Artrose, wat doe je ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Artrose, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 20:41

Hoi, een paard bij ons op stal is vandaag onderzocht door de DA omdat hij wat problemen heeft de laatste tijd met 1 van zijn voorbenen.
Er werd vastgesteld dat hij artrose heeft en nu moet hij mee naar de praktijk van de DA voor verder onderzoek..
Maar wat ik mij nu afvraag, wat kan je doen aan artrose?

jiperdepip

Re: Artrose, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:54

atrose gelatinaat van (prima val)geloof ik bij gaan voeren

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:59

Heeft de DA dit aan de hand van foto's bepaald? Alleen zo kan het namelijk bewezen worden.

In principe is er niets aan artrose te doen.
Tegenwoordig kunnen de benen inspuiten met een soort smeersel (of spul dat het smeersel opgang houdt) om de gewrichten soepel te houden.
En er zijn inderdaad veel voedingssupplementen zoals Cortaflex en Primeval.

Echter of deze middelen helpen is per paard afhankelijk.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:13

Inspuiten zal ik als allerlaatste redmiddel gebruiken, daarvoor kan je al veel doen.
De DA kan idd alleen met foto's bepalen of het artrose is. Niet alleen Primeval, maar veel andere producten op basis van Glucosamine helpen en zijn goedkoper..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:18

Denk dat de dierenarts artrose vermoed en hij daarom voor onderzoek naar de kliniek moet. Daar kunnen ze aan de hand van foto's vaststellen of het idd artrose is.
Je topic hoort volgens mij bij medisch, daar krijg je vast meer reacties!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:21

artrose = pijnlijk voor paard en iets wat eigenlijk alleen maar erger kan worden (correct me if i'm wrong).
Het dier gaat de leuke dingen in het leven missen.
Ik zit dan ook te denken om het dier te laten inslapen. Ik zou namelijk niet met constante pijn verder hoeven leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:33

Mijn merrie heeft artrose,maar ze heeft er weinig last van..het liefst zou ze nog steeds iedere dag willen werken..en gek doen in de wei heeft ze ook geen problemen mee.Maar voor het rijden is ze afgeschreven..Het is dus afhankelijk hoe erg je paard het heeft..als ie nog lol in z'n leven heeft.Waarom zou je hem dan laten inslapen? Hij kan dan nog prima dienen als bv gezelschaps paard.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:51

batje schreef:
Inspuiten zal ik als allerlaatste redmiddel gebruiken, daarvoor kan je al veel doen.
De DA kan idd alleen met foto's bepalen of het artrose is. Niet alleen Primeval, maar veel andere producten op basis van Glucosamine helpen en zijn goedkoper..

Ik persoonlijk ben niet zo tegen inspuiten hoor!
Hoezo ben je er zo tegen, mijn paard is niet ingespoten voor artose, maar voor slijmbeursontstekingen.
Heb nooit gemerkt dat er paarden zijn die er slechter van worden, het is het proberen waart.
Voor mij is het allerlaatste redmiddel de zenuwen doorhalen (al zal ik dat nooit laten doen )
Maar bij inspuiten moet je je realiseren dat het in principe maar 1x kan. Misschien als het werkt na een jaar of 5 pas weer, maar er zijn voldoende kwakzalvers die je paard wel iedere maand voor je willen inspuiten, dit is dan niet het middel dat in de klinieken wordt gebruikt.

Fielychi schreef:
artrose = pijnlijk voor paard en iets wat eigenlijk alleen maar erger kan worden (correct me if i'm wrong).
Ik zit dan ook te denken om het dier te laten inslapen. Ik zou namelijk niet met constante pijn verder hoeven leven.

Je hebt gelijk dat artrose alleen maar erger kan worden, MAAR...met wat hulp zijn er voldoende paarden die nog een hartstikke gelukkig leven kunnen hebben.
Hoog in de sport is in sommige gevallen niet meer mogelijk, maar om een paard dan gelijk in te laten slapen.
Zoals ik zei zijn er inspuitingen, voedinssupplementen, uberhaupt met voer, training en hoefbeslag kan je al heel veel voor deze paarden doen.
Dus zo snel opgeven, nee... Mocht dit niet werken is het inderdaad een ander verhaal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:18

Fielychi schreef:

Arthrose bij paarden is in de meeste gevallen (met goede begeleiding van DA en hoefsmid) goed mee te leven ! Wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor een ander paard te werken dus het is eventjes zoeken naar de juiste combinatie van factoren.
Als je tenminste bereid bent sommige dingen te laten (springen en 7/7 fanatiek dressuur met kleine voltes) dan kan het paard waarschijnlijk nog heel lang meegaan (bewijs staat in mijn profiel)

kijk ook eens naar dit topic; viewtopic.php?f=3&t=455955&hilit=

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:25

Osteocure schijnt te helpen, dat is homeopathisch, heb van veel mensen goede ervaringen gehoord.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:32

Ik snap wat jullie bedoelen.

Fielychi schreef:
Ik zit dan
ook

te denken om het dier te laten inslapen. Ik zou namelijk niet met constante pijn verder hoeven leven.

ik bedoel er ook mee als het paard constante pijn heeft, dat ik dan ook zou denken aan deze optie.
In mijn omgeving is ook een paard met artrose ingeslapen. Het dier was bikkelhard voor zichzelf en was heel af en toe alleen iets onregelmatig, maar men vertrouwde het niet en hebben foto's laten maken.
Zijn eigenaresse heeft zelf ook artrose en wou het haar paard niet aandoen, aangezien hij nooit duidelijk aan zou geven wanneer hij pijn had en geen lol meer.

Persoonlijk zou ik er niet teveel mee klooien, maar heel duidelijk voor jezelf stellen hoever je wilt gaan met behandelingen/verlichtingen.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:47

Ook ik heb een paard met artrose. In de zomer heeft ze nergens last van, maar in de winter kan ze soms wat onregelmatig lopen.
Ik geef nu glucosamine van de kruidvat ( op aanraden van de hoefsmid ). We hebben het idee dat ze er een stuk soepeler mee loopt. Verder heeft ze nergens last van, we maken buitenritten en in de wei doet ze net zo gek als elk ander paard.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:21

Inderdaad, de dierenarts heeft vastgesteld dat ze artrose heeft en ik heb gehoord dat het niet op 1 been is maar op 3 benen. De DA gaat haar meenemen naar zijn praktijk en daar gaat hij dan een middel in het been spuiten dat 20 minuten moet inwerken en dan foto's maken, door dat middel kunnen ze dan perfect zien waar het zit in het been ofzoiets.. Uitleg volgt later..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:45

Raar
Heb ik dan het enige verzorgpaard dat nog ALLES mag doen?Van springen tot crossen,paard heeft het enkel in de rechtervoorkogel,heel klein beetje
+De DA heeft het bepaald dmv voelen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:26

Verplaatst van VMR naar MD.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:19

Mijn oude paard heeft jarenlang met artrose nog geleefd. Het ligt eraan wat de gradatie is. Met aangepaste arbeid, evt ander beslag en wat"smeermiddel"in de vorm van poeders of inspuiten kan zo'n dier nog prima mee. Je kent zelf je paard het beste en merkt wel wat er nog wel en niet kan. Mijn paard heeft op zijn 18e 2x een inspuiting gehad en heeft daarna geen inspuitingen meer gehad tot zijn 23e. hij is toen overleden maar niet aan de artrose. Hij is tot het laatst toe nooit meer kreupel geweest van de artrose.
Veel beweging is ook erg belangrijk, eigenlijk het belangrijkst maar dat is ook voor gezonde paarden zo.
Dus, mijn inziens ligt het aan de gradatie, hoe is het dier klinisch en inspuitingen zijn volgens mij echt niet het laatste.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:21

En wat betreft pijn, misschien gewaagde opmerking, een paard wat ef entoe wat pijn heeft en daar uiterlijk weinig last mee heeft dat is toch niet zo erg. ik heb ook vaak pijn maar dan doe ik even rustig aan en dan gaat het weer. Het is dus belangrijk dat het paard een eigenaar heeft die daar goed op let en erop inspeelt.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:38

Een paard kan met artrose nog erg oud worden! Bij ons op stal staat een paard van 31 jaar die in alle 4 benen artrose heeft! Heeft tot vorig jaar nog regelmatig de huifkar getrokken zonder problemen. (Toen was de artrose ook nog niet geconstateerd, en was hij nooit kreupel of wat dan ook!) Nu is ie wel echt af en loopt alleen nog maar op de wei. Of hij pijn heeft weet ik niet, maar hij trekt af en toe nog best een sprintje.
Het is wel heel belangrijk om zo'n paard veel beweging te geven anders wordt alles stijf en gaan ze echt moeilijk lopen.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:48

De eigenaar heeft beslist de behandeling niet te laten doen omdat het te veel geld kost en je weet niet hoe het na de behandeling zal zijn. Het paard is 13-14 jaar en er word zo'n 3 à 4 keer meegereden in de week, ze weten het nu van de artrose en doen het wat rustiger aan heb ik al willen zien

Ik heb ook eens gehoord dat je artrose er uit kan rijden, klopt dit of is het niet waar?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:45

lorvxy schreef:
Een paard kan met artrose nog erg oud worden! Bij ons op stal staat een paard van 31 jaar die in alle 4 benen artrose heeft!

nee, natuurlijk kan hij ermee oud worden, maar kijk niet hóé. Naar mijn mening smeren en kliederen mensen teveel in de hoop op verbetering/geen verslechtering en zijn ze niet eerlijk tegen hun paard en tegen hunzelf.

Citaat:
Heeft tot vorig jaar nog regelmatig de huifkar getrokken zonder problemen. (Toen was de artrose ook nog niet geconstateerd, en was hij nooit kreupel of wat dan ook!) Nu is ie wel echt af en loopt alleen nog maar op de wei.

nee, dat paard waar ik het eerder al over had gaf ook geen pijn aan, maar dat wil niet zeggen dat hij geen pijn had. Dat kon bijna niet anders! Die knol was gewoon bikkelhard.

Citaat:
Of hij pijn heeft weet ik niet, maar hij trekt af en toe nog best een sprintje.

nee, en juist dáár gaat het mij om.. je weet het niet.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:08

Mijn pony heeft een vorm van artrose, nl spat, en dan in een vrij ernistige vorm...Ik wist dit niet toen ik hem kocht, heb m nl niet laten keuren, hij was toch al wat ouder en hij was van de buurvrouw van mijn instructrice, het was gewoon een fijne kinderpony als t ware.

Dat meisje waar hij van was reed er een keer in de twee weken op, en dan behoorlijk pittig, en dan stond hij weer 2 weken (alleen) dag en nacht, winter en zomer in de wei, dat 12 jaar lang, toen wij m kochten ging t eerst goed, maar na een paar maanden werd ie kreupel na t rijden en hebben we de DA er bij gehaald, hij vermoede artrose en we hebben foto's laten maken in Delfzijl in de kliniek, daar kwam de uitslag uit dat het linkerachtersprongewricht totaal was versleten, en het rechter op de helft was. Het was ongeneesbaar en hij had weinig kans om ooit weer gewoon te kunnen rennen etc. Rijden was r niet meer bij in elk geval, maar heb me er helemaal in verdiept, en na 3 jaar elke dag buiten staan, veel wandelen en goed compleet voer, rent ie nu als een kierewiet door de wei en heeft volop plezier in zijn leven!

Ik ben het er dus niet mee eens als je zegt dat je zo'n paardje maar moet in laten slapen, want gun het wat tijd en vooral stapbeweging, dan kan het best weer goed komen! Mijn DA was ook al zo verbaasd en had nooit verwacht dat dat zou kunnen, maar het tegendeel is bewezen!

En pijn hebben ze (meestal, er zijn natuurlijk uitzonderingen) niet, als ze maar veel kunnen stappen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:18

sylva schreef:
we hebben foto's laten maken in Delfzijl in de kliniek, daar kwam de uitslag uit dat het linkerachtersprongewricht totaal was versleten, en het rechter op de helft was. Het was
ongeneesbaar

en hij had weinig kans om ooit weer gewoon te kunnen rennen etc.

Jouw pony had duidelijk pijn, anders ging ze niet kreupel lopen. Jouw dierenarts zegt weinig kans te geven dat je paard weer paard kan zijn, hierbij had ik waarschijnlijk al een heel andere beslissing genomen.

Citaat:
Ik ben het er dus niet mee eens als je zegt dat je zo'n paardje maar moet in laten slapen

heb ik nooit gezegd. Wat ik wel heb gezegd is dat veel mensen er teveel aan proberen te doen, terwijl het uiteindelijk neerkomt op pijnverlichting. Genezen doet het niet.

Citaat:
dan kan het best weer goed komen!

Niet waar, als mijn knol niet lekker gek kan doen zonder pijn, vind ik dat niet goed. Onacceptebel.

Citaat:
En pijn hebben ze (meestal, er zijn natuurlijk uitzonderingen) niet, als ze maar veel kunnen stappen

Wat een onzin, elk paard zou daar last van hebben!! Of hij het laat merken.. tjah, dat is een 2e.

Dit is zie ik persoonlijk echt als kortzichtigheid.
Niet persoonlijk bedoeld tegen jou Sylva, echt niet, ben blij dat jij blij bent en dat je het idee hebt dat je paard zich prettig voelt.
Maar ik vind het onacceptabel.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:44

Het hangt heel erg af van hoe je paard beweegt. Mijn paard heeft artrose in de sesambenen, klasse 3. Ze is er echter nooit kreupel op geweest. Het belangrijkste voor mijn paard is veel beweging. Zet je haar op rust dan roest ze helemaal vast.

Je ziet wel dat mijn paard als ze net van stal komt vrij kort en stijf is in haar bewegingen. Door goede warming up wordt ze mooi ruim in haar beweging. Ik doe alles met haar. Met een goed warming-up en cooling down kan ik haar "gewoon" als elk ander paard rijden. Springen doe ik af en toe. En eens in de zoveel maanden gaat ze mee naar crosstraining.

Ik zou niet weten wat ik zou doen als ze echt kreupel zou gaan lopen. Voor mezelf zeg ik altijd dat ik nooit op een kreupel paard stap. Maar ik denk dat het heel moeilijk is om te zeggen wanneer een paard teveel pijn heeft en je het in laat slapen.

Om een voorbeeld te noemen. Ik ben zelf chronisch ziek en heb elke dag pijn. Ik kan daar prima mee leven. Maar in dit geval beslis ik voor mezelf. Het lijkt me heel moeilijk om voor een paard te beslissen.

Maar zoals Tiessie al zei, met af en toe pijn valt prima te leven. Het is daarom het belangrijkst om te kijken naar je paard. Mijn paard heeft een vriendje gehad in de wei dat hartstikke kreupel was. Hij liep altijd met de oortjes naar voren. At goed, verzamelde allemaal knappe merries om zich heen en straalde heel veel levensvreugde uit. Hij hinkte in draf de hele wei rond. Ik vond het een goede beslissing van zijn eigenaar om het dier niet in te laten slapen. Hij had ondanks zijn pijn duidelijk nog zin in het leven. We hebben echter ook een paard met pijn op stal gehad dat er gewoon echt geen zin meer in had. Hij stond de hele dag op dezelfde plek zielig voor zich uit te staren. Die is dus wel ingeslapen. Voor dat paard was dat echt de beste oplossing.

Wat ik wil zeggen is dat pijn niet de enige factor is waar je naar moet kijken. Maar ik denk dat ik er anders tegenaan kijk omdat ik uit eigen ervaring weet hoe het is om altijd pijn te hebben.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:53

ik snap je.
Ik probeer iedereen te snappen, maar als een paard geen paard meer kan zijn, houdt het voor mij op.
Maar natuurlijk heeft iedereen daar zijn eigen ervaringen in en eigen mening.
Ik kijk er waarschijnlijk ook zo tegenaan omdat dit mijn ervaring is geweest. Voor andere mensen klinkt mijn wijze van denken heel hard/gemeen misschien zelfs, maar ik bekijk het juist andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:55

Bij Kawa is dit jaar ook artrose ontdekt.
Hij loopt net niet helemaal zuiver, wat ik voel onder het zadel.
Zo zie ik het niet of nauwelijks. Behalve als hij probeert te veruimen, dan knijp ik mijn oogjes maar dicht..

Toen ik naar Someren ging, zagen ze het rechtuit en op de volte ook niet op de harde, de Da grapte eerst nog wat ik kwam doen. Maar na een buigproef was het duidelijk. En foto's bevestigde.

Hij krijgt nu glucosamine van de groene os bij en ik merk dat hij wel wat soepeler gaat lopen nu.
In de wei speelt hij nog
Aan de longeerlijn meent hij zijn hele leven al te moeten bokken en ook dat doet hij nog steeds.

Hij eet goed (te goed ) en heeft een erg vrolijke indruk, met pret oogjes
En zolang hij die pret oogjes nog heeft, mag hij blijven.
Ook al loopt hij dan echt mank.
De ene mens is er ook liever niet meer na wat pijn, terwijl de ander het lven nog veel te mooi vind.
Denk dat dat met paarden idem dito is.
En zo lang Kawa een vrolijke indruk geeft, mag hij in de wei blijven huppel.
Is die vrolijke kijk weg, dan is er als eigenaar imo maar 1 oplossing