Dampig en Zout-water cabine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiepschj

Dampig en Zout-water cabine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:58

Mijn paard is al een aantal jaren dampig. Nu heb ik gehoord over de zout-water cabine (soort sauna met zout water). Wie heeft zijn paard in utrecht al laten behandelen en wat zijn de resultaten? Tevens zou ik graag willen weten wat de kosten hiervan zijn.

Ellebel

Re: Dampig en Zout-water cabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:33

De zout-water cabine in Utrecht is op het moment buiten gebruik, weet niet wanneer die het weer gaat doen. Tot die tijd worden de paarden "gestoomd" met een kapje over neus en mond. Accepteren ze meestal wel goed maar ik heb het idee dat de oude sauna beter werkte. Als je naar Utrecht wil moet je door je eigen DA worden doorverwezen, die kan als ie toch belt ook meteen vragen hoe duur het is.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:50

wie kan mij meer info geven over deze cabine? eventueel via pb?
Klinkt nl erg interessant voor een stalgenote van mij...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:18

Door het zoute water wordt de troep in de luchtwegen van het paard wat vloeibaarder zodat het makkelijker op te hoesten is, ook worden de trilhaartjes in de luchtwegen geactiveerd en komt de troep dus ook makkelijker omhoog. Wordt vaak in combinatie met een ventipulmin kuur gedaan. Na het stomen gaan ze meestal even de stapmolen in zodat dankzij de beweging er nog extra stimulatie plaatsvindt.
Ik weet eigenlijk niet of er nog een andere kliniek is die een wel werkende stoomcabine heeft, zou je even bij de grotere klinieken moeten navragen.