleren en niet aan het werk te gaan als hij nog slecht was.

Als het dit weekend niet beter wordt, of verslechterd, bel ik maandag meteen een DA. Ik heb helaas aardig wat ervaring met paarden met luchtwegproblemen en zodra een paard hoest gaan bij mij de alarmbellen rinkelen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 18:56

Nou ik ben erachter waardoor het komt; Structuurmuesli!

Apart geval misschien

De dag voor hij zo begon te hoesten heeft hij een emmertje structuurmuesli gehad, normaal krijgt hij dit nooit, maar ik had een zak mee gekregen van mn werk dus waarom niet even lekker verwennen ?
De dag van het hoesten heeft hij niks gehad, de dagen erna ook niet.
De dag na het hoesten heeft mn verzorgster hem gelongeerd en toen was er niks aan het handje.
Zondag heb ik hem alleen maar even gepoetst, toen was er ook niks loos, de klieren waren niet dik, geen dubbele slag in de ademhaling, noppes.
Gister weer aan het werk gezet in het tuig, vrij veel gedaan, maar meneer had nergens last van, ademhaling normaal en na veel draven ook snel weer op normaal peil.

Na het werk gaf ik hem gister een handje muesli en daar begon meneer ineens weer te hoesten, en niet 1 keer, maar weer continu.
Hij raakte wat paniekerig en begon ook weer dubbel te ademen.
Op een of andere manier wekt de kruidenmuesli bij hem het hoesten op, hij kan het niet goed wegkrijgen.
Dit heb ik nu achteraf gezien eerder gehad toen hij van mij afgelopen zomer een PAVO-koek kreeg, daar stikte hij zowat in toen, kon het niet wegkrijgen, hoestte alles bij elkaar en alles kwam er weer uit. Ook toen werd hij benauwd en paniekerig

Ik denk dat op een of andere manier de ruwe vezel hem irriteert ofzo, de pavokoek is van kruimelige structuur en de meusli ook.
Dat is tenminste de conclusie die ik er maar van gemaakt heb, anders weet ik het ook niet.

Voor hem dus geen muesli meer, de pavokoek had ik al geschrapt, muesli daar nu dus bij.

We houden het gewoon bij af en toe een handje ponybiks

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 05:16

Fijn dat je de oorzaak weet en dat het hoesten daar mee te maken heeft. Ben je tenminste gelijk van het probleem af!