Dit is hem, foto pas gemaakt en zo zien zijn manen er nog steeds uit gelukkig!
Maar hij schuurt zijn manen even onder de voerbak als hij uit de wei komt. Hij schuurt ze niet kapot gelukkig, het ziet er nog steeds zo uit als op de foto. Hij schuurt zijn manen ook maar kort.
Maar zijn staart schuurt hij al langer, de hele bovenkant is kortgeschuurd. En vandaag kwamen we erachter dat onder de haren enorm veel wondjes en plekjes zaten waar wondvocht uit liep en wat kleefde aan de staart. En zelfs aan de onderkant van de staartwortel zaten grote open geschaafde wonden. Even in zijn box gezet om te overdenken wat we gingen doen, en hij brak zowat de tussenwand eruit door het schuren, zo erg hebben we het nog nooit gezien.
Gelijk de staartwortel aan de bovenkant geschoren en gewassen met speciale shampoo voor eczeem en droge open huid (ben de naam even kwijt). De jeuk bleek daarna al veel minder te zijn en hij ging gewoon lekker eten zonder eerst te jeuken.
In ieder geval komt volgende week de dierenarts erbij, of we gaan gelijk naar de kliniek omdat we daar een goeie dierenarts hebben.
Maar ik vraag me af of dit nou zomerexzeem is, het lijkt me een beetje laat in het jaar om zich nu te openbaren in zulk erge mate. Natuurlijk schuurde hij zijn staart al langer en hebben we daar goe dop gelet maar nooit is het zo kapot geweest als deze week.
Als het zomereczeem is kiezen we voor de antiallergie spuit, ookal heeft die veel bijwerkingen. (natuurlijk pas volgend jaar maart!)
.
. Dus als morgen de haartjes nog plat liggen op zijn staart heeft hij niet geschuurd en helpt het wassen en vetten.