Hijgen na galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nel123

Hijgen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 15:37

Vandaag toen ik een buitenrit aan het maken was merkte ik na een paar minuten rustig gegaloppeerd te hebben dat mijn paard erg begon te hijgen. Ik ben toen een minuut of 5 gaan stappen tot hij weer rustiger ademhaalde. Hierna weer een stuk gegaloppeerd en weer begon hij zo te hijgen. Zijn ademhaling was toen ongeveer 125 x per minuut. Na 10 minuten stappen was het gedaald tot ongeveer 80 x per minuut en na 20 minuten weer normaal.
Hij is in erg goede conditie en dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Ook merkte ik vandaag dat hij veel struikelde alsof hij te moe was om zijn benen op te tillen.
Wie weet wat dit kan zijn en wat ik hier aan kan doen?

ellepel

Re: Hijgen na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:32

rijd je erg veel?

kan zijn dat hij te moe is geweest, maar kan ook een beginnende verkoudheid zijn.
neem anders de temperatuur even op en doe een klein stapje terug met rijden, zo krijgt hij de kans om weer aan te sterken

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 17:35

Ik rij gemiddeld 4 a 5 keer in de week en dan longeer ik ook nog 1 of 2 keer.
Niet alle dagen rij ik intensief gemiddeld half uur tot 3 kwartier en ook eens een rustige buitenrit. Hij heeft iedere week wel een dag vrij en dan krijgt hij ook minder krachtvoer.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:48

Raar! Zou het even wat rustiger aan doen en goed in de gaten houden. Temperatuur opnemen is een goed idee, dan weet je of hij niet helemaal lekker is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:04

Heb je al eens aan 'panten' gedacht? Veel wat zwaardere paarden 'panten' bij (zware) inspanning, maar sommige lichter gebouwde paarden ook, als ze nog niet helemaal los en warm zijn. Panten (hijgen) is een manier om warmte kwijt te raken. Dit heeft dus niets met conditie te maken! En het is ook niet iets om je zorgen om te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:08

klinkt me bekend in de oren!
en dat noem je dus panten??

weer wat geleerd.

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 18:10

@Ibbel: zou hij dat ook kunnen doen omdat hij nu een iets dikkere vacht krijgt en dus een beetje oververhit raakt?

En ik zal ook zijn temp eens opnemen, voor de rest blijf ik hem gewoon goed in de gaten houden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:59

Ja, dat kan heel goed de reden zijn. Alleen de onderkant van de hals en de voorkant van de boeg scheren, kan dan al voldoende zijn om het probleem weer kwijt te raken.