cornage operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje1980

cornage operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 06:47

Hallo allemaal
Mijn paard heeft volgens dierenarts een lichte vorm van cornage. Dit is naar boven gekomen toen hij opeens benauwd werd tijdens het rijden. Volgens da is het een kwestie van conditie opbouwen en is het alleen een vervelend geluid en heeft het paard er geen last van.

Nu ben ik echter vier maanden conditie aan het opbouwen, maar zijn ademhaling wordt eerder zwaarder dan beter. Nu zit ik er over te denken om mijn paard te opereren aan cornage.

Ik ben op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben, wat de resultaten zijn, wat de kosten en herstelperiode zijn en waar dit gedaan wordt. Bij onze kliniek voeren ze de operatie ook uit. Hoe groot is de kans dat het paard daarna weer de sport in kan?

Ik hoor graag van jullie want ik maak me erg bezorgd om mijn paard.

Kyona

Re: cornage operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:17

Zou in ieder geval je paard nogmaals door een dierenarts laten onderzoeken. Het kan bijv. dat hij toch wat last heeft van verkoudheid/bronchitis (hiervoor hoeven ze niet te hoesten) en dan hoor je paarden met cornage meer op de ademhaling.
Zo'n operatie moet je niet lichtzinnig overdenken; het is een zware operatie waar ze lang van moeten herstellen. Een alternatief is met laserstralen maar dat kan weer alleen als ze het echt in lichte vorm hebben en je hoort ze dan ook nog. Overigens is het vaak zo dat de paarden zelf weinig last hebben van de cornage, ook al hoor je ze flink.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:22

Een cornage-operatie mag ook alleen uitgevoerd worden als je paard een ernstige vorm heeft waarbij hij er echt last van heeft, maw er moet een medische noodzaak zijn. Anders is het een " schoonheidsgebrek " en daarvoor mag je niet zomaar zo'n heftige operatie laten doen. Vergis je niet, het is een flinke ingreep.
Als je wil weten of je paard in aanmerking komt voor de operatie moet je een endoscopie uit laten voeren, dan zouden ze ook meteen z'n luchtwegen eens goed kunnen bekijken of daar verder geen problemen zitten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:29

ik zie nu dat je ook succespercentages wilt weten.
Het ligt er een beetje aan wat ze doen: het kan zijn dat ze alleen in het zakje tussen stemband en keel het slijmvlies verwijderen, dan gaat het daar ontsteken en verkleeft de stemband aan de binnenkant van de keel. Succespercentage 50-60% klachtenvrij, de rest heeft nog last, al is het soms wel minder.
Ze kunnen ook het kraakbeen waar de stemband aan vast zit (even simpel gezegd) vastmaken aan een ander stukje kraakbeen zodat de stemband opzij wordt getrokken. Succespercentage 50-90 % klachtenvrij.
Vaak worden beide operaties gecombineerd, dan ligt het succespercentage nog wat hoger, 80-90 % klachtenvrij.
Je paard moet na de operatie de eerste weken boxrust houden, en een paar maanden mag hij niet werken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:55

Volgens mij mag je na deze operatie je paard officieel ook niet meer verkopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:17

Cornage-operaties zijn in Nederland verboden. Tenzij het dier met cornage geen redelijk leven heeft. Dan mag het om medische gronden. Een paard met cornage hoor je meer naar gelang je het paard meer 'naar het bit rijdt' en hoger instelt. Het is een naar geluid, maar kan in lichte vorm geen kwaad. Naarmate de conditie verbetert neemt het cornagegeluid vaak af.

En je mag idd je paard na een cornage operatie niet meer verkopen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:55

Overigens hanteren ze in Belgie andere criteria dan in NL bij diverse operaties. Ik weet niet hoe ze daar met cornage operaties omgaan, maar mogelijk zijn is men soepeler.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:00

Met lichte cornage heeft het paard er over het algemeen geen last van. Alleen bij zwaar galopwerk en heel benauwd weer kan hij er last van krijgen. Het is vnl gewoon een lastig geluid voor de ruiter (hoewel dat bij lichte cornage ook erg meevalt).

Een cornage operatie is inderdaad verboden in Nld. Het paard kan na de operatie nl ook niet meer hinniken aangezien zijn stemband wordt vastgezet. Je beneemt hem dan dus de mogelijkheid tot verbaal communiceren.

Als jouw paard benauwd wordt tijdens het rijden dan zou ik ook onderzoek laten doen naar idd een bronchitus of verwaarloosde verkoudheid.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:00

Een vriend van mij heeft deze operatie laten uitvoeren bij DA Parmentier in Belgie (Schoten) het paard heeft daarna nog Z gesprongen + ZZ dressuur gelopen.

En ze kunnen nog wel hinneken daarna hoor !

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:01

Een corange operatie wordt veel gedaan, ook al is het "verboden". Door een kennis van ons is er info gevaagt voor haar paard bij verschillende kliniken. Ze deden er gemiddeld 30 per maand, koste waren ongeveer 600 euro.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:07

Bij mijn paard is vandaag cornage in een vrij ernstige mate vastgesteld. Volgens de dierenkliniek in Hellendoorn zou het in de sport bij de M hierdoor ophouden. Ook zou dit paard in deze kliniek niet door te keuring komen. Momenteel heeft het paard er nog weinig last van met rijden.
Ik lees op bokt.nl dat bij andere dierenartsen paarden met deze aandoening wel door de keuring komen? En in hoeverre is het paard niet meer geschikt voor de sport? Vraag me af of ik het paard nog door moet trainen of moet verkopen voor de recreatie?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:18

Hangt er waarschijnlijk vanaf in welke mate het paard last heeft van cornage of hij bij een keuring er doorheen komt of niet. Een paard met hele lichte cornage komt gewoon door de keuring heen (zo'n paard krijgt waarschijnlijk alleen moeite met ademhalen als hij uitgebracht wordt op de renbaan ).

In jouw geval heeft hij dus zware cornage. Wat wil je met je paard? Tot M of wil je verder? Je kunt ook gewoon verder gaan met je paard en dan vanzelf zien wanneer het schip strandt.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:52

Ik heb er ook bij een paard over zitten nadenken voor een cornage operatie en heb ook contact gehad met een paar klinieken en ze doen het allemaal als je het wilt . Ik weet dat er een kliniek is die 600 euro vraagt voor zo'n operatie. Er zijn paarden die kunnen er wat last van hebben maar over het algemeen zijn het de mensen die er last van hebben.
Als je naar een springwedstrijd kijkt op de tv dan hoor je vaak paarden met cornage.
Ik heb er zelf nog een staan en die heb ik al 6 jaar met cornage en als ik heb intensief rijd en conditie opbouw dan hoor ik hem inderdaad veel minder tot bijna niet meer. Terwijl hij het best zwaar heeft, je hoort het zelfs tijdens het rollen in de bak. Nu hij hoefcatrol heeft rijd ik heb niet zo vaak en dan hoor je hem heel duidelijk. Ik ben er zelf aan gewent en merk het eigenlijk geeneens.