Wintervacht en energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dannyzon

Wintervacht en energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 22:18

Mijn paard staat dag en nacht, winter en zomer buiten. Hij heeft wel een stal waar hij altijd inkan. Mijn paard krijgt geen dekens op en word niet geschoren. Nou begint hij dus alweer een behoorlijke wintervacht te krijgen. In die tijd dat hij wintervacht aanmaakt en in de rui is heb ik het idee dat hij minder energie heeft, hij is wat lusteloos. Zijn vacht blinkt wel en hij heeft veel honger. Het rijden gaat ook wel goed maar het is het "net niet". Hebben jullie hier ervaring mee? Kan het zo zijn dat een paard door het aanmaken van een vacht of het in de rui zijn minder energie heeft? Zal ik mijn paard wat extra bijvoeren en zo ja wat? Mijn paard krijgt 1 x per dag een schep onderhoudsbrokken en 3 x per dag hooi. Als ik gereden heb krijgt hij nog 1 schep muesli.

ellepel

Re: Wintervacht en energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:21

nou, verharen kost ook energie, maar op zich kun je gewoon volstaan met wat extra brok of muesli erbij.

niet de dosis die je geeft verhogen gaan, maar een extra keertje gaan voeren, dus 1x onderhouds brok, 1x muesli en dan nog een keertje gaan voeren.anders krijgen ze in 1x zoveel om op te eten..

denk dat ik zou kiezen voor 1x extra een halve schep muesli erbij,of driekwart schep en even aankijken hoe dat gaat...

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:15

Ben het met ellepel eens dat verharen energie kost.
In deze periode kan je eventueel ook een vitamine shot geven. Werkte heel goed bij ons paard en ze komen sneller door deze periode heen. De shots zijn gewoon in de winkel te koop.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:17

Ik zou een volledige voedingssupplement geven met als aanvulling ijslands zeewier en biotine. Een vitamine stoot geeft namelijk opeens heel veel vitamine en daarna niks meer. De helft ervan wordt zo weer uitgepoept en niks mee gedaan. Een voedingsssupllement geeft constant vitaminen waardoor het paard er veel meer aan heeft. Ijslands zeewier verhoogt de weerstand en zuivert het paard van eventuele gifstoffen en geeft een positieve invloed op het harkleed. En de biotine is ook voor haarkleed en ook nog eens goed voor de hoeven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:20

klopt ,zeewier is een hele goede om te geven!

Dannyzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 14:44

Bedankt voor jullie reacties, ik ga de tips meteen proberen!

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:14

ik zou 2 ker per dag krachtvoer geven (dus wat je nu geeft verdelen over 2 maaltijden per dag) zodat ze wat meer energie hebben om te verharen/wintervacht aanmaken..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:08

Zeker kost dat energie. Ik merk het zelfs aan mijn katten! Die hebben nu echt behoefte aan een bakje whiskas meer! De paarden krijgen nu ook kuil bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:16

Bij mijn oude pony merk ik ook heel erg dat het krijgen van een wintervacht, en het verliezen ervan erg veel energie kost. idd extra voeren.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:24

Zou idd ook 2x per dag krachtvoer voeren bijv 2 x 0,75 brok + 2x 0,25 muesli en dan die andere helft na het rijden. Als het nog niet genoeg is naar je idee zou ik de brok opvoeren naar 2 x 1 kg.