Dikke harde uitwendige bult ten hoogte van kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Dikke harde uitwendige bult ten hoogte van kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 13:53

Vandaag toen ik Ragne uit de wei ging halen zag ik dat ze ten hoogte van de neusriem aan de linkerkant van haar hoofd een dikke harde bult heeft zitten. Ze reageert niet als ik er op druk of eraan voel, dus het is niet erg gevoelig. Maar het lijk wel iets van bot of tand, zo hard is het. Toen ik in haar mond ging voelen, kon ik niet ontdekken wat het was. Het zit ongeveer ten hoogte van de 2e bovenkies.

Iemand een idee? of ervaring hiermee?

Als het morgen nog zo is, ga ik de DA even vragen of hij wil komen kijken. Maar misschien hebben mensen hier dit ook wel eens gezien.
Ik heb overigens heel fijn ontspannen gereden zonder neusriem uiteraard. Maar ze was heel fijn aan het bit, dus met de lagen in de mond zit het wel goed, denk ik...Suggesties?

onley

Re: Dikke harde uitwendige bult ten hoogte van kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:59

denk je ? als je paard ter hoogte van zijn kiezen of zo een bulten heeft krijgt duid meestal! op een tandprobleem ik zou toch eens een tandarts laten kijken dit doen ze meestal gratis jij kunt ja niet voelen of zien wat er achter in de mond afspeelt ,haken enz enz ik raad het je aan laat de tandarts kijken wat kan het kwaad?
en hoe oud is je paard eigenlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:01

het kan ook wat anders zijn..
een ontstoken haarzakje bijvoorbeeld.
kijk heel goed de huid na of je kunt zien of dit het geval is.
een vervelende muggenprik kan ook nog.. maar lijkt me eerder dat dit dan zacht is..

geen idee eigenlijk wat je moet doen, ikzelf ben het type wat altijd dan even een dag of twee afwacht of het uit zichzelf wegtrekt, anders kun je altijd ene veearts bellen en vragen wat het beste is...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:02

Het zouden doppen kunnen zijn: dan blijven de melkkiezen op de ware kiezen zitten en drukken de ware kiezen terug de kaak in! Soms kun je de bulten aan de onderkaak gewoon voelen! Ik zou er zeker een paardentandarts naar laten kijken.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:01

as woensdag komt de paardentandarts op bezoek, dus ik ben benieuwd
Ragne is trouwens 15 jaar oud

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:09

Klinkt een beetje raar maar het zou een grote prop hooi en gras kunnen zijn. Dezelfde symptomen heeft onze shet namelijk ook en zo'n prop is echt keihard maar niet gevoelig. Dus weet je zeker dat je echt goed in dr mond hebt gekeken?

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:04

Hoi mijn paard heeft het ook gehad. Opeens een harde dikke bult, had er helemaal geen last van.
Ik heb toen ook maar gewoon afgewacht, totdat het van de een op andere dag is opengegaan, kwam een beetje pus uit.( terwijl de bult niet warm en zacht aanvoelde) Heb toen op advies van de dierenarts de wond steeds gespoeld met een spuitje, heeft het paard ook wat kalmerends gegeven, zodat hij deze goed in de mond kon kijken, hier was inderdaad helemaal niks te zien,dus een raadsel waar het vandaan kwam. Bult werd weer kleiner, en na verloop van tijd weer groter.
Tenzij we een foto zouden laten maken. Dus wij met het paard naar de dierenkliniek, intussen was de zwelling een stuk minder. Hier hebben ze verschillende foto's van gemaakt. Ze bleek inderdaad een ontsteking te hebben gehad aan een kies en die is naar buiten toe doorgebroken, er zit nu wel een fistelkanaal (holte) dat konden ze goed zien op de foto. Men weet nu welke kies het is geweest, dus bij eventuele klachten weet ik de oorzaak.

Je moet altijd uitkijken dat de wortel niet gaat ontsteken, want dan ben je ver van huis. Een kies bij een paard verwijderen, is geen simpel kiesje trekken, daar moeten ze volledig voor onder narcose. Dus daar werd ik toen ook al voor gewaarschuwd. Gelukkig is alles met een sisser afgelopen en heeft ze nergens meer last van.
Ik zou toch als de tandarts geen afwijkingen kan zien, een foto laten maken, voorkomen is beter dan genezen.

succes

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:40

Bedankt voor jullie reacties!

ja Kita21 het eerste wat ik dacht was dat ze wat gras in d'r wang gepropt had zitten. Maar ik kon niets voelen en andere mensen ook niet. Ik ben benieuwd wat de tandarts morgen vind.

Ze vind het niet erg fijn als ik eraan zit, maar reageert ook niet alsof het echt gevoelig is. Ik kan wel makkelijk in d'r mond voelen enzo.
We zien het morgen wel!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:41

Goh zeg! Zou ik een mede-iemand gevonden hebben?

Vanaf dat ik Stan ben gaan rijden heeft ie een knobbel in z'n mondhoek, absoluut niet gevoelig. Keihard ding en dan zo groot als een (tja, als een wat...?) grote knikker. Dan groeide het in 3 weken uit tot een golfbal om daarna weer langzaam te verdwijnen, die tijd reed ik dan ook niet.

Het was dus standaard 1x rijden en dan een maand niet meer.

2 jaar geleden heb ik de DA gebeld, wilde toch dat het eens uitgezocht werd. In eerste instantie dachten ze aan iets met z'n tanden, alles is nagekeken en dat bleek het dus niet te zijn. Toen kwamen ze een klein haakje tegen en hebben ze die weggevijld, maar het probleem was hier niet mee verholpen.

De hoogste piefen van de Faculteit Utrecht zijn erbij geweest en niemand had dit ooit gezien of hiervan gehoord, dus ze besloten een monster te nemen. Hebben 7x (!) moeten prikken en hadden toen heel iets weefsel. De uitslag was eigenlijk nietszeggend, er zat geen onstekingsweefsel of ander raar iets in.

Zij zaten met de handen in het haar en zeiden dat ik maar tijdelijk met hackamore moest gaan rijden.

De enige manier om het misschien op te lossen was om het open te snijden, open te houden en gedurende een week uit te spoelen, maar het was geen garantie op 'genezing'.

Nu rij ik dus al 2 jaar met hack en heb best het idee beperkt te zijn. Vorig jaar heb ik een aantal wedstrijdjes gereden; oefenen deed ik met hack en de proef met bit, wat dus puur bagger was. Ik kon ook simpelwg niet van hem verwachten dat hij dan braaf het bit zou accepteren als hij het niet meer gewend was.

Laatst heb ik er weer over gedacht en besloten dat ik wil dat het verder uitgezocht gaat worden, maar ik vraag me af of er ooit boven tafel gaat komen wát het dan is en wat eraan gedaan kan worden. En aan de andere kant vraag ik me af of ik mijn pony wel door die medische mangel wil laten gaan...

Moeilijk...

Ik hoop voor jou dat het een makkelijker op te lossen iets is.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:02

Nou de tandarts is geweest!

die tweede kies van de bovenste rij is iets naar binnen geklapt en zit los. Daar moet de DA dus even naar kijken. Verder zaten er op een paar onder en bovenkiezen haken, maar de oorzaak van de bult zit hem dus waarschijnlijk in die kies die naar binnen geklapt is en los zit.

volgende week is de DA terug van vakantie, dus dan wordt het verhaal vervolgd. Het is in ieder geval niet ontstoken dus die losse kies hoeft nog niet voor problemen te zorgen, maar zal er op den duur wel uit moeten, zeker als het wel gaat ontsteken enz. Gelukkig is er nu dus vrij weinig aan de hand en zal die bult wel ietsje minder worden.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 19:16

Vandaag is de DA wezen kijken naar de losse kies. Over twee weken komt hij terug met zijn spullen en gaat hij proberen of dekies rechtgezet kan worden of dat de kies eruit moet. Het probleem is dat de wortel van de kies verschoten is. Gelukkig heeft Rag nu nergens last van maar de kans op ontstekingen ed is heel erg groot.
Ik blijf dus voorlopig met lage neusriem rijden en houd haar mond in de gaten. Over twee weken dus meer...ben bang dat het wel pijnlijk gaat worden voor m'n paardje...