paarden op vlas: hoesten en snot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabStables

paarden op vlas: hoesten en snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 13:00

Sinds ik mijn 4 paarden op vlas heb staan, valt het me op de ze hoesten en behoorlijk verkouden zijn (geel snot loopt uit de neus)
Nou is het wel de tijd dat iedereen (mens en dier) verkouden is, maar ik vind het wel toevallig. Kan ik dit in verband brengen met het vlas? Voorheen had ik ze op (grof) zaagsel staan en nooit geen problemen met hoesten of snot (ze waren wel eens verkouden, maar hoogstens 1 of 2 keer per jaar) Ik weet dat vlas een stuk stoffiger is dan zaagsel, zou dit hierdoor komen? Wie heeft hier ervaring mee of kent dit probleem?

Mist

Re: paarden op vlas: hoesten en snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:26

Dan vermoed ik dat je toch een virusje op stal hebt, toevallige samenloop misschien ? Al helemaal omdat ze het allemaal hebben.
Vlas is juist aangewezen voor o.a. stofgevoellige of dampige paarden. Ik gebruik het nu een jaar of 4- geen (3) paarden die hoesten of kuchen !

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:28

mijn paardjes staan ook op vlas en volgens mij is vlas juist zo goed als stof vrij! heb ook geen last van verkouden of snotterige paarden!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:33

Denk ook dat het gewoon toeval is dat je paarden verkouden worden en jij net vlas gebruikt.
Wij gebruiken al een jaar lang vlas en onze paarden hebben er nog nooit van gehoest.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:38

Denk dat t toeval is. Dan hadden ze dat op t zaagsel ook al moeten hebben. Er is pas een onderzoek ofzo geweest, en daaruit kwam dat zaagsel zeer slecht is voor paarden (en knaagdieren). Schijnen foute stoffen in te zitten. Dus juist super slecht voor paarden met luchtwegproblemen.....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:56

Het zal best kunnen dat het door het vlas komt hoor. Wij hebben onze paarden ook een poos op vlas gehad maar ik hoestte mezelf helemaal gek ervan. Dus zijn we er maar weer mee gestopt en nu hebben we rapsodie daar heb ik geen last van. Ik vond trouwens dat er af en toe best nog wel veel stof vrij kwam uit die balen vlas.
Mijn ene merrie kan ook niet goed tegen stof en reageerd ook beter op rapsodie dan op vlas.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:41

Ik heb nog nooit nare ervaringen met vlas ondervonden.
Probeer anders over te stappen naar hemparade.

Hemparade

Het comfortabele en duurzame stalbed.

Hemparade stalstrooisel is de juiste keuze, want het bezorgt uw paard of pony een comfortabele stal.

Milieuvriendelijk
Hemparade is gemaakt van de houtkern van milieuvriendelijk geteelde vezelhennep.
Bij de teelt van vezelhennep worden geen insecticiden of pesticiden gebruikt. De moderne oogst- en productiemethoden van HempFlax zorgen voor een constante en hoogwaardige kwaliteit stalstrooisel.

Absorbeert beter
Het natuurlijke absorptievermogen van hennephout is aanmerkelijk hoger dan dat van conventionele materialen. Daardoor worden vocht, geurtjes en ammoniak veel sneller en beter opgenomen. Hemparade is ideaal voor de paardenhoef omdat het een veerkrachtig en isolerend stalbed vormt. De structuur van Hemparade voorkomt dat het materiaal zich in de hoeven van het dier vastzet. Verzuring van stalbeddingen als houtkrul leidt geregeld tot aantasting van de hoeven. Hoefsmeden constateren bij gebruik van hennepstrooisel zelden hoefrot of andere problemen. Dierenartsen raden het gebruik van Hemparade aan.

Stofvrij en vochtregulerend
Hemparade is in tegenstelling tot houtkrul en stro nagenoeg stofvrij en werkt vochtregulerend. Veeartsen adviseren hennepstrooisel te gebruiken in de stal van paarden met een allergie of luchtwegprobleem. Voor verzorgers met soortgelijke aandoeningen is Hemparade eveneens ideaal.

Arbeidsbesparend
Hemparade levert een besparing van arbeid op doordat het stalbed langer in de stal kan blijven liggen. Het verbruik is daardoor ook aanzienlijk lager dan van stro of houtkrul. Extra voordelen zijn onder meer: geringere opslagruimte, arbeidsbesparing en een kleinere hoeveelheid stalafval. Hemparade verandert uw mesthoop in twee tot drie maanden in hoogwaardige biologisch tuincompost.

Hemparade is geschikt voor alle hoefdieren en voor gebruik in de biologische kippen –en konijnenfokkerij.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:02

Wat zou er waar zijn van die verhalen over toxische stoffen in zaagsel?

Wij zijn deze zomer overgegaan van stro naar zaagsel, vanwege een pony die hoest. Op aanraden van veel mensen en ik moet zeggen het is een stuk schoner en makkelijker schoon te maken. Echter niet zo stofvrij als ik vooraf dacht, ook al lijkt de pony nergens meer last van te hebben...

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:43

Mirjam schreef:
Wat zou er waar zijn van die verhalen over toxische stoffen in zaagsel?

Dit kan ik erover vinden.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten.
Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:08

ja zoiets was t ja!!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:31

Dank voor de uitleg!
Zoiets heb ik ook gelezen, ik vraag me alleen af of het waar is. Je hoort zo vaak van allerlei onderzoeken die later in een andere studie weer worden tegengesproken.

De mensen die mij zaagsel hebben aangeraden hebben hun paarden er echt al lang op staan. En ik neem hun mening serieus, het gaat om o.a. mijn smid en mijn dierenarts.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 22:21

Zo zie je maar weer hoe belangrijk een goed stalklimaat is! Je staat er eigenlijk nooit bij stil hoeveel stof er in de lucht hangt in de stal waar het paard staat (heeft natuurlijk ook te maken met de open ruimte, plafond, boven het paard en luchtcirculatie in de stal zelf)
Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn paarden schoner stonden op vlas dan op zaagsel omdat het gewoon meer vocht opneemt. Van zaagsel maken ze binnen enkele dagen een bruine troep, daarom vond ik het ook zo prettig om te gebruiken. Maar toen ik ze hoorde hoesten en snotteren heb ik de stallen met vlas snel uitgemest! Zelf vind ik het vlas wel stoffig als ik het verspreid door de stal als ik de pakken net losmaak. Ben echt aan het twijfelen waar ik ze nu op ga zetten; zaagsel of vlas. Misschien is de verkoudheid van mijn paarden een toevalstreffer (hoop ik dan maar!) Ik denk dat ik het vlas, zodra de paarden van hun verkoudheid af zijn, weer gebruik en dan kijk hoe ze er op reageren.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:23

ArabStables schreef:
Ik weet dat vlas een stuk stoffiger is dan zaagsel, zou dit hierdoor komen?

Over het algemeen is dit dus NIET zo, en is vlas minder stoffig dan zaagsel.
Maar allicht is jouw vlas dan niet ontstoft?
Dan zou ik andere vlas halen.
Ook denk ik dat je een virusje op stal hebt.
Vervelend is het wel, sterkte.

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:28

Het ligt er helemaal aan van welke kwaliteit je het vlas koopt. Je hebt in houtkrullen A-merken en B-merken en dat geldt voor vlas ook. Het vlas wat ze op de stal gebruiken waar ik sta is vreselijk stoffig. Ik koop zelf mijn vlas in en het is echt stofvrij. Het enige is hoe schoner qua stof, hoe gladder het vlas in het begin is en het neemt wel weer minder vocht op als het stoffigere vlas. Nu maakt dat bij mij niet uit want ik maak er geen potstal systeem van en haal 1 x in de week al het nat eruit. Heb echt nooit last van ammoniaklucht. succes

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:02

mijn paardje staat ook op vlas en die heeft chronische brochitus en volgend de dierenarts is dat juist heel goed, want zaagsel is veel stoffiger. er heerst idd. verkoudheid ed. bij paarden dus misschien is dat het?

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 23:15

De paardjes zitten aan de Echinaforce, Sinuforce, flinke hoeveelheden knoflook en staan even lekker in de buitenlucht een paar dagen. Laten we hopen dat het een virus is die snel weer wegtrekt!
Heb het de eerste dagen na het snotteren weer op mijn vertrouwde zaagsel geprobeerd, maar dit is na een aantal dagen bruin:( terwijl het vlas toch echt schoon en droog bleef en nu weet ik het dus even niet meer.
Bailey: waar koop je je vlas in? Ik heb de afgelopen Bit-test er ook maar weer eens op nageslagen en daar werd gesproken over Linabox en ik geloof dat dat behoorlijk stofvrij is. Ik zit er nu over te denken om dit aan te schaffen, waarschijnlijk dat mijn huidige vlas te stoffig was. Ik hoorde dat er wel verschil zit in de kwaliteit van de merken vlas, maar gebruik het voor het eerst, dus heb er nog geen ervaring mee. Wel zonde trouwens, het vlas wat ik uit de 4 boxen haalde (ongeveer 3 pakken per box x 5 euro per baal ) zag er nog als nieuw uit en heb ik maar over de bak verspreid, zonde geld dus Maar dat liever dan hoestende paarden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:37

Je zou idd eens een ander merk vlas kunnen proberen of hennep / linabox. Informeer anders even bij de leverancier en leg je probleem voor. Wellicht is het handig om dan eerst 1 stal te doen en te kijken of het bevalt. Dan kan je zo voorzichtig uittesten zonder dat het je veel geld kost (of in iedere stal een ander soort).

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 10:40

Ik heb de Bittest erop nageslagen omdat het vlas mij toch wel goed beviel (het bleef schoon, echt veel beter als zaagsel) en aan de hand daarvan heb ik een partijtje Linabox (stofvrij) besteld. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat werken!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 10:44

Hennep is trouwens (bij lange na) NIET stofvrij! In bijvoorbeeld Aubiose zit heel wat stof wat het paard ademhalingsmoeilijkheden kan bezorgen.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:28

Mijn oude verzorgpaard van 20 was toendertijd dampig. En op het vlas ging het heel goed. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord dat een paard daar verkouden of iets van werd. Ik weet wel dat er sommige zijn die denken dat ze het ook kunnen eten, netzoals stro en dat is niet goed uiteraard. Maar ziek er van worden nee, ik geloof niet dat dat kan.

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:01

Ik schrok een beetje van je bericht.
Ik ben juist naar vlas overgegaan, omdat ik een paard heb die al een paar keer een soort chronisch hoestje had. Tot nu toe tot alle tevredenheid. Paarden lopen overdag nog wel de hele dag op de wei.
Ik heb ook een paar keer Hennep geprobeert, maar als ik hiervan een pak opentrek ga ik zelf hoesten de stal uit.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 23:52

Inmiddels zijn mijn paarden niet meer verkouden, na een kuur Echineaforce, knoflook en buiten staan; gelukkig! Nadat ik dit topic startte hoorde ik ook van iedereen dat vlas stofvrij is en het ligt ook wel aan het merk vlas- het ene kan net wat meer stof bevatten dan de andere. Ik denk dat het bij mij net een toevalligheid geweest is; net toen ik voor het eerste keer vlas ging gebruiken omdat ik er zulke goede verhalen over hoorde werden mijn paarden verkouden, waardoor ik de link legde met stof.
Ik had mijn vlas gewoon bij de dierenspeciaalzaak besteld (merkloos) en het stofte wel flink toen ik het in de stallen deed. Ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen (het bleef super schoon op stal, dat beviel me echt perfect, maar mijn paarden liepen snotterig rond, dus ik dacht 'oh nee, het zal toch niet van die vlas komen..?') en deze vlas afgezworen en Linabox-vlas besteld bij Ecobodem. Voor de zekerheid, deze vlas is ABSOLUUT stofvrij, kwam echt als beste stofvrij uit de Bit-test (beter als zaagsel en stro, en daar hebben de paarden bij mij heel lang zonder problemen op gestaan), dit gaf bij mij de doorslag om een pallet te bestellen.
Ik kijk erg uit naar mijn partij Linabox die ik begin deze week hoop te ontvangen!
Hennep is inderdaad heel erg stoffig (terwijl er plenty mensen zullen beweren dat dit niet zo is), het is in ieder geval getest in de Bit en dat resultaat was niet al te best (het meest stoffige van alle strooisels, samen met stro) dus hennep wilde ik zeker niet proberen.
Aangezien de winter er weer aankomt en ik mijn paarden schoon, warm en droog (en in een goed stalklimaat!) wil hebben staan hoop ik dat Linabox de uitkomst biedt! Zodra de paardjes van de week op het nieuwe vlas staan, zal ik hier weer een berichtje neerzetten...