Hele stijve benen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Hele stijve benen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:11

Gisteren kreeg ik een sms van de verzorgster van mijn shetlander.
Ze schreef dat hij kreupel liep op 1 achterbeen. Voelde warm aan, etc.

Ik ben gisterenavond gelijk gaan kijken. Gelukkig loopt hij niet kreupel. Maar hij loopt op alle 4 zijn benen stijf. Met zijn achterbenen meer dan zijn voorbenen. Gisteren zijn achterbenen wat gestrekt en gebogen. In de paddock wat gelopen. Dat hielp wel een beetje.

Vandaag kreeg zijn verzorgster hem dus echt de wei niet uit.
Ook al had ze het idee dat hij wat beter liep.

Iemand enig idee wat ik hier nog meer aan kan doen dat wat strekken buigen en in de paddock lopen? Hij loopt trouwen nog dag en nacht in de wei. We denken dat hij met het rennen onderuit is gegaan, en lelijk gevallen is, vandaar de stijfheid.

Iemand??

Vlimmen

Re: Hele stijve benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:37

Ik denk dat hij wel eens hoef- of spierbevangen zou kunnen zijn........

Hoefbevangen pony's lopen ook stijf een staan vaak met de voorbenen wat naar voren. Ook willen ze vaak niet zo graag lopen. De hoeven zijn vaak warm en gevoelig (je zou met iets hards op de voorkant kunnen tikken om te kijken of hij dat vervelend vindt).

Als dit het geval is zou ik zo snel mogelijk een DA laten komen en hem in een weiland zetten met weinig gras (liever nog op stal!) Hou hem goed in de gaten, als ze chronisch hoefbevangen worden is dat echt vervelend!

Natuurlijk kan hij ook uitgegleden zijn, alleen zijn ze dan vaker aan 1 been kreupel/stijf.....

Succes

Kita21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:30

Ik weet natuurlijk niet hoe je shet gehouden wordt (op gras of zand of iets dergelijks) maar als ze nou niet veel gras of brok heeft binnen gekregen lijkt het me geen hoefbevangeheid (alhoewel dat altijd zou kunnen). Maar als jullie denken dat ze flink heeft lopen rennen zou het gewoon ook kunnen zijn dat ze verschrikkelijke spierpijn heeft. Wij hadden daar namelijk laatst ook een geval van. Ze kon bijna niet meer lopen maar had gewoon hartstikke pijn in dr spieren. Het wordt dus ff erger en neemt dan vanzelf weer af. Maar als je twijfelt meteen de dierenarts erbij roepen want als ze wel bevangen is, is het gevaarlijk.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:05

Hij kan niet bevangen zijn. Dat is hij wel een tijd terug geweest, daarom weet ik ook precies de verschijnselen ervan. Maar dat heeft hij dus niet.
Ik denk eerder dat hij gewoon erg spierpijn heeft. Zeker omdat hij op 4 benen niet lekker loopt, stijf loopt dus.
Maar hebben jullie enig idee of ik iets kan doen wat het minder pijnlijk maakt?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:57

ik denk echt aan hoefbevangen. juist omdat hij stijf is aan 4 benen en omdat het een shet is, die er gevoeliger voor zijn.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 06:15

Ik heb al met hem op het harde gelopen. En hij vertoont niet de eigenschappen van het hoefbevangen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:21

probeer maar eens met appelazijn. Als ze last hebben van spierverzuring kan dit verlichting geven

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:43

dit is mischien een beetje overdreven maar heeft je paard geen reuma? ik heb welles gehoort van een paard met reuma en vooral als het koud is liep het paard moeilijk