verzet bij aansingelen? Pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

verzet bij aansingelen? Pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 08:41

Hoi

Weer een nieuw probleempje (hoeveel komen er nog???) Ons paardje vond aansingelen nooit leuk maar nu wordt het nog erger. Telkens als je aansingelt wil ze bijten. Bij het benen geven bokt ze. Ik heb er al een DA bijgehaald maar die vind niks abnormaal. Ze heeft een spuitje tegen de pijn gekregen en ik moest haar de volgende morgen nog iets tegen de pijn geven en dat opzadelen. Als ze weer beet en bokte tijdens het rijden dan was het aanstellerij want pijn kon niet omdat ze een pijnstiller gekregen had. Beet en bokte ze niet dan was er inderdaad iets mis.

Zo gezegd zo gedaan. Mevrouw vond het aansingelen nog steeds niet leuk en bokken bij het aandrijven deed ze ook nog. Ik hou echt niet van bokkende paarden ik wil rustig rijden en recreatief genieten. Ik ben eerlijk gezegd een beetje een bangerik. Ik heb toen toch doorgezet en na een tiental minuutjes wat gebokt te hebben ging het. Nu is dat bokken en bijten nooit meer weggegaan (nu al een 3 tal weken). Met als gevolg dat ik niet goed meer durf rijden. mijn instructrice kan alleen komen lesgeven als het gaat met haar werk en als de piste berijbaar is. Dus ik sta er alleen voor en rij dus nu niet. Ik blijf wel grondwerk doen met haar. Als mijn instructrice ze dan rijdt (die meer durft dan ik) bokt ze een paar keer goed door en is daarna dus zo mak als een lammetje.
Nu is mijn vraag aan jullie kan dat bokken toch ergens iets te maken hebben met een vorm van pijn of vastzittende spier of zo?? Iemand ervaring hiermee? En wat was dan de oplossing

ellepel

Re: verzet bij aansingelen? Pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:43

past je zadel wel goed?

als het drukt op de schouders doet dit namelijk ook pijn.
bijten en bokken doet ene dier vast niet zomaar, dus kijk heel goed of het zadel niet ergens knelt, of drukt.

spierpijn kan ook, dan zou je een fysiotherapeur erbij moeten halen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:49

ben het met ellepel eens, en ik denk dat het echt een menselijk iets is om te denken dat een dier zich aanstelt.
Is er niet toevallig iemand in jouw buurt met een boomloos zadel? Dan zou ik eens proberen op te zadelen met zo'n zadel, dat kan nl. nergens klemmen. Dit moet je dan waarschijnlijk wel een aantal keren doen, omdat de eerste reactie van je paard zal zijn om toch te bijten terwijl het geen pijn meer doet. Het kwartje moet even vallen. En ik neem aan dat je niet in 1x de singel aansjort maar rustig gaatje voor gaatje doet en af en toe even wacht?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:56

Het klinkt mij idd ook als een slecht passend zadel, of iets anders in het zadel of in d'r rug/lijf. Hoe reageert ze als je met je vingers over d'r rug heen 'duwt'?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:57

nou moet ik wel zeggen dat mijn eigen pony dus singeldwang heeft..
toen ik hem kocht 6 jaar geleden trapte hij je zowat de stal uit als hij het zadel al zag.
nu is het beperkt tot een heel boos hoofd. en af en toe tilt hij zijn achterbeen op.

absoluut langzaam aansingelen, neem d'r wel een kwartier de tijd voor, leg je zadel iets naar achteren toe.
een koude singel vinden sommige paarden ook verschrikkelijk, even warmwrijven met je handen dus, voor benen naar voren trekken als je aan gesingelt hebt, dit om huidplooitjes recht te trekken die eventueel tussen de singel kunnen zitten...

mijn eigen zadel ligt goed, als ik druk dan reageerd hij niet, wel heeft het met de mijne te maken met stijve rugspieren...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:10

miekedar schreef:
Ze heeft een spuitje tegen de pijn gekregen en ik moest haar de volgende morgen nog iets tegen de pijn geven en dat opzadelen.

HO STOP! Tot hier heb ik het gelezen, verder niet meer. Dit klopt naar mijn inzicht al niet. Een spuitje tegen de pijn en dan rijden? Helemaal fout. Als een paard pijn heeft, sowieso niet rijden. Dat doe je niet.
Verder kan het zijn dat de vorige eigenaar (als die er is) je paard een keer zo hard heeft aagesingeld, dat er een rib is gebroken. Klinkt eng he! Mijn zadelmaker heeft verteld dat dat heel makkelijk kan.
En verder klinkt het alsof het zadel niet past. Een paard doet dat niet voor niks, bijten bij het aansingelen. Dan is er IETS niet goed. Aanstellen doet een paard niet.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 20:11

Majo, je had echt wel verder moeten lezen. De DA heeft ze echt helemaal onderzocht en echt niks gevonden. Hij heeft haar nek en rug tot aan de staart helemaal betast en geplooid,...Niks was warm, niks voelde gezwollen of pijnlijk aan als je er aan kwam. Het was de enige manier om te merken of er echt iets aan de hand was. De vraag is juist of ze pijn heeft of niet. Ze werkt niet zo graag en durft al wel eens een trukkendoos te gebruiken om hieronderuit te komen.

Een rib is er echt niet gebroken ze is al 7 maand bij mij en de DA is hier al heel vaak geweest om allerlei dingen.

Het zadel dat niet past wel ik twijfel inderdaad ook hieraan. Al is het niet zo duidelijk. Iemand heeft me ooit een truk geleerd met een witte dweil op de paardenrug, onder het zadel te leggen. Je rijdt er dan even mee en dan doe je de dweil eraf. Overal waar het zadel raakt zie je dan paardenhaartjes steken en wat vuil. Is er een plek (natuurlijk niet op de wervelkolom) waar het zadel niet goed raak of past is de aanwezigheid van de haartjes minder. Dit heb ik geprobeerd en links is er ietsje minder haar te zien maar niet zo erg. Niet om te zeggen het past helemaal niet.

Ik gebruik al een zachte gelsingel dus dat zal het ook niet zijn. Ik doe er ook bijna een kwartier over om aan te singelen, gatje per gatje. drie toertjes stappen naast haar, dan pas vast aansingelen en opstappen. Soms denk ik dat ik het te traag doe en dat dat haar verveelt.

Stijve rugspieren dat kan ook wel zijn. Pas nu na 6 maand kan ze galoperen aan de longe zonder te verspringen. Volgens mij heeft het echt iets met haar rug te maken.

Ik denk er aan een osteopaat te laten komen of een fysio? Zo ben ik toch zeker niet?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:00

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:14

zou inderdaad goed naar je paardje laten kijken want dit klopt zeker niet er moet een ander probleem zijn als aanstellerij want dat doet een paard niet succes

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 06:50

Dewi, jij komt niet tot in België zeker????

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:27

normaal gesproken niet miekedar... Maar weet wel een goede collega die in belgie werkt. indien je interesse daarin hebt kan ik je per pb haar nummer geven.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 06:50

graag Dewi! Er moet iets gebeuren. Ik ga me ook een nieuw zadel aanschaffen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:04

Is je paard een merrie??

Een vroegere kennis van mij had ook een merrie met dezelfde streken als jouw paard. Ze bleek een behoorlijke ontsteking aan de baarmoeder te hebben
Pijn dus!

Veel sterkte met je paard!

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:58

Ik struikelde een beetje over het zinnetje dat je paard na een paar goede bokken wel rustig is bij je instructrice. Zou het kunnen dat je paard inderdaad liever lui dan moe is? Helemaal omdat je schreef dat je het zelf eigenlijk wel wat eng vind dus grote kans dat ie dat voelt en gewoon een loopje met je neemt. De DA had 'm ook al een spuitje tegen de pijn gegeven om te kijken of het aan pijn lag (niet dat ik dat goedkeur want als het idd een pijnkwestie is, maak je het alleen maar erger) maar je schreef dat ie het gewoon blijft doen. Dus denk ik toch dat je met een gedragsprobleem zit.
Dat je zei dat je paardje altijd moeilijk is geweest met aansingelen denk ik idd dat ie last heeft van zadeldwang, maar dat het steeds erger wordt met rijden, is volgens mij niet echt nodig.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 06:05

Kita21 schreef:
dat je paard inderdaad liever lui dan moe is? Dus denk ik toch dat je met een gedragsprobleem zit.
Dat je zei dat je paardje altijd moeilijk is geweest met aansingelen denk ik idd dat ie last heeft van zadeldwang, maar dat het steeds erger wordt met rijden, is volgens mij niet echt nodig.

Wel soms denk ik dat ook, maar een Arabier lui? Misschien is er nog wat anders aan de hand. Om zeker te spelen komt de Fysio. die Dewi me aangeraden heeft volgende week woensdag langs.
Ik heb me ook een nieuw zadel aangeschaft een Ainsley die heeft bredere kussens en verdeelt het gewicht beter of de rug dan men huidig zadel. Gisteren heeft men dochter gereden (na dat onze intructrice ze had ingereden). Ze heeft niet gebokt en niet zo veel verzet gegeven bij het aansingelen.
Ik wacht nu eventjes af.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:25

Gisteren is de Fysioterapeut/Osteopaat geweest. Men paardje heeft twee blokades in haar rug een onder het zadel en dan nog een meer naar haar staart toe. Haar spieren zijn ook heel erg stijf op die bewuste plekken. Ze is behandeld door massage en door een laser. Ik moet met haar oefeningen doen om haar hals soepel te maken. Ik mag een week niet rijden. Volgende week dinsdag en woensdag zacht longeren en donderdag rijden vooral voorwaarts neerwaarts. Het effect van de behandeling zal pas ten vroegste binnen 2 weken zichtbaar zijn. Ze is ook stijf in haar benen.
De fysio/osteo zei me ook dat men paardje voor 11 jaar te zijn al hard gewerkt moet hebben in haar leven.

Ik hoop dat alles goed komt, ze moet in de rest van haar leven van mij niet hard werken geen parcours springen of zware dressuuroefeningen gewoon wat recreatief is voor mij prima.

Het Ainsley zadel dat ik kocht past niet perfect maar met eventueel een wolletje (het klappert een beetjeachteraan is het beter voor haar rug dan de Wintec die ik had. Dit omdat idd de kussen van de Ainsley breder zijn en het gewicht beter verdelen. Je hoort me hier niet zeggen dat Wintec slecht is maar voor mijn paard is de Ainsley beter.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:37

Fijn dat er iets uit is gekomen. Of ja, je hebt liever een gezond paard, maar je snapt wel wat ik bedoel. Je weet nu toch de oorzaak van het bokken. Dat het iig geen klierigheid is.

Als ik jou was zou ik toch op zoek gaan naar een echt goed passend zadel. Want dadelijk ben je weer terug bij waar je nu bent. Bovendien kost een zadel een berg geld, dus mag je er ook wel iets van verwachten.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:17

Ik ga het Ainsley zadel door de zadelmaker laten aanpassen. Er zit een verstelbare boom in dus dat moet lukken.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:03

Hoi miekedar,
Zie dat Ellen geweest is. Hoop dat je er wat aan gehad hebt. Wat het zadel betreft zou ik het liever laten aanpassen dan een bontje eronder. Want met een bontje hoog je ook aan de voorzijde het zadel op. Dan heb je kans dat het zadel te strak om de schoft komt te liggen en te ver achterover ligt. Veel suc-6!

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:11

hoorde van kennissen van me, dat hun paard het zelfde had, die had een hele ontsteking precies waar de singel zat. Zij hebben ook eerst een hele tijd getopt. Ontsteking hebben ze weggesneden en is nu super braaf. misschien eens nader te onderzoeken??

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:45

Dewi
Ja hoor Ellen is geweest. Toffe meid en volgens mij heel bekwaam. Ik ben nieuwsgierig naar het reslultaat als ik ze dinsdag mag longeren. Nu ja ik weet dat het niet direct duidelijk gaat zijn maar stiekem hoop je toch iets te merken.
Het zadel ga ik echt goed laten aanpassen.
Nicole35: een ontsteking aan de singel is niet gevonden