Glucosamine altijd effect?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Glucosamine altijd effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:24

Mijn paard heeft ruim 1 jaar geleden zijn rechterhoefgewricht voor, overbelast tijdens gek doen in het weiland.
Behandeling in de vorm van spuiten hielp totaal niets.
Na 1 jaar was hij weer helemaal rad. Ik voer hem sinds een tijdje glucosamine maar ondanks dat zag ik vanmorgen toen hij in het weiland draafde dat hij weer onregelmatig is.

Zijn hier mensen die glucosamine gebruiken maar geen effect zien bij hun paarden?
Zit me af te vragen wat ik nog meer kan doen maar vrees dat onze ridingdays voorbij zijn.

Mist

Re: Glucosamine altijd effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:56

Overbelast in de zin dat er een acute ontsteking is ontstaan ? Zijn er dan ontstekingsremmers gespoten ? of is het gewricht ingespoten ?

als er al geen foto's gemaakt zijn, zou ik dat zeker doen, want dit kan vanalles zijn.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:24

Glucosamine zou eventueel kunnen helpen bij slijtage, hoewel het effect hiervan ook nog steeds in twijfel wordt getrokken door sommigen. Niet zo gek dus dat het bij die van jou niet helpt. Zoals hierbeven al is gezegd, laat eens uitzoeken wat er precies aan de hand is (als je dat nog niet gedaan hebt), dan krijg je misschien ook wat concretere adviezen mee.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:44

Onze ezel heeft een jaar lang Glucosamine gekregen. Hij had last van zijn gewricht en pees. We zijn er nu mee gestopt omdat het geen tot zeer weinig resultaat gaf.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:29

Ik neem zelf glucosamine Preventief, dus ik kan uit eigen ervaring niet zeggen of het werkt. Mijn dokter gelooft er alleszins wel in.
Ik ken één paard op dezelfde kuur, en daarbij lijkt het wel degelijk te werken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:51

Mijn paard is vorig jaar uitgebreid onderzocht incl. foto's en de hele ratteplan. Er is geen ontsteking. Het hoefgwricht is overbelast waardoor de synovia te dun en te weinig is. Het was zeer twijfelachtig volgens de DA'en dat het gewricht weer zou herstellen en áls het dat al deed was het de vraag in hoeverre het weer te belasten is.
Op aanraden van hen ben ik begonnen met MSM en Glucosamine.

Ik vraag me nu af of dit helpt. Lees en hoor overal fantastische berichten maar ik krijg nu toch wat twijfel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:25

ranna schreef:
Ik vraag me nu af of dit helpt. Lees en hoor overal fantastische berichten maar ik krijg nu toch wat twijfel.

Wel, mijn dokter legt het zo uit: glucosamine is de stof die je nodig hebt om nieuw kraakbeen aan te maken, vooral wanneer dat dus door overbelasting meer dan normaal slijt. Bij te weinig aan die stof wordt er nl. echt bot op de slijtageplaatsen aangemaakt wat op termijn leidt tot artrose.
Als jouw paard een probleem heeft met de synovia of de gel die daar in hoort te zitten dan denk ik niet dat bioglucosamine gaat helpen. Anderzijds kan het ook geen kwaad.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 09:04

Bandida schreef:
Anderzijds kan het ook geen kwaad.

Dat het geen kwaad kan is fijn maar als het niet helpt kan ik ook stoppen.
Ik heb nu eerst de dosis verdubbeld, hopen dat dat helpt maar ik krijg mijn twijfels of het gewricht het werk van dressuur aankan.
Is dat niet het geval dan gaat hij met zijn 9e al met pensioen. Erg jammer maar is niet anders.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:31

Het is zo dat glucosamine (vaak samen gegeven met chondroitine) een elementaire bouwsteen is voor de matrix van het gewricht. Het helpt dus om verstoringen in de kraakbeenaangroei te herstellen en zo artrose te verminderen. Overbelasting heeft eigenlijk weinig te maken met slijtage en te weinig kraakbeenaanmaak en synoviale vloeistof, het is zelfs vaak zo dat overbelasting een teveel aan synoviale vloeistof geeft (vocht in hoefgewricht).
Het is dus heel efficiënt om vooral artrose mee te verminderen, maar bij overbelasting geen functie (behalve bij mankement aan kraakbeen of sv). Dat je hem dit gegeven hebt kan er wel voor zorgen dat hij minder kans heeft om na die overbelastingsblessure op lange termijn artrose te ontwikkelen ( vaak in zwakke punten ontw).
Daarenboven komt ook nog het feit dat het geen medicijn is maar een voedingssupplement waardoor er inderdaad discussie is of het een significante werking heeft. Wel is bewezen dat na een kuur (ook bij mensen) de pijn van atrose vermindert en soms zelfs artrose stabiliseert. Het heeft een werking maar in principe halen we de zelfde bouwstenen uit een goede voeding en zou het in principe niet nodig zijn, behalve bij verstoring en ter ondersteuning bij blessure is het nuttig.
Sorry voor het hele verhaal hopelijk ben je niet in slaap gevallen en heb ik je voldoende geïnformeerd.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 10:08

Haha Memo, ik val zo maar niet in slaap
Dank voor je uitleg. De DA-en leek het goed om het ter ondersteuning van genezing te geven. De synovia was veel te dus dus niet meer van de juiste kwaliteit om het kraakbeen van juiste voedingsstoffen te voorzien.
Ik ga eerst gewoon door en wacht eerst maar eens af of het de oude blessure idd weer is. Met een beetje mazzel is het een verrekt spiertje of iets dergelijks. Tja, een mens mag toch hoop hebben niet?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:32

Natuurlijk, het kan even goed iets anders zijn.
Ik zou gewoon nog een tijdje doorgaan met die bioglucosamine, zoals je DA het zei.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:25