Wat is ataxie ( weet niet of spelling klopt)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Wat is ataxie ( weet niet of spelling klopt)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:13

Hoi,
Wie weet wat ataxie is ( ik weet niet of de spelling klopt )?
Het is iets met een soort stoornis van de hersenen naar bijv. de achterhand waardoor ze moeilijk zouden kunnen verzamelen bijvoorbeeld? Of heb ik dit mis? Ik hoop dat iemand het weet.
Ik hoorde het al een aantal keer maar ik weet niet precies wat het is.

M3isSi3j

Re: Wat is ataxie ( weet niet of spelling klopt)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:08

Attactie is het volgens mij.. het is een beknelde zenuw in de nek of rug werfel waardoor bepaalde spieren vanuit de achterhand niet meer voldoende in verbinding staan met de hersenen.

Dit kan veroorzaakt zijn door een val, vast liggen met rollen of iets dergelijks en hoeft schijnbaar niet altijd blijvend te zijn! In meeste gevallen is de ernst zodanig dat het wel chronisch zal zijn maar het paard er verder geen last van heeft indien die recreatief gereden word.

Je herkent attactie aan de manier van lopen. Ze slepen met de achterhand, tonen geen activiteit en zijn niet meer aan te spannen vanuit de broek en kruisspieren.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:13

pony waar ik op reed hat het .. en het leek wel als je draafde dat ie in tölt liep ofzo .. stappen en galopperen lukte wel .. maar draven ging fout .. acheraf bleek dat ik hem erg pyn had gedaan .. mar wij wisten niet dat het attactie was .. arme Binkie .. 4 jaar en al met pensioen ...

Flirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:46

ataxtie is een verlamming van de achterhand, dit kan een geboortefout zijn of gebeuren tijdens het rollen dat er een spier komt klem te zitten, het hoeft niet altijd ernstig te zijn en sommige paarden kun je gewoon beleren en rijden maar je kan er nooit ver mee komen. vaak met accepunctuur is het wel te verminderen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:49

Je bent de enige die het goed heeft geschreven: ataxie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:57

Ataxie is een neurologisch probleem. In diverse maten. Er zijn diverse topsportpaarden die ervan worden verdacht.