hoefbevangen, nu nog??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

hoefbevangen, nu nog??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 08:22

Hallo,

een pony bij ons op stal is volgens zijn baasje hoefbevangen.
Hij staat heel schraal en krijgt iedere dag een stukje gras bij, maar had de dag ervoor iets meer dan normaal gekregen.
Nu zou hij hoefbevangen zijn.
Kan dat nu nog??
Want echt veel zit er toch niet meer in het gras dacht ik.

licorne

Re: hoefbevangen, nu nog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:48

Hoi
Het is het weer, wat het gras anders dan normaal laat reageren. Ik hoor ineens overal van bevangen paarden!
Mijn eigen pony stond een paar weken geleden ook ineens van de ene op de andere dag bevangen! Ik kwam terug van vakantie en vond haar doodziek in de wei..... Ze loopt een beetje moeilijk zei de boer.....ze was echter flink hoefbevangen, ik schrok me dood! Gelukkig gaat het al veel beter met haar, echt heel rot is het, ze hebben zo'n pijn en het was zo onnodig geweest...

Wat ik van de veearts hoorde: Het gras krijgt z'n laatste groeispurt voor de winter. Door het rare weer, vocht en warmte en korter wordende dagen, groeit het een beetje alsof het voorjaar is. Minder heftig, maar wel dezelfde samenstelling qua voedingsstoffen. Iedereen weet dat je je paard niet op vol voorjaarsgras moet zetten als hij dat niet gewend is. Maar maar weinig mensen weten van die najaarsgroei af. Is een natuurlijk fenomeen zodat de dieren een vetvoorraadje voor de winter kunnen aanleggen, en de groenblijvende planten bouwen wat reserve op om de korte dagen en de weinige zon mee door te komen.
Tot zover het college van mijn dierenarts..... het klonk eigenlijk wel zo logisch.....ik had het met mijn agrarische hogeschool verdomme zelf moeten bedenken..... En het strookt helemaal met de hoeveelheid hoefbevangen paarden die ineens opduikt de afgelopen weken! Ze krijgen zelfs op kale stukjes (kort gras is veel schadelijker dan niet gehooid oud lang gras!) ineens teveel gras binnen wat een andere samenstelling heeft.

Hopelijk knapt dat paardje ook snel op, ik heb er Eveline Hekkenberg bij gehaald, naast reguliere pijnstiller (Metacam) van de reguliere dierenarts heeft zij mijn pony met homeopathie behandeld. Doorgemeten met een biosensor en een aantal ondersteunende middelen gegeven om alle gifstoffen etc. weer uit het lijf te krijgen. Ze knapt godzijdank goed op nu!
Veel succes ermee, voor mij is het in ieder een harde leerschool voor volgend jaar geweest....

Groetjes
Licorne

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:58

waar heel veel mensen zich op verkijken is dat in september het gras vaak nog een laatste groeispurt krijgt..

dus helemaal het verhaal wat licorne ook verteld!
er zit nogal een hoeveelheid fructaan in het gras, wat mede de veroorzaker van hoefbevangenheid is..

op de site van http://www.hoefnatuurlijk.nl/ staat ook wel wat info...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:07

Juist nu is het weer een groot risico, koude nachten ( < 10 graden) overdag zon en kort gras.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:10

Er zijn nog veel meer oorzaken voor hoefbevangenheid helaas, kijk maar bijv. op www.hoofcare.nl

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:57

Verplaatst van VMR naar MD.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:41

Alles is dus al gezegd. Ik heb 2 pony's in het najaar bevangen gehad. Eén in september en 1 in oktober (met vele jaren er tussen). Het lijkt mij dat je beter langzaam aan kunt over gaan op hooi en maar weinig gras bij voeren.
Paarden/pony's halen best veel uit het gras deze maanden, dus krachtvoer bij geven zie ik zelf ook niet als optie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:35

Mijn merrie was 2,5 week geleden op een schraal weiland met hooi er bij ook in eens bevangen! Ik kan geen andere verklaring vinden dan dat het door het fructaan komt. Ze staat dus nu vooral in de padock.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:05

Ik heb mij vorig jaar oktober, toen de 2e pony bevangen werd, laten vertellen dat eikels eten ook hoefbevangenheid kan veroorzaken, maar het fijne weet ik er dus ook niet van...

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:52

Uitkijken voor hoefbevangenheid in het voorjaar en najaar, denk niet alleen aan eiwitten, fructaan is de grote boosdoener.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:25

Mijn IJslandse ruin is hoefbevangen geworden in februari (2004), 's nachts licht vorst (veel rijp) en overdag schitterend mooi weer (zonnetje op rijp), dus hoog fructaangehalte. September (en helemaal met dit mooie weer) is altijd een maand om bij op te passen, inderdaad vanwege de laatste groeispurt en de grote temperatuurswisselingen (dauw en zonnetje erop). Je kunt dan beter de paarden op een stuk land zetten dat nog hoog in het gras staat (is de groei al in geweest) dan een kort/kaal stuk, daar zal het gras juist iedere keer flink opleven en dus eerder voor hoefbevangenheid zorgen. Het heeft hier vannacht geregend, nu schint de zon weer, dus is het vandaag weer oppassen geblazen....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:46

Is het wel hoefbevangenheid? Hoe staat de pony erbij? Met zijn voorbenen naar voren gestrekt en zijn achterbenen ver naar voren onder het lichaam?
Hoefbevangenheid onstaat niet alleen door (veel) gras eten.
Als je het zeker wilt weten, bel dan je dierenarts. Bij hoefbevangenheid moet je snel handelen.
Succes.

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:51

Helemaal eens met Karijn. Bij twijfel altijd dierenarts bellen. Bij snel handelen kun je veel leed voorkomen als ie echt hoefbevangen is.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:26

hoefbevangenheid komt NIET alleen door het gras, het kan ook door een ontsteking ergens in het lichaam komen (heeft de mijne gehad) of door medicijnen bijvoorbeeld.