Hoi
Het is het weer, wat het gras anders dan normaal laat reageren. Ik hoor ineens overal van bevangen paarden!
Mijn eigen pony stond een paar weken geleden ook ineens van de ene op de andere dag bevangen! Ik kwam terug van vakantie en vond haar doodziek in de wei..... Ze loopt een beetje moeilijk zei de boer.....ze was echter flink hoefbevangen, ik schrok me dood! Gelukkig gaat het al veel beter met haar, echt heel rot is het, ze hebben zo'n pijn en het was zo onnodig geweest...
Wat ik van de veearts hoorde: Het gras krijgt z'n laatste groeispurt voor de winter. Door het rare weer, vocht en warmte en korter wordende dagen, groeit het een beetje alsof het voorjaar is. Minder heftig, maar wel dezelfde samenstelling qua voedingsstoffen. Iedereen weet dat je je paard niet op vol voorjaarsgras moet zetten als hij dat niet gewend is. Maar maar weinig mensen weten van die najaarsgroei af. Is een natuurlijk fenomeen zodat de dieren een vetvoorraadje voor de winter kunnen aanleggen, en de groenblijvende planten bouwen wat reserve op om de korte dagen en de weinige zon mee door te komen.
Tot zover het college van mijn dierenarts..... het klonk eigenlijk wel zo logisch.....ik had het met mijn agrarische hogeschool verdomme zelf moeten bedenken..... En het strookt helemaal met de hoeveelheid hoefbevangen paarden die ineens opduikt de afgelopen weken! Ze krijgen zelfs op kale stukjes (kort gras is veel schadelijker dan niet gehooid oud lang gras!) ineens teveel gras binnen wat een andere samenstelling heeft.
Hopelijk knapt dat paardje ook snel op, ik heb er Eveline Hekkenberg bij gehaald, naast reguliere pijnstiller (Metacam) van de reguliere dierenarts heeft zij mijn pony met homeopathie behandeld. Doorgemeten met een biosensor en een aantal ondersteunende middelen gegeven om alle gifstoffen etc. weer uit het lijf te krijgen. Ze knapt godzijdank goed op nu!
Veel succes ermee, voor mij is het in ieder een harde leerschool voor volgend jaar geweest....
Groetjes
Licorne