Mijn paard eet moeilijk? Gebitsprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Mijn paard eet moeilijk? Gebitsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 07:56

Vorig jaar at mijn merrie opeens erg moeilijk. het gaat vooral om de eerste vier happen het lijkt dan net of ze op stenen zit te kauwen. Een beetje met haar mond open en dan valt er dus ook van alles uit. Na een paar happen is het klaar en dan eet ze weer normaal. Ik heb er toen de tandarts bijgehaald en die heeft een vlinke behandeling gegeven (hoewel ze het jaar ervoor ook was geweest). Ze had een haak op de achterste kies zitten en daardoor was er een snee ontstaan in haar wang.... arm paard.

Dit jaar had ze het weer dus ik heb meteen de tandarts gebeld en die is langs geweest. Hij vond het allemaal wel mee vallen. Er zat maar een klein haakje op en die heeft hij er afgehaald. Verder was er niets met haar gebit.

Helaas is het na de behandeling nog niet over ze doet nog steeds moeilijk. Ik ga vandaag nog eens bellen met de tandarts om te vragen wat ik daar nou mee moet doen.

Heeft iemand dit wellicht wel eens meegemaakt?

Groeten Kisten.

oosterhoff

Re: Mijn paard eet moeilijk? Gebitsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:30

niemand??

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:36

Ik zou kijken of je anders een second opinion van een andere ta kan krijgen? Balen dat ze nog niet fijn eten kan Is je paard al ouder? Dan hoor je ook wel dat ze er meer moeite mee krijgen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:37

misschien dat er ergens een ontsteking zit, of dat je paard doppen op de kiezen heeft? idd, laat eens een andere tandarts komen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:43

narmate ze ouder worden gaan ze moeilijk eten en het gebit ieder jaar laten controleren is dan ookw el o zo belangrijk en een jong paard tot en met 6 jaar moet 2 x per jaar worden nagekeken invb met wisselen ik weet niet hoe oud jou paard is ik zou indd nog eens en 2de tandarts erbij halen ze heeft schijnbaar ergens pijn.
veel succes ermee ik hoop dat het probleem gevonden word. en het kan indd ook een onstoken kies of tand zijn of dat de doppen niet van de kiezen af zijn dit heeft mijn ruin ook gehad namelijk

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:00

Heb net de tandarts even aan de lijn gehad. Ik ben niet van plan er een tweede tandarts naar te laten kijken omdat ik weet dat deze man een vakbekaam paardentandarts is. het is niet zomaar de eerste de beste man met een vijl. Hij zei dat het er allemaal prima uit zag. Hij heeft alleen het haakje van de achterste tand bijgevijld en verder was er niets nodig. Ze is 11 jaar, dus oud is ze ook niet.
Hij zei dat het wellicht een gewoonte zou zijn geworden. Feit is ook dat ze verder helemaal niet ongezond is. Het zijn de eerste paar happen dat ze moeilijk doet en daarna gaat het prima en eet ze met plezier haar brokken op. Ook gras eet ze zonder problemen. Ik kijk het denk ik nog even aan. Zeker omdat ze gewoon gezond en vrolijk is. Mocht de situatie verslechteren dan overleg ik nog een keer met hem en anders ga ik naar de kliniek en moeten ze er daar maar eens naar kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:04

even een tip:

als je tandarts geweest is en zegt dat t klaar is,dan altijd zelf even checken!!!

even voelen of er niks meer zit, zaklantaarn erbij en even goed in de mond schijnen, ik heb wel meegemaakt dat ze zeiden dat t klaar was , en ikzelf vervolgens ging controleren( dat mag, want je betaald er ook voor vind ik) en er wel nog een dikke haak zat....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:07

Dank je ellepel. Ik heb dat al gedaan en voor zover ik het dus kan zien lijkt het goed!!!