2 Chips in 1 nek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

2 Chips in 1 nek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:37

Mijn pony is pas gechipped, nu vertelde de vorige eigenaar dat hij dus bij hun ook gechipped is, ennu?
Is dat heel erg, of valt dat wel mee.
Ze zijn er wel met een scanner langs gegaan, maar niets gehoord?
Groetjes

Arzil

Re: 2 Chips in 1 nek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:31

Dan is die andere chip misschien gaan 'wandelen'. Ik denk dat het best kan hoor, misschien kan je het preciese nummer opvragen bij de vorige eigenaar. Hoe lang heb je je pony al?

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:57

niet zo slim... Heeft de chipper ook niet fatsoenlijk gecontroleerd is mijn mening, normaal gaat onze chipper met dat apparaat langs de hele hals, om 100% zeker te weten dat er niks zit, hij kan inderdaad ietsje naar boven of beneden wandelen (vaak is het naar beneden) Mijn pony had hem bij de schouder (?!) zitten heel vreemd maar waar, ze wilden haar zo op neiwu chippen als ik niet had gezegd dat ie daar zat haha,

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:10

ja,normaal worden ze toch eerst gecontroleerd?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:13

had je er geen paspoort bij?
slordige chipper...

of mischien hoort het paardje niet bij het papier....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:15

Idd erg slordige chipper. Of is dit weer een van de gevallen waar de chip het niet meer deed?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:19

Cassidy schreef:
Idd erg slordige chipper. Of is dit weer een van de gevallen waar de chip het niet meer deed?

of, wat ik al schreef, een paard dat niet bij het paspoort hoort....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 06:26

Gebeurt wel eens vaker dat de chip zich verplaatst of uit het lichaam verdwijnt. Bijv. bij oude chips en het geven van een reinigingskuur. Het kan overigens voor de pony geen kwaad, dus zou me geen zorgen maken. Als die ene niet teruggevonden werd met de scanner, dan zullen ze normaal gesproken de andere eerst traceren bij controles.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:09

Wat jou gebeurde is niet uniek helaas.
In een rapport van een onderzoek wat is gedaan in opdracht van de EU, blijkt dat 20% van de chips na verloop van tijd geen signaal meer geeft en dus niet op te sporen is.
De chipper was misschien helemaal niet slordig en de chip kan nog best op de plek zitten waar hij in eerste instantie is geïnjecteerd maar gewoon geen signaal meer geven.

Heb je al wedstrijdkaarten aangevraagd bij het KNHS?
Weet niet of je wedstrijden wilt gaan rijden maar dat kan dan wel lastig worden.

Wij weten namelijk van iemand met eenzelfde geval die geen wedstrijdkaarten kreeg bij zijn paard omdat die al gechipt was voordat de nieuwe eigenaar hem nog eens liet chippen omdat de oude chip in zijn geval wel verschoven was naar achter de oren.

Kijk maar eens op www.invisio.nl/antichip voor meer info.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:48

ranna schreef:
Wat jou gebeurde is niet uniek helaas.
In een rapport van een onderzoek wat is gedaan in opdracht van de EU, blijkt dat 20% van de chips na verloop van tijd geen signaal meer geeft en dus niet op te sporen is.
De chipper was misschien helemaal niet slordig en de chip kan nog best op de plek zitten waar hij in eerste instantie is geïnjecteerd maar gewoon geen signaal meer geven.

Als het paard een paspoort heeft is de chipper WEL slordig geweest, TS heeft van de vorige eigenaar moeten vernemen dat het dier alwel gechipt was....

ranna schreef:
Heb je al wedstrijdkaarten aangevraagd bij het KNHS?
Weet niet of je wedstrijden wilt gaan rijden maar dat kan dan wel lastig worden.

Wij weten namelijk van iemand met eenzelfde geval die geen wedstrijdkaarten kreeg bij zijn paard omdat die al gechipt was voordat de nieuwe eigenaar hem nog eens liet chippen omdat de oude chip in zijn geval wel verschoven was naar achter de oren.

hmmzz en als het paard DNA geregistreerd is mag je hem ook niet meer laten chippen??? heeft ie ook 2 identificatiecodes.

20 % van de transponders zouden niet (meer) werken???
das 1 op de 5 transponders... In een nederlands rapport waren het er nog 14 op 100 000 die problemen gaven en nu is het 20 %??

blijf het toch knap vinden van al die migrerende transponders dat ze nooit geen belangrijke bloedvaten raken of organen....

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:05

Alane schreef:
hmmzz en als het paard DNA geregistreerd is mag je hem ook niet meer laten chippen??? heeft ie ook 2 identificatiecodes.
....

De registratie/controle van DNA staat op zich los van het chippen.
DNA controle/registratie word bij veel stamboeken gebruikt om te kunnen controleren of de opgegeven afstamming juist is.
Maar omdat het DNA materiaal uniek is kan het ook gebruikt worden voor identificatie.
(dus daardoor hebben al heel veel stamboekpaarden, zoals bijvoorbeeld de arabier en andalusiër al een dubbele identificatie)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 01:55

De chipper is niet altijd schuldig dames.
een vriendin van me ging laatst met een paard naar de DA voor een klinische keuring.
Ze hebben met het apparaat het hele lichaam afgezocht naar de chip.
Onvindbaar. Maar zij wist dat hij er ergens zou horen te zitten.

Als ik met een pony naar de DA ga en niet weet of hij ooit gechipt is (dan heb je dus ook geen paspoort bij je).
Mijn DA gaat goed opzoek, vind niks dan ga je er van uit dat er niks te vinden valt.

Die dingen kunnen zo gaan zweven dat je ze nooit terug vind.
Hoe goed je je best ook doet met je chipapparaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:18

shasta schreef:
DNA controle/registratie word bij veel stamboeken gebruikt om te kunnen controleren of de opgegeven afstamming juist is.
Maar omdat het DNA materiaal uniek is kan het ook gebruikt worden voor identificatie.
(dus daardoor hebben al heel veel stamboekpaarden, zoals bijvoorbeeld de arabier en andalusiër al een dubbele identificatie)

Ik heb het niet over DNA maar over dubbele identificatie...
Zoals Ranna schreef zou een dubbel chipnumme poblemen geven bij de KNHS, en dus vroeg ik me af of dat zo was bij bijv. DNA registratie en een chipnummer...
Omdat ik het dus gel*l in de ruimte vind dat er zo'n bewering geschreven wordt......

@Daantjuh: ik schreef ook als het paardje van TS een paspoort heeft is het chipnummer daarin vermeld (mits ie gechipt was) en eigenlijk hoor je daarvan uit te gaan omdat je niet mag vervoeren zonder paspoort...

Wat zullen trouwens mensen met een pacemaker blij zijn dat er draadjes aanzitten.... wie weet waar dat ding anders terecht komt... of siliconen implantaten die gaan zweven....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:33

MOHGirl schreef:
Mijn pony is pas gechipped, nu vertelde de vorige eigenaar dat hij dus bij hun ook gechipped is, ennu?
Is dat heel erg, of valt dat wel mee.
Ze zijn er wel met een scanner langs gegaan, maar niets gehoord?
Groetjes

als de vorige eigenaar hem gechipt heeft, waarom kreeg jij er dan niet meteen een paspoort, met daarin het chipnummer, van de vorige eigenaar toen je je pony kocht?

overigens zijn er ook simpele/goedkope scanners die niet alle chips kunnen lezen...
bij die van mij kijkt de DA altijd met zn scanner even naar de chip, zitten bij alle paarden nogsteeds op de goede plek

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:36

Alane schreef:
shasta schreef:

Ik heb het niet over DNA maar over dubbele identificatie...
Zoals Ranna schreef zou een dubbel chipnumme poblemen geven bij de KNHS, en dus vroeg ik me af of dat zo was bij bijv. DNA registratie en een chipnummer...
Omdat ik het dus gel*l in de ruimte vind dat er zo'n bewering geschreven wordt......

@Daantjuh: ik schreef ook als het paardje van TS een paspoort heeft is het chipnummer daarin vermeld (mits ie gechipt was) en eigenlijk hoor je daarvan uit te gaan omdat je niet mag vervoeren zonder paspoort...Wat zullen trouwens mensen met een pacemaker blij zijn dat er draadjes aanzitten.... wie weet waar dat ding anders terecht komt... of siliconen implantaten die gaan zweven....

Maar ja, zij kwam daar aan zonder paspoort!!
En over dat vervoeren,, er zijn er zoveel die zich daar niet aan houden dus daar kan je niet van uit gaan als DA.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:25

daantjuhhh schreef:
Maar ja, zij kwam daar aan zonder paspoort!!
En over dat vervoeren,, er zijn er zoveel die zich daar niet aan houden dus daar kan je niet van uit gaan als DA.

en dan moet je je maar afvagen of het paard daadwekelijk gechipt was.
Een transponder is altijd ergens geregistreerd, hetzij op een startkaart, hetzij op het stamboekpapier of in een paspoort..

er zijn zoveel mensen die te hard rijden, zoveel mensen die geen gordel omdoen... max snelheid maar afschaffen dan? en de gordel ook?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:59

Dat zeg ik niet.
NOGMAALS, de chipper kan hier niks aan doen.
ALs hij een pony zonder paspoort voor z'n neus krijgt en hij zoekt het lichaam af en vind geen chip dan is het logisch dat HIJ hem chipt!
Dat bedoel ik alleen maar te zeggen voor de zoveelste x.
Omdat er mensen hier zijn die beweren dat de chipper slordig is geweest.
NEE de vorige eigenaar die is slordig geweest!

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:20

Cassidy schreef:
Of is dit weer een van de gevallen waar de chip het niet meer deed?

Dit weekend bij de keuring konden ze de chip van Jolie nergens vinden. De hele hals, schouder, benen enz. is gecontroleerd. De chip is jaren geleden gezet, en daarna nog meerdere malen gecontroleerd (en gevonden ). Volgends die vrouw hoort je DA hem altijd te controleren (Elk jaar bij de enting) Maar het is onmogelijk dat de chip is gaan zwerven, dus hij doet het waarschijnlijk niet meer. Jolie heeft nu ook twee chips. Ben benieuwt of daar ooit problemen mee gaan komen, ook al is er maar eentje werkzaam.

Maar voor de TS, twee chips kan geen kwaad (is mij door een DA verteld) Maar is de hals van de pony wel helemaal bekeken? Niet alleen de plek waar hij 'hoort' te zitten? Anders zou ik dat bij het volgende bezoek van de DA toch nog laten doen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:47

Die van mij heeft er ook 2. 1 is buitenlands en in nederland niet te traceren.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 08:30

Ik heb een paspoort erbij gekregen, maar naar mijn weten staat er geen chipnummer in, tenzij dat registratie nummer is?
Ik schrok eigenlijk wel een btje, ik ben al nit vòòr chippen, en als hij er dan nu ook 2 heeft!
Maar er is goed gecontroleerd, en chipscanner ging niet piepen.
Ik zal het nog maar eens navragen, word er een btje missenlijk van, rotdingen die chips!
Zijn paspoort en zijn papier hoort echt wel bij hem
Groetjes Liset

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:21

Toen ik met mijn pony voor het eerst ging meten was de chip ook nergens te vinden, ze zijn bijna haar hele lijf af gegaan en gewoon NIKS.

Keer erna is iemand anders aan huis geweest om het nog eens te proberen, in 5 seconden *piep*.

Waar ligt dat dan aan? Chip, chipscanner, chipper?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:46

In mijn geval aan de chip/scanner. Mijn 1e chip is 14 jaar oud, en is van een merk wat de nederlandse scanner niet kan lezen. Ja, waar ligt dat dan aan? Scanner of chip? Al zal het dat in jouw geval wel niet zijn...

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:48

shasta schreef:
Alane schreef:
....

De vraag was toch? als het paard DNA geregistreerd is mag je hem ook niet meer laten chippen??? heeft ie ook 2 identificatiecodes.
ANTW: een paard mag een DNA of CHIP registratie hebben.
Maar een paard kan ook zowel DNA en CHIP registratie hebben.
Dat is bij veel stamboeken nu ook het geval. Want bij veel stamboeken word bij registratie(opname bij het stamboek) de DNA van het paard gecontroleerd.
En daar antwoordde ik op................................................

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:31

denk dat wij even langs elkaar heen praten We bedoelen denk ik allbei hetzelfde alleen was/is mijn fomulering anders

Waarom zou je dan niet mogen starten en/of problemen met de KNHS krijgen als een paard om wat voor reden dan ook 2 actieve transponders heeft?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:52

hehehe, goh zou je denken???

Hihihi. we praten inderdaad langselkaar heen!