mijn 6 jarige arabier liep geweldig in de bak het ging steeds beter, maar sinds ik denk nu ongeveer 1,5 maand begon hij opeens alleen p[ de linker hand alleen in draf en af en toe wat in de galop met zijn hoofd te schudden ( van boven naar beneden). Ik heb dit een tijdje aangekeken mijn instructrice erbij geroepen en van alles geprobeerd, maar niks werkte. Na 2 weken ben ik naar de da geweest en hebben zijn kiezen gevijld, want hij had best veel haken doordat hij een overbeet heeft. na een paar dagen ben ik weer gaan rijden maar het was niet over. de week daarop ben ik weer na de da geweest waar ze verder onderzoek hebben gedaan. Ze hebben buigproeven gedaan en kreupelheids onderzoek terwijl ik hem reed en aan de longe, ook hebben ze echo's gemaakt van zijn kaakgewrichten en uiteindelijk nog foto's van een been gemaakt waar ze dachten dat hij wat onregelmatig liep ( wat achteraf niet zo was), maar alles wat ze onderzochten was helemaal goed (gezond paard he?). Nu heb ik 2 weken geleden zijn wolfskiezen laten trekken en had het idee dat het minder werd,maar het gaat niet over en ik weet niet meer wat ik ermee aan moet. wie kan mij helpen?? voor wie is dit bekend????
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-09-05 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:titel duidelijker gemaakt
jeej, dat kan zo veel zijn he dat hoofdschudden...
kan een probleem van de oren zijn, viezigheid of ontsteking eraan. verder kan het een rugprobleem zijn, of juist spieren in de hals/nek die vastzitten...
een niet goed liggend zadel kan het zijn, maar hoofdschudden kan ook een andere oorzaak hebben zoals zonlicht overgevoeligheid of hooikoorts...
doet hij het alleen onder het zadel, dan zit het absoluut in zijn lijf, hooikoorts paarden schuuden namelijk ook gewoon in de wei...
Mijn paard deed dat ook, alleen op de linkerhand, vooral in draf en galop, met zijn hoofd schudden (soms zo erg dat hij ging steigeren). Ben erg op de omstandigheden gaan letten en hij bleek het alleen te doen als er veel andere paarden in de bak waren, aangezien hij blind is aan zijn linkeroog ga ik ervan uit dat het komt doordat hij het gewoon niet fijn vind dat hij allemaal andere paarden hoort, maar ze niet kan zien. Is natuurlijk wel heel erg ver gezocht voor bij jouw paard, maar mss eens naar zijn oog kijken? (bij mijn paard zie je er niks van en merk je er verder ook niks van dat hij blind is aan dat oog). Maar ik vond het wel opmerkelijk dat jouw paard het ook alleen maar op 1 hand doet.
Mijn paard deed dit ook heel erg maar nu hij sterker is geworden in het werk en rechtgericht loopt doet het het minder/niet. Het is een heel irritant probleem
mijn draver heeft ook een tijd met zijn hoofd gegooit en dat kwam dus door een gebroken kies,en en ontstoken wortel van de kies ernaast.
toen dat behandeld was ,heeft hij niet meer met zijn hoofd gegooid.
maar dat is bij jouw paard niet het geval.
het kan inderdaad een spier kwestie zijn,omdat het op 1 hand gebeurt. toevallig is bij ons op stal een paarden masseur geweest en heeft 5 paarden behandelt,zo`n iemand kan ook veel te weten komen tijdens een massage.
mischien is dat een idee?
als dat niet helpt is je paard wel lekker losgemaakt!
dat is het juist hij is op beide kanten wel heel los, ik heb er vandaag ook iemand anders ( z ruiter) op laten rijden en vond ook dat hij erg los was en zeker niet vast zat op 1 kant.
hoi, De tijd van het jaar klopt niet, alleen op de linkerhand ook niet maar ... Heb er best wat over gelezen en heel vaak werd een neuskapje als oplossing genoemd. Soort pollen allergie. En headshaking is tegenwoordig een officiele ziekte. Ik weet niet of dit mag (reclame) maar bij de paardendrogist wordt dit ook genoemd.
Laat de DA kijken. Die kan alleen maar zien of het een allergie is of de rug. Of de oren!!
Zie mijn reactie op het topic over vieze oren. Zo'n oorinfectie is goed op te lossen maar kan leiden tot een gewoonte, zeker als het langer en langer duurt.