bejaarde maakt hooi-proppen, alternatief ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

bejaarde maakt hooi-proppen, alternatief ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 22:20

Mijn bejaarde (26 jr) Ierse Hunter heeft sinds kort moeite met hooi eten. Ze maakt proppen die ze uitspuugt en ik begin me toch zorgen te maken. Haar muesli eet ze goed, ze staat overdag lekker in de wei, maar welk alternatief voor hooi kan ik haar aanbieden ?

Angeltjuhhhh

Re: bejaarde maakt hooi-proppen, alternatief ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:44

Als een pony/paard proppen maakt van zijn hooi en uit spuugt heeft hij waarschijnlijk haken op zijn kiezen. Dat gebeurd vaker bij oudere pony's. Mijn vorige pony heeft dat ook gehad. Er groeien dan letterlijk haken op de kiezen waarbij hij het hooi nie meer kan malen zeg maar. Die haken moeten dan door de tandarts of dierenarts afgeveilt worden daarna kan je pony als het goed is weer gewoon hooi eten. Je moet er alleen wel op letten dat het terug kan komen! Hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes Evelien

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:30

Zou net wat Angeltjuhhh zegt snel de tandarts laten komen. Bij oudere paarden moet dit vaker gebeuren om zo het gebit op peil te houden, omdat het onregelmatig afslijt. Na een behandeling grote kans dat het over is!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:34

Lucerne wil wel eens beter gaan dan hooi.
Dat is korter gehakseld.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:40

Ik geef mijn oudje (30 jaar) geweekte grasbrokken op momenten dat hij slecht hooi of kuil eet.
Een tandarts kan bij echt oude paarden niet altijd wat doen aan de haken op de kiezen, met vijlen is er dan grote kans dat er meer beschadigd raakt of er zelfs uit valt omdat de kiezen losser gaan zitten.
Mijn oudje stond een paar keer flink te kwijlen in de wei en at slecht. Uiteraard meteen dezelfde dag nog met spoed een tandarts laten komen maar hij kon er niets mee. Wel was het duidelijk dat hij weer een kies kwijt was. Na een tijdje begon hij wel weer hooi te eten en ik houd het nu goed in de gaten. Eet hij slecht, dan gaat hij een tijd op grasbrok. Dat laat ik eerst 24 uur weken tot een gladde slobber en op deze manier krijgt hij toch ruwvoer binnen.
Ook moet hij op wat langer gras staan, kort gras kan hij slecht afbijten.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:09

Ik laat eens per jaar Miro's gebit nakijken en zo nodig vijlen door een paardentandarts, toch zitten er bijna altijd wel haakjes op maar zo voorkomen we problemen later. Als een paard proppen maakt of zijn voer verkruimeld in zijn voerbak heeft liggen is er een grote kans op haken. Ik zou als ik Freespirit was er toch gewoon een tandarts bij halen, als het wel gewoon veilig te veilen is dan is je paard hoogst waarschijnlijk van het eetprobleem af en een paardentandarts weet heus wel wat hij doet...hij heeft er tenslotte meer verstand van als wij niet?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:39

hier de zelfde tip: tandarts

sterkte..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:57

Onze bejaarde pony heeft geen enkele kies meer over in zijn mond. Hij heeft nog zijn snijtanden boven en onder, maar daar achter zit niks meer. Hij krijgt, gemengd met biks en maisgrutten, dit alles ong. 12 uur geweekt in een emmer water.
Dit gaat nog redelijkerwijs naar binnen. Ondanks dat hij niet al te veel ruwvoer binnenkrijgt, ziet zijn mest er nog normaal uit en hij is ook nog tierig zat.
Overigens is er bij deze pony wel een tandarts bij geweest, maar die kan er ook geen kunstgebit in zetten, dus tja, dan moet je het wel zoeken in ander voer.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:03

ik voer de mijne (29 ) Fibergy bij, van Dodsen & Horell, dat is een soort gehakseld stro met wat toevoegingen, ze eet het goed, beter dan luzerne (misschien vindt ze het lekkerder). Het is een hooivervanger, en soms meng ik het met het voer.

Kan je zelfs aan hoefbevangen paarden geven. Voor meer info, het staat ook op de site van jordenshippo.nl

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:01

idd de tandarts erbij. Een goede tandarts vijlt niet met een gewone vijl, maar met een soort diamantschijfje aan het einde van een lange stok. Dit geeft veel minder kans op beschadigingen, aangezien er een bescherming om de schijf zit. Hierdoor raakt het tandvlees niet beschadigd.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:47

Ja, ik weet dat ik in herhaling verval maar aub eerst de tandarts (een goede, vraag eens rond!!) en dan verder kijken.

Onze maakte ook proppen. De tandarts erbij: Een knetter scheef gebit met flinke haken en een heel losse kies. Ze hebben alles laten zien. Dat was wel leuk maar je weet niet wat je ziet.
Alles is bijgewerkt en er worden geen proppen meer gemaakt.

Groetjes,

Aline

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:29

Mijn oudje at ook niet zo best meer. De paardentandarts had geen nut meer voor zijn 27e nooit behandeld geweest en alles was rot, versleten en los. Moest dus ook zijn voer aanpassen. Hij kreeg biks (maakte hij zelf slobber van), structuurmuesli (pavo herbasan), zemelen, lucerne, vitaminen, lijnzaadolie etc. Nu staat hij sinds een jaar op de paardenkamp en daar krijgt hij een slobber van biks en zemelen, gehakseld en gedroogd gras en snijmais.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:24

De tandarts is niet altijd de oplossing hoor. Mijn paard gaat elk jaar naar een gediplomeerde paardentandarts die haar recent nog grondig behandeld heeft. En toch maakt ze proppen van haar kuilvoer.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:00

Ik zou het gebit toch eens na laten kijken en zo nodig bij laten werken. Er moet vast nog wel wat aan te doen zijn.

En anders is lucerne misschien een alternatief. Maar als het gebit niet goed is, dan kan geen enkel voer helemaal goed worden verwerkt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:17

Nou, met zoveel hetzelfde advies kan ik alleen nog maar snel een tandarts laten komen.
Ik durf het bijna niet te vragen, maarre.....weet iemand een goede ? Ik woon tussen Assen en Emmen in.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:53

Tijd voor de tandarts !!!!