"losse knie"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

"losse knie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:13

Graag hoor ik tips van mensen die te maken hebben gehad met een veulen dat een 'Losse Knie" heeft/had.
(Dus niet een knie op "slot").

De aandoening is niet zo erg, knieschijf blijft wel op zijn plaats liggen, maar veulen maakt zijn passen niet af en doet het liefst galopperen ipv draven.
Dierenarts zegt dat het vanzelf overgaat, maar ik vraag me af hoelang zoiets kan duren.

equidynamics

Re: "losse knie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:55

Hi karinna,
Dit gaat idd meestal vanzelf over wanneer de spieren in het achterbeen beter ontwikkeld zijn. Je kunt dit helpen te stimuleren door bijvoorbeeld door (zwaar) zand te stappen of kleine heuveltjes (aan de hand natuurlijk) op- en af te stappen. Wanneer het paard wat ouder is, kun je oefenen met balkjes lopen. Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:13

ik heb een merrie gehad die een losse knie had nadat ze met steigeren opzij gevallen was.

ik moest vooral voltes gaan rijden of longeren om de spieren rondom de knie sterker te maken zodat de schijf op zijn plek bleef zitten..

bij een jong veulen denk ik dat je dat niet kunt doen, zal wel gewoon tijd nodig hebben om beter te worden denk ik?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 12:12

De dierenarts heeft tegen mij juist gezegd dat ik niet mocht longeren, wel rechte lijnen...echter het is nog maar een veulen.
Ik zal haar wat vaker door de bak laten rennen en zometeen gaat ze in de opfok en heeft ze samen met 4 leeftijdgenootjes een paddock.. zou het helpen als ze daar al spelend in rondloopt?