Iemand ervaring met spat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zammarano

Iemand ervaring met spat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 07:37

Wie kan mij hier meer over vertellen, paard van stalgenoot heeft het namelijk maar we weten er vrij weinig over.....

Kobus17

Re: Iemand ervaring met spat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:20

hoi,
kijk even op www. hoofcare.nl
Daar kan je veel info hierover verkrijgen.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 09:24

dankje

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:48

en tik spat maar is in bij het zoeken, er zijn al veel topics over geweest

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:13

Ik heb helaas ook ervaring met een paard met spat en hier een tijdje geleden een topic over geopend. Als je stalgenoot meer wil weten, dan mag ze me natuurlijk altijd een pb'tje sturen

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:02

Alani schreef:
Ik heb helaas ook ervaring met een paard met spat en hier een tijdje geleden een topic over geopend. Als je stalgenoot meer wil weten, dan mag ze me natuurlijk altijd een pb'tje sturen

Bedankt, maar zij heeft geen bokt!
Ik zal wel aan haar vragen wat ze nou prcs allemala nog wilt weten en dan stuur ik je een pb

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:02

Mijn paard heeft ook spat.
Heeft nog geen dag kreupel gelopen en heeft er verder ook helemaal geen last van.
Maar het is wel handig met specifieke vragen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:33

Paard van mij kreeg als 7 jarige diagnose spat (op rontgenfoto's, klinisch beeld was goed). Heeft vanaf zijn 12e tot 15e Z-dressuur gelopen en tot op heden geen last van het betreffende spronggewricht.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:27

een van haar belangrijkste vragen was wanneer hij er nou prcs last van heeft en hoe je dat dan kan zien......
Rijden jullie nog wedstrijden en is dat te doen??

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:18

Een paard met spat heeft vaak een koude start. Als ze een tijdje lopen, worden ze beter en regelmatiger. Ook hebben ze goede en slechtere dagen. Het beste is als ze veel kunnen bewegen (rust roest echt in dit geval). Denk bijv. aan weidegang en arbeid.
Er zijn verschillende soorten spat (botwoekering en botoplossing). De laatste kun je eigenlijk nooit zien aan de buitenkant. Zonder foto's is spat moeilijk vast te stellen. Er zijn verschillende medicijnen op de markt om een paard met spat zo goed mogelijk te laten functioneren (denk aan een gewrichtsbehandeling met cortison, of met een jodiumpreparaat, diverse voedingssupplementen en Tilderen. Over het algemeen geven de artsen aan dat de herstelkansen goed zijn. Als herstel niet wil optreden ondanks behandelingen is nog een operatieve ingreep mogelijk, waarbij het gewricht kunstmatig verstijfd wordt.
Ik hoop dat ik volgend jaar weer kan starten met Selena. Ik heb haar 2x laten behandelen met Tildren. Na de 1e behandeling is het al wel beter geworden, maar nog niet goed genoeg. De 2e behandeling is nog even afwachten, maar ik zie duidelijk verbetering en heb dus goede hoop. Maar in deze is 'geduld is een schone zaak' een waarheid als een koe.

PS ik heb haar kort na de 1e behandeling weer gereden (=nu zo'n 5 maanden geleden). Weliswaar aangepaste arbeid.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:40

Mijn paard heeft ook (bol)spat. Maar mijn dierenarts vind het niet de moeite om een behandeling te geven.
Hij loopt niet kreupel of wat daan ook. Funtioneert als elk ander paard aalleen. Heeft hij een bobbel.

@Alani mag ik vragen waarom jou paard behandeld word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:59

Persoonljk zou ik nooit moeite en geld stoppen in een paard met spat. Er zijn maar heel weinig paarden die daar geen last van krijgen.

In tegenstelling tot slechte straalbenen, chipjes of OCD. Dat is nooit echt een groot probleem.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 08:32

okej superbedankt voor alle reacties!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 07:49

Felicity: Selena heeft beginnende spat (botoplossing). Zij begon onregelmatig te lopen en er was duidelijk te zien dat ze pijn had. Nadat ze op de foto's was gezet, hebben we besloten voor een behandeling met Tildren. En zoals het nu gaat ben ik dolblij dat ik er wel geld en moeite ingestopt heb. Ze loopt weer als een kieviet en de verwachting is dat zo blijft. In november moet ze weer op de foto en ik hoop dat het aan elkaar is gegroeid. Als dat het geval is dan is de pijn voor haar weg en kunnen we weer verder waar we gebleven zijn.
Pipo: ik begrijp je reactie effe niet.