Te dik..wat voor gevolgen heeft het??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Te dik..wat voor gevolgen heeft het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:47

Hallo,
ik verzorg aan aantal paarden.1 paard daarvan is dik.En dik bedoel ik mee je kan het vet gewoon vastpakken aan de buik.Het paard staat elke dag buiten.Hun gaan wel echt verstandig om met voeren.Toen ik dit paard reed viel die ook echt af en ging het de goede kant op totdat die kreupel ging lopen.Wij denken dat het artrose is.Hij heeft in de winter medicijnen gehad en liep er echt prima op.Nu in de zomer heeft die geen medicijnen meer en loopt die weer goed.Het is geen optie om hem op te zadelen want dat willen ze niet.
Wat kan je hier nou nog meer aan doen?Wat voor gevolgen heeft dit als het paard alleen maar aankomt en niet meer afvalt?Alvast bedankt!

IMJ

Re: Te dik..wat voor gevolgen heeft het??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:51

als hij echt arthrose heeft is overgewicht erg slecht. Misschien kun je hem meenemen aan de hand op de fiets, of voorzichtig longeren? Halveer het weiland zodat hij niet de hele dag kan vreten!! Misschien geven ze hem toch te veel te eten? Een paard dat in het land staat (of bedoel je niet dat ie in het land staat?) en niets doet hoeft echt niet bijgevoerd te worden!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:08

Als het even kan staan ze alle 4 op het land ja.Ze krijgen vaak een kaal stuk en op de ochtend wordt er weer een stukje bij afgezet.Met het slechte weer zoals vandaag staan ze in de bak dat is dus ideaal.(wel bijgevoerd met hooi)Dit paard staat met een oud paard en 2 2 jarige buiten.Het probleem is dus dat ze niet apart kunnen staan.Het paard kan ik ook niet meenemen aan de hand of wat dan ook hij is dat zijn hele leven niet gewend en veel te fris voor.Eigenlijk is er dus helemaal niks aan te doen...wat zijn de gevolgen dan van zijn overgewicht.Voor zijn artrose lijkt het mij indd ook erg slecht.En op verschillende topics lees ik ook dat beweging met artrose beter is dan stil staan op het land.
Eigenlijk is meer mijn vraag is het overgewicht gevaarlijk?Kan het leiden tot echt ernstige dingen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:12

Voor alles en iedereen is overgewicht slecht. Gevolgen kunnen alleen al zijn: arthrose en hartkwalen (hart moet veel hard werken).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:05

Ik sluit me voor een groot deel aan IMJ. Overgewicht is voor mens en dier slecht en zelfs gevaarlijk. Denk aan diabetes, nierproblemen (wat eigenlijk niet).
Mocht het paard artrose hebben dan ik hem niet longeren (op de volte is geen juiste belasting voor een paard met deze aandoening). Beweging is natuurlijk wel belangrijk; aan de hand of naast de fiets.
Ik hoop dat je de eigenaren kunt overtuigen en dat dit paard en op rantsoen gezet wordt en een juiste behandeling krijgt voor de eventuele artrose.
Succes!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:52

Helemaal mee eens. Zorgen dat het paard langzaam afvalt door wat meer bewegen en wat minder of anders eten. Te snel afvallen is ook niet goed.......
Met minder gewicht zal ze minder last hebben van de artrose.