Jonge pony heeft wond --> Toekomstproblemen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Jonge pony heeft wond --> Toekomstproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:21

Een pony die als jong beestje een flinke wond heeft opgelopen, kan dit voor de toekomst gevolgen hebben?

Het been lag open tot op het bot, zelfs het bot was iets ruw. Is dezelfde dag nog gehecht. En toen heel goed verzorgd, dus telkens verband verschonen etc. De hechtingen zijn iets te vroeg gesprongen, en de wond heeft iets gewoekerd.
Toen na ruim 3 weken het verband eraf mocht is het ingespoten, en de wond zag er goed uit. Het is nog lange tijd een grote wond geweest, maar nu toch mooi weggetrokken.
Ondertussen is het een jaar geleden dat het gebeurd is. De veearts vond het toen wel ernstig, omdat het bot geraakt was. Maar was heel tevreden over hoe het genas.
De plek is nog zichtbaar, en ook iets dikker. Dus ietwat een schoonheidsfoutje.

Maar de belangrijkste vraag is, kan dit ooit nog problemen geven? De pony heeft altijd gelopen op het been, ondanks de pijn. En loopt keurig netjes rad. Maar zal het dus ooit op kunnen spelen, of blijft het gewoon een schoonheidsfoutje.

Ik heb geen duidelijkere foto’s.
Maar net uit het verband, met bepaalde spray erop.
Afbeelding

En de wond, ongeveer een maand nadat het gebeurd is.
Afbeelding

En geen duidelijke foto’s van nu helaas, maar je ziet dus nog een streepje en een verdikking.
Afbeelding

CouCou

Re: Jonge pony heeft wond --> Toekomstproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:10

Ik denk dat je je dat nooit 100% kan zeggen.
Als ik dat zo hoor, kan je best in de toekomst nog wat doen met dat besie, tenminste dat denk ik. Maar de tijd zal het je leren (hmmm zei ik wijs ).

Ik heb een jong besie gekend, die had een complete hap uit de bil. Zou mogelijk nooit meer in de sport kunnen. Rijdt nu toch wedstrijden en heeft er absoluut geen last van.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:19

Het ligt eraan of er weefsel en hoezeer het bot beschadigt is. Daar kom je iegenlijk alleen achter bij belasting.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:38

Neem aan dat er geen pezen beschadigd waren. Dan zou er waarschijnlijk alleen een megaaaa schieffel zijn ontstaan. En zolang deze niet bij een pees in de buurt zit, is t alleen een schoonheidsfoutje. Dan verwacht ik ook niet dat t problemen gaat geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:48

Pezen zijn niet beschadigd volgens mij. Het zit net iets onder het sprongewricht, aan de binnezijde.
En de veearts was dus alleen bang voor een botbeschadiging. Maar dan dacht hij aan broos bot, dus was het waarschijnlijk al wel binnen het jaar gebroken.
Beestje kan gewoon lekker hollen, spelen en springen op het moment zonder problemen. Echt aan het werk is ze natuurlijk nog niet. Heb niet het idee dat het problemen gaat geven. Maar wil wel graag jullie reacties erover.
In ieder geval bedankt voor de reacties, ben nog erg benieuwd naar meer reacties.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:53

tja ik heb mijn fokmerrie als 3 jarige gekocht en ze had als veulen en flinke draadwond gehad.
Op de foto's is ze helemaal goed gekeurt en scan enz.. er was wel wat littekenweefsel maar daar heb ik een verklaring van de DA van dat dat geen probleem zou moeten zijn.
En toch heeft ze nu last van t been.
Ik dnke dat je zoiets niet echt met zekerheid kan zeggen.
Pas na een paar maand training krijg je meer duidelijkheid.