hoefzweer en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marel

hoefzweer en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:59

Hallo medebokkers!
Ik heb een vraagje over het paard van mijn vriendin. Gisteren ontdekte we een hoefzweer, paard liep kreupel en bij de bal van de hoef zat er een gat waar de pus uitkwam. Goed teken in principe. Afgelopen nacht in hoefzak met soda gehad, en het ziet er al beter uit.
Nu het volgende, die vriendin heeft a.s. zaterdag een springwedstrijd. Zij denkt wel mee te kunnen doen als die weer goed loopt, maar ik betwijfel dat ten zeerste. Heeft iemand een idee wat aanbevolen wordt qua rust als het gaat om een hoefzweer? En is het idd zo dat het paard enkele dagen daarna weer kan meedraaien in de sport?
Bedankt!

tessie1985

Re: hoefzweer en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:03

ik zou zeker wachten met rijden
vooral met springen lijkt het mij niet verstandig

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:54

Arm dier, je vriendin gaat toch zeker niet ten koste van een paard op wedstrijd, laat dit dier een poosje staan en behandel de wond een weekje 1 x per dag met soda of biotex zodat de wond goed schoon wordt. Begin weer met rijden als het paard echt helemaal regelmatig loopt (want dat doet ie nu vast niet) en ga dan weer op concours !

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:58

mijn paard had vorige week ook een hoefzweer en kon er toen niet op staan, hij is nu nog steeds kreupel,
je moet de hoefzweer uit laten snijden, 2x per dag in de groene biotex, en pas het rijden weer oppakken als het paard weer zuiver loopt,

mocht je vriendin nog steeds op wedstrijd willen, reken er maar op dat ze met een kreupel paard het parcours moet verlaten

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:04

Ik neem aan dat er deze week niet of weinig getraint kan worden met dit paard. Dat lijkt me sowieso geen goede voorbereiding op een wedstrijd (nog afgezien van de genezing van de hoefzweer zelf).

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:08

Geef het paard de tijd om te genezen. Wees verstandig en rij niet als het paard niet zuiver loopt en die wedstrijd kan ze wel vergeten.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:40

Mijn paard had laatst ook een hoefzweer. Volgens de DA kon ik gewoon weer rijden zodra de pus eruit was. Ik heb voor de zekerheid nog even gewacht, maar als het paard verder niet kreupel loopt....

edit: rijden kan dus wel, maar persoonlijk zou ik er niet meteen een springwedstrijd mee gaan rijden

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:50

Je moet de hoefzweer zowieso uit laten snijden aan de onderkant, je kunt je voorstellen dat de pus er op deze manier nooit allemaal uit kan; je zult ook een gaatje aan de onderkant moeten hebben, anders blijft het ontstoken........

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:57

Hangt er vanaf hoe groot de hoefzweer is.

Olga heeft een hele diepe gehad en heeft drie weken kreupel gestaan. Het paard van een vriendin van mij mocht na 3 dagen alweer bereden worden en liep dan ook niet meer kreupel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:03

Aangepast arbeid kan wel, maar een springparcours!? Sorry, maar dat is geheid vragen om moeilijkheden.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:09

tuurlijk NIET gaan springen, sowieso goed laten genezen en bij zoiets moet je er altijd een deskundige bijhalen!! Als het genezen is moet je de training rustig opbouwen.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 07:33

Bedankt voor jullie reacties, en wat jullie al zeiden en wat ik ook dacht, hij mag daar niet aan meedoen.
Heb gisteren de veearts laten komen en hij adviseerde sowieso een week rust. Verder zit die aan de antibiotica en moet ik hem dagelijks verbinden met jodiumverband. Vriendin baalt, maar vindt het nu belangrijker dat die geneest. En zo hoort het ook!