Wolfstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 14:55

Donderdag is de veearts geweest; ze heeft geconstateerd dat Dagmar doorkomende wolfskiezen heeft. Aan de ene kant komt de kies bijna door (nog onder het tandvlees) en aan de andere kant is 'ie er net doorheen. Ze raadde me aan om met een enkelgebroken bit te rijden, omdat de dubbelgebroken te veel op de lagen lag waar de kiezen zitten.

Nu heb ik vanmorgen een enkelgebroken Aurigan bit gehaald en er net mee gereden. Ze kauwde lekker en leek het koper wel lekker te vinden. Toch voelde ik als ik de teugels aan nam nog heel veel spanning in haar lijf (onregelmatig, huppelen), ook deed ze haar oren naar achteren en begon echt heel overdreven te kauwen en te trekken. Als ik ze dan langzaam losser liet kwam ze heel goed over haar rug (zodra ik haast geen contact meer had met haar mond).

Nou lijkt het me dat ze ondanks het bit toch nog erg veel last heeft van haar mond. Is er iets verzachtends voor doorkomende tanden? Wie heeft ervaring met wolfskiezen? Wat raden jullie aan?

Marloes0508

Re: Wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:58

Mijn dierenarts raadde me aan dat zodra mijn paard er last van zou krijgen ik ze kon laten trekken op de praktijk. Het schijnt normaal te zijn volgens mij..

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 15:05

Loezjuh schreef:
Mijn dierenarts raadde me aan dat zodra mijn paard er last van zou krijgen ik ze kon laten trekken op de praktijk. Het schijnt normaal te zijn volgens mij..

Ik geloof ook dat alle paarden ze krijgen vanaf 5 jaar o.i.d. Het probleem is dat ik ze nog niet kan laten trekken omdat die ene dus nog onder het tandvlees zit; maar je kunt hem wel duidelijk voelen..
Die rottanden ook

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:27

mijn pony heeft ze gewoon nog, ik rijd met een dun dubbelgerboken bitje en naar mijn weten is hij superlicht in de mond.
dat het pijn doet merk ik bij hem niet, en het bit ligt er ook niet op,maar gewoon ervoor...

beetje raar dat je nu met een enkelgebroken moet gaan rijden, een dubbelgebroken verdeelt de druk meer en het tussenstukje ligt op de tong en niet op de lagen....bij een enkel gebroken zie ik juist meer druk door t dikkere stuk op de lagen( of zie ik dat nou verkeerd?)

beste zou als ze echt last heeft rijden met een rubber stang bitje, die zijn lekker zacht, verdelen de druk gelijkmatig, je moetd an wel eentje hebben die je kunt buigen, en nee die knabbelen ze niet door.
zijn hele fijne bitjes!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:50

Zou ook denken dat dubbelgebroken juist zachter is. Evt. kan je er speciale tape omheen doen (te koop bij de ruitersportzaak). Dat is witachtige tape. Voordat je het bit gebruikt goed laten weken in water, dan wordt de tape zachter (zeem idee). Heb ik toen gedaan toen de tanden eruit getrokken waren (een lag ook helemaal dwars en diep, maar kwam niet door) en het hielp goed.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 20:07

Nou dat dacht ik dus ook altijd.. Maar zij zei dus dat als je naar een dubbelgebroken bit kijkt dat alleen het tussenstukje op de tong ligt en de 2 delen op de lagen liggen (als een soort bruggetje dus). En dat een enkelgebroken wel op de tong hangt omdat daar geen tussenstukje tussen zit.
Een stangetje zou een idee zijn; maar ik hoorde dat rubber na verloop van tijd heel hard wordt. Zou een stangetje niet extra op die kiezen liggen..

Is het bij iemand ook bekend of er een middeltje is die pijnverzachtend is? Het lijkt mij namelijk dat ze last heeft van die tand die doorkomt, of is dat niet mogelijk??

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:01

NehnaDagmar schreef:

Is het bij iemand ook bekend of er een middeltje is die pijnverzachtend is? Het lijkt mij namelijk dat ze last heeft van die tand die doorkomt, of is dat niet mogelijk??

Of er een middeltje voor is weet ik niet. Maar het zal best wel een beetje pijn doen. Vergelijk het maar met een baby.
Overigens heeft Uniet ook wolfstanden, had ze al voordat ik met haar begon en rij nog steeds met een dubbelgebroken bitje.
Als je een keer een rubber bitje wil gebruiken, ik heb er nog wel een liggen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:40

bij de drogist kun je druppeltjes halen die ze ook voor baby's gebruiken.
maar naar mijn idee moet de dieren arts of goede tandarts ze ook kunnen verwijderen zelfs als ze nog niet helemaal doorzijn.
mijn 2,5 jarige hengst hebben we van de week ook verlost van die nare tanden

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 22:38

Minke, is dat een stangetje zeg maar? Of gewoon een gebroken bitje met rubber er om heen? Ik wil em graag eens gebruiken, dus als je hem mee wilt nemen: graag!!

Dat is een goed idee jiperdepip, zal nooit kwaad kunnen.. Ik denk dat ze opzich niet zoveel last van die tanden heeft, maar gewoon het feit dat ze doorkomen.. Hmm, moeilijk.,.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:57

NehnaDagmar schreef:
Is het bij iemand ook bekend of er een middeltje is die pijnverzachtend is?

Bit eruit laten

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:23

NehnaDagmar schreef:
Minke, is dat een stangetje zeg maar? Of gewoon een gebroken bitje met rubber er om heen? Ik wil em graag eens gebruiken, dus als je hem mee wilt nemen: graag!!

Ik zal hem eens meenemen, het is wel een stangetje.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:31

Mijn paard had de wolfskiezen zitten op de plek waar t bit zit dus een stukje verder naar voren dan normaal. Ik heb haar niet kunnen rijden en ze heeft op t land gelopen totdat de tandjes zover door waren dat ze eruit gesneden konden worden

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:25

Volgens mij maakt het niet zoveel uit welk bit je gebruikt.
Mij lijkt dat alles wat die wolfstanden raakt pijnlijk te zijn.

Volgens mij kunnen ze de wolfstanden operatief verwijderen ook al zijn ze nog niet goed zichtbaar!!!
Laatst bijgewerkt door Sambo op 18-09-05 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:26

Sambo schreef:
Volgens mij maakt het niet zoveel uit welk bit je gebruikt.
Mij lijkt dat alles wat die wolftanden raakt pijnlijk te zijn.

Volgens mij kunnen ze de wolfstanden operatief verwijderen ook al zijn ze nog niet goed zichtbaar!!!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:21

Ja Sambo, maar dat is het hem juist. Ik heb gisteren gevoeld en naar mijn idee zitten de doorkomende tanden veel hoger dan waar het bit hangt.. Dus eigenlijk raakt niks die tanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 06:58

dan zou ik ze eerst gewoon laten zitten....
het tandvlees eromheen is gewoon erg gevoelig nu, dus elk bit erop zal dan wat pijn geven..

tijdje even ontzien denk ik, anders even met halster gaan rijden en toch even de tijd gunnen dat ze goed doorkomen

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:04

Als het bit dan volgens jou niets te maken heeft met de pijn zou ik met het zelfde bit blijven rijden.
Misschien ff afwachten en anders zou ik even een afspraak maken met de tandarts die kan je precies vertellen of jou paardje last heeft van die doorkomende wolfstandjes.