----Kan iemand me uitleggen wat OCD is ?,?????!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

----Kan iemand me uitleggen wat OCD is ?,?????!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:57

nou de titel zegt het eigenlijk al?!

heb er al zoveel over gehoord maar zou nu eigenlijk graag es weetn wat het eigenlijk is ?!

alvast bedankt!

charlotte

sammie_44

Re: ----Kan iemand me uitleggen wat OCD is ?,?????!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:21

OCD (Osteochondrose) heeft te maken heeft met een verstoorde groei van het kraakbeen, waardoor ontstekingen en blijvende schade aan gewrichten kunnen ontstaan.

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:22

ocd. of te wel osteochondrose. komt vrij regelmatig voor bij paarden. Het is een jeugd ziekte. Het is erfelijk,dat hoeft niet te betekenen dat het aangeboren is. Het ene paard zal er meer aanleg voor hebben als het andere. Als de paarden jong zijn gaat er wat mis met de stofwisseling. Daar door is het kraakbeen overgevoelig voor overbelasting. daar door ontstaat er een plaats waar kraakbeen en bot ontbreken.En vaak zit er ook een los stukje bot (een chip). Het paard hoeft er niet altijd last van te hebben,het is meestal goed te opereren.het komt het meeste voor in het sprong gewricht en het knie gewricht. zo kan ik nog wel even door gaan,ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:39

VMR -> MD

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 11:39

En wat zijn de symptomen of kun je dat niet altijd zien?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:38

sammie_44 schreef:
OCD (Osteochondrose) heeft te maken heeft met een verstoorde groei van het kraakbeen, waardoor ontstekingen en blijvende schade aan gewrichten kunnen ontstaan.

??????

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:55

@Mireille1970: Kun jij een duidelijke omschrijving geven?

Als ik vraag naar OCD hoor ik ook veel verschillende verhalen en eigen ervaringen. Eerlijk gezegd zou ik het ook niet duidelijk weten te omschrijven

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:30

volgens mij is t een los zittend bot stukje maar ik kan t ook verwarren met een schieffel????

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:24

OCD= komt vaak voor bij jonge paarden. Het is vaak het gevolg van het is in eens heel veel groeien. Het kraakbeen groeit dan niet snel genoeg mee, waardoor ze er veel last vast kunnen hebben dar bot tegen bot komt en splinters kunne onstaan of chips(stukjes bot). Dit komt vaak bij draf en renpaarden voor omdat deze al vroeg worden beleerd, en vaak in de leeftijden 1 t/m 3 jaar erg hard groeien. Het is operatief redelijk makkelijk te doen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:40

Ben eens in de Waiboerhoeve geweest (proefboerderij) en daar hebben ze ook onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende opfokmethodes. Het blijkt dat het beter is om jonge paarden zo veel mogelijk in beweging te houden dan ze op stal te zetten. Het bleek namelijk dat de paarden die op stal gehouden werden veel meer OCD hadden dan de paarden die in de wei stonden.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:21