Buigproef; een paar vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Buigproef; een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 09:14

Kan iemand mij uitleggen wat een buigproef precies aantoont? Is dat of het paard nu ergens last van heeft of dat het bij belasting op lange termijn er last van zou kunnen krijgen?

Is een buigproef echt beengericht of kan het ook problemen in de rug aanduiden? (bijv paard is op 2 voorbenen niet goed bij de buigproef, zit er dan zeker weten een probleem in beide benen of kan het ook in de rug zitten waardoor beide benen gevoeliger zijn)

Zijn buigproeven op de lange termijn (belasting) schadelijk voor het paard?

En als afsluiter: hoe veel waarde hecht jij aan een buigproef?

Vlimmen

Re: Buigproef; een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:50

Bij een buigproef wordt 1 bepaald gewricht gedurende 1 minuut maximaal gebogen. Hierdoor worden alle structuren in en om het gewricht belast. Wanneer een paard geen problemen heeft in/om dit gewricht zal het paard niet kreupel lopen na de buigproef of zich binnen een aantal passen herstellen.

Wanneer er wel problemen zijn in/om het gewricht zal het paard kreupel weglopen. Een buigproef is dus niet alleen beengericht maar zelfs specifiek voor 1 bepaald gewricht. Een paard met rugproblemen zal niet kreupeler lopen na een buigproef omdat de rug niet belast wordt.

Buigproeven op zich zijn niet schadelijk voor het paard en zijn een momentopname. Als alle buigproeven goed zijn wil het niet zeggen dat een paard later in zijn leven niet kreupel zal worden.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 01:19

Dank je voor je antwoord, hier heb ik zeker wat aan!
Nog een afsluitend vraagje: heeft een paard met een slechte buigproef altijd pijn, of kan die pijn ook alleen optreden na extreme belasting?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 02:03

Na mijn weten kan dit verschillend zijn.
Het duid een probleem aan, maar naar wat ik heb begrepen kunnen dat verschillende problemen zijn.
Die van mij (mijn vorige pony) had HKO.
Maar na de buigproef en een aantal spuiten wisten ze eerst nog niks, niet wat het was alleen in wat voor gebied het zat.
Dus ook niet of het iets ongenezelijks was.
Na foto's wisten we dat dus wel.

Mijn nieuwe paard liep helemaal rat na de buigproef.

Mijn eerste paard liep rat bij de keuring, 2 maand later echter niet toen ze voor de verzekering op genomen moest worden.
2 weekjes rust en toen liep ze weer rat (oke)

Dus naar mijn weten hoeft een paard niet altijd iets ernstigs te hebben.
En wat ik ook gehoord heb dat je als je de buigproef verkeerd uitvoerd een verkeerd beeld van een paard kan krijgen.

Dit is dus wat ik gehoort heb.
Ik heb er niet voor geleerd dus kan niks garanderen!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:21

Of een paard altijd pijn heeft nadat hij kreupel loopt op een buigproef hangt natuurlijk af van de oorzaak. Een paard dat zich verstapt heeft zal ook kreupel lopen na een buigproef, maar over het algemeen gaat dat snel over.

Zaak is dus om de oorzaak van die positieve buigproef te achterhalen en het paard daarvoor te behandelen!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:42

Vlimmen schreef:
Zaak is dus om de oorzaak van die positieve buigproef te achterhalen en het paard daarvoor te behandelen!

Zijn we ook aan het doen hoor Alleen wordt er zo makkelijk over een buigproef gesproken terwijl het mij (en veel mensen met mij denk ik) toch niet helemaal duidelijk is wat het nou precies aanduidt..

dank je!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:44

Vlimmen beschrijft het wel erg simplistisch, zo is het helaas niet.

Als je veearts bijvoorbeeld de sprong buigt houdt het altijd in dat de knie en de heup ook meebuigen, een positieve reactie op de buigproef van de sprong kan dus ook door een heupprobleem. Óf doordat je het linkerachterbeen buigt, er meer druk komt op het rechterachterbeen en daardoor het paard rechtsachter kreupelt na de buigproef.
Bij rugpijn kan je zeker wel positieve buigproeven krijgen: om op 3 benen te staan moet het paard spieren in de rug aanspannen om het gewicht door z'n lijf ander te verdelen en om in balans te blijven. Dit geldt met name (maar niet uitsluitend) weer voor de buigproeven achter.
Zelfs de buigproef van de kogel zegt niets erg specifieks, anders dan dat er iets niet helemaal 100% is. Als je de kogel buigt gaan de hoefkatrol, het hoefgewricht, het kroongewricht, het kogelgewricht en ook alle pezen en banden, allemaal meer of minder onder spanning staan.
Je moet een buigproef meer zien als iets waarmee je ONGEVEER een idee kan krijgen waar je veearts moet beginnen met zoeken.