Zomereczeem of..... ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Zomereczeem of..... ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:47

Onze prachtige mooie haflinger met een manenbos en een voorpluk waar ieder paard jaloers op zou zijn heeft nu toch weer iets raars....

Dit is hem, foto pas gemaakt en zo zien zijn manen er nog steeds uit gelukkig!

Afbeelding

Maar hij schuurt zijn manen even onder de voerbak als hij uit de wei komt. Hij schuurt ze niet kapot gelukkig, het ziet er nog steeds zo uit als op de foto. Hij schuurt zijn manen ook maar kort.

Maar zijn staart schuurt hij al langer, de hele bovenkant is kortgeschuurd. En vandaag kwamen we erachter dat onder de haren enorm veel wondjes en plekjes zaten waar wondvocht uit liep en wat kleefde aan de staart. En zelfs aan de onderkant van de staartwortel zaten grote open geschaafde wonden. Even in zijn box gezet om te overdenken wat we gingen doen, en hij brak zowat de tussenwand eruit door het schuren, zo erg hebben we het nog nooit gezien.
Gelijk de staartwortel aan de bovenkant geschoren en gewassen met speciale shampoo voor eczeem en droge open huid (ben de naam even kwijt). De jeuk bleek daarna al veel minder te zijn en hij ging gewoon lekker eten zonder eerst te jeuken.

In ieder geval komt volgende week de dierenarts erbij, of we gaan gelijk naar de kliniek omdat we daar een goeie dierenarts hebben.
Maar ik vraag me af of dit nou zomerexzeem is, het lijkt me een beetje laat in het jaar om zich nu te openbaren in zulk erge mate. Natuurlijk schuurde hij zijn staart al langer en hebben we daar goe dop gelet maar nooit is het zo kapot geweest als deze week.

Als het zomereczeem is kiezen we voor de antiallergie spuit, ookal heeft die veel bijwerkingen. (natuurlijk pas volgend jaar maart!)

Manda

Re: Zomereczeem of..... ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 05:51

Niemand?

Vooral de onderkant van zijn staartwortel is kapot.... bovenkant valt opzich mee behalve geschuurd.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 05:54

Het zou best zomereczeem kunnen zijn omdat hij ook zijn manen schuurt. Paarden kunnen hier tot okt/nov last van hebben dus het kan heel goed dat het zich nu pas openbaart. Ik zou als ik jou was gewoon het oordeel van de dierenarts afwachten. Hij heeft inderdaad mooie manen, ik hoop voor je dat het iets anders is!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 06:00

Het zou me niks verbazen als het iid dat is. Maar wij hebben bij voorbaat al voor de antoallergie spuit gekozen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 06:18

Mijn haflinger heeft ook eczeem. Gelukkig niet heel erg, bij hem werkt hydorcortiderm al genoeg. Dat is ongeveer hetzelfde als de anti-allergiespuit maar dan als zalf (hormoonzalf). Of bedoel je die nieuwste spuit? Die eigenlijk tegen schimmel werkt maar ook heel goed schijnt te zijn bij het voorkomen van eczeem? Daar heb ik geen ervaring mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 06:40

yep..eczeem!!! of t echt zomereczeem is weet ik niet, maar t is wel eczeem.

alhoewel t ook van eventueel verharen komt, je ziet dat namelijk ook wel rond deze tijd van het jaar
staartwortel goed poetsen en eventueel wat vet houden met een zalf.

ben benieuwd wat de veearts ervan zegt...

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 00:54

Lijkt me zoals je het omschrijft ook een vorm van eczeem.
Krijgt je paard niet toevallig net ander voer ??
Daar kan het ook aan liggen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 09:47

Nee, hetzelfde voer... Alleen veel vaker op de wei met dit mooie weer.

Volgens mij is het wel zomereczeem. Al vind ik het erg laat om nu zich zo te openbaren. Vorig jaar schuurde hij ook met zijn staart, maar dat doet hij het hele jaar door, niet alleen in de zomer dus daaromd achten we niet gelijk aan zomereczeem. De huid van zijn staartwortel is ook nog nooit zo kapot geweest als deze week, zielig gewoon.

Vandaag ga ga ik babyoli kopen om zijn staart mee in te smeren. Eventueel poeder voor de jeuk maar ik heb het idee dat het sinds we de staart aan de zijkanten en een klein stukje bovenop geschoren hebben en hebben gewassen met speciale shampoo de jeuk al flink afgenomen is.
Dus dat ga ik vandaag ook met zijn manen doen, met die shampoo.

Dan afwachten wat de dierenarts zegt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 17:48

O ja, toen we hem als 3 jarige kochten had hij korte manen en een korte staart. Dus we wisten dat hij schuurde. Dus hij was er wel mee bekend hoor.
Maar binnen een jaar was zijn staart weer lang, enkel de bovenkant bleef wat kort door het schuren, maar toch is de staart enorm gegroeid.
De manen en voorpluk zijn ook in een jaar van kort naar super lang gegroeid, en groeien nog steeds .

Maar bij degene waar we hem kochten stond hij de hele dag buiten in de wei. Bij ons maar enkele uren. Dus meer op stal.

De staart is duidelijk eczeem. Vandaag weer gewassen mets peciale shampoo en de staartwordtel helemaal ingesmeerd met babyoli. En toen we hem ops tal zette ging hij eerst stro eten ipv schuren . Dus als morgen de haartjes nog plat liggen op zijn staart heeft hij niet geschuurd en helpt het wassen en vetten.

De manen en voorpluk ook helemaal gewassen. Die zijn vreselijk dik en flink stoffig. Toen gedroogd en steeds babyoli tussen de manen door op de manenkamhuid gedruppeld zodat die helemaal vet was. De manenkamhuid zag er niet geschilferd uit, gewoon mooi roze. Maar voor de zekerheid toch maar geolied.

De arme stakker mag ookd e wei niet op voorlopig, als het zomereczeem is is dat beter voor hem. Hij mag wel even in de paddock. (zal misschien weinig verschil maken maar goed...).

Volgende week dierenarts.