Waarom wordt dit paard zo mager?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:36

Even een vraagje voor een stalgenoot. Zij heeft een 12 jarige ruin waarmee ze helaas qua gezondheid al aardig wat te stellen heeft gehad. En dan vooral vanwege zijn longen. Hij kan ontzettend goed lopen, en doet dat ook graag, wat zich in heel wat vertoon en heftigheid kan resulteren. Hij liep Z2, en dat wordt qua training onderhouden en daarnaast worden er buitenritten met hem gemaakt.

Nu is hij de laatste tijd wat aan de magere kant. Hij eet goed zowel z’n hooi als z’n bix, is altijd ruim op tijd goed ontwormd. En zo’n 2 maanden geleden toen hij echt weer in een dipje zat met zijn ademhaling / benauwdheid is de dierenarts erbij geweest, die heeft bloedtesten e.d. gedaan. Dit geeft geen duidelijke verklaring voor de vermagering.

Nu is hij kort geleden wel verhuisd, maar daar lijkt hij alleen maar heel blij mee te zijn (hij is weer terug naar een stal waar hij twee jaar eerder met plezier stond). Qua werk had hij vaak al 2 dagen per week vrij, maar er is nu uit voorzorg maar nog een stapje terug genomen. Hij staat inmiddels ook met een dunne deken in z’n buitenbox. In z’n doen en laten is het paard nog steeds heel vrolijk en hij wilt nog graag lopen; dus in z’n koppie zit alles goed, maar het lijf kan hem niet bijhouden…

Een heel verhaal; maar dat is even om reacties te krijgen die nuttig zijn Nu zal er binnenkort wel weer een dierenarts bij gehaald worden, maar toch hier even de vraag:

ellepel

Re: Waarom wordt dit paard zo mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:52

moet ik toch eerst weten wat voor voeding hij krijgt, hoeveel en hoevaak hooi en welk krachtvoer.

probeer zowiezo eerst meer hooi te gaan voeren en kijk of t dan verbeterd.
kan zijn dat door zijn medische kwaal---de longen--- hij daardoor afvalt, t lichaam moet extra zijn best doen om alles goed op peil te houden, als je t benauwd hebt kost dat extra energie....

ontwormen en tanden zijn verder wel oke?

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:08

het kunnen toch echt wormen zijn,
waar mijn pony staat is er 2 jaar geleden ook zo'n geval geweest, de pony werd goed ontwormd maar viel toch af, de dierenarts is geweest, en hebben ook vanalles gedaan, maar er werd niets ontdekt, toen zijn ze naar een fysioterapeut (ik weet niet prescies hoe je het schrijft) geweest, die kon ook niets vinden, toen hebben ze weer een andere dierenarts erbij gehaalt, en toen bleek hij uiteindelijk bomvol met bepaalde wormen te zitten, die niet iedere standaart wormenkuur bestrijd, het scheen een vrij "zeldzame" soort worm te zijn. nu is hij weer helemaal schoon, maar hij blijft toch aan de magere kant, verder is hij weer helemaal happy.
dit was het verhaal zoals ze het mij hebben uitgelegd, kan zijn dat ik het wat fout typ, t is ook al zo lang geleden
misschien als de volgende keer de dierenarts komt kan hij er wat meer over zeggen...
groetjes Rambo0w

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:18

Bij ons op stal staat nu ook weer een tweejarige, die is een half jaar terug op de wei gegaan maar werd daar erg verkouden en vervolgens brood- en broodmager, hoewel de andere paarden op de groep dat niet waren. Nu staat ze weer op stal. Ze heeft een chronische bronchitis naar nu blijkt. Ze is wel goed ontwordmt, dus misschien heeft dat ook wat met de longen te maken?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:58

Ondanks heel goed ontwormen, kan een paard toch wormen hebben. Mijn paard had dit ook (bloedwormen). Overigens zag je het aan hem totaal niet en was hij gewoon vrolijk. Hij werd getroffen door een virusje en daar kwam dit vaak bij voor. Uit de bloedtest bleek idd dat zijn waarden boven normaal waren. Wellicht daarom toch de moeite om nog eens na te laten kijken?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:29

Angezien ieder het over wordmen heeft en ik moeilijk admenhalen lees wou ik je even op attend maken dat er nog een mogelijkheid op een longworm infectie bestaat. Dit komt niet uit een mestonderzoek, omdat longwormen niet in de mest (of darmen) terecht komen) Om hierachter te komen kan een DA een longspeoling doen en de spoeling controleren. Longwormen komen niet vaak voor bij paarden, dus word ook meestal niet aan gedacht, maar afvallen en zwaar ademen, ut kan een mogelijkheid zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:49

Arnoud schreef:
Angezien ieder het over wordmen heeft en ik moeilijk admenhalen lees wou ik je even op attend maken dat er nog een mogelijkheid op een longworm infectie bestaat. Dit komt niet uit een mestonderzoek, omdat longwormen niet in de mest (of darmen) terecht komen) Om hierachter te komen kan een DA een longspeoling doen en de spoeling controleren. Longwormen komen niet vaak voor bij paarden, dus word ook meestal niet aan gedacht, maar afvallen en zwaar ademen, ut kan een mogelijkheid zijn

Denk ik ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:51

Hebben jullie ook al aan het gebit gedacht? Als een paard haken op de kiezen heeft kunnen ze ook binnen no time aftaaien. succes ermee

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:08

Bedankt voor de suggesties!

ellepel schreef:
moet ik toch eerst weten wat voor voeding hij krijgt, hoeveel en hoevaak hooi en welk krachtvoer.

Hij krijgt 's morgens en 's avonds hooi en 3x daags bix (ik dacht iets van 1,5 kg). Het is een flink paard van een kleine 1,70

WowAmigo schreef:
Ze heeft een chronische bronchitis naar nu blijkt. Ze is wel goed ontwordmt, dus misschien heeft dat ook wat met de longen te maken?

Wellicht zijn z'n longen inderdaad achteruit gegaan; hopelijk is dit het niet... maar dat zal de DA wel uit wijzen wanneer ze die laat komen.

Arnoud schreef:

Ik zal dit even in de groep gooien, maar het lijkt me onwaarschijnlijk, omdat dit paard al jaren last van zijn longen / ademhaling heeft, terwijl hij pas sinds kort mager is geworden. Maar wellicht is hij juist vatbaarder voor zulke longwormen omdat dat al een zwak punt is...

tienus63 schreef:
Hebben jullie ook al aan het gebit gedacht? Als een paard haken op de kiezen heeft kunnen ze ook binnen no time aftaaien. succes ermee

De eigenaresse van dit paard kennende zullen de tanden wel netjes bijgehouden worden, maar ik zal het even vragen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:15

Krijgt hij 1,5 kilo biks per keer of over de hele dag verdeelt??
Als het dat laatste is zou ik hem zeker opvoeren, en eventueel muesli ofzo erbij gaan voeren.
Misschien heeft hij ook voedingsstoffen tekort.

Wormen kan idd ook goed mogelijk zijn. Maar ik ben geen dierenarts en kan het paard vanaf hier niet zien.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:59

youngster schreef:
Krijgt hij 1,5 kilo biks per keer of over de hele dag verdeelt??
Als het dat laatste is zou ik hem zeker opvoeren, en eventueel muesli ofzo erbij gaan voeren.
Misschien heeft hij ook voedingsstoffen tekort.

nee hoor, 3x per dag 1,5 kg bix. Anders zou het inderdaad wel wat weinig zijn

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:47

Die longwormen komen niet vaak voor hoor, meestal zijn ze dan afkomstig van een ezeltje dat in dezelfde wei loopt.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:01

Ellebel schreef:
Die longwormen komen niet vaak voor hoor, meestal zijn ze dan afkomstig van een ezeltje dat in dezelfde wei loopt.

Nou dan zal het wel meevallen; letterlijk genomen was er geen ezel te bekennen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:38

Is de dierenarts inmiddels al gebeld??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:00

Tja en ik herken dit dus..

Mijn paard had ook Chronisch Bronchitis, en niet dik te krijgen, omdat hij het soms zo benauwd had moest hij 2 keer zo snel ademen en deden sommige andere organen zoals het hard niets anders dan te hard werken, en daar viel hij dus behoorlijk van af, ook arbeid is voor zulke paarden 2 keer zo zwaar. Ook ik ben diverse malen met hem naar klinieken geweest, supergoed ontwormd, helemaal door laten lichten maar elke veearts vertelde me dat veel paarden die Chronisch Bronchitis hebben vrij snel erg mager kunnen worden.

Vooral in moeilijke periode wanneer het weer, de temperatuur en de luchtvochtigheid omlaag gaat dan kun je het duidelijk merken, hun gewicht en ademen gaat dan ook omlaag..

Wat voor mijn paard goed hielp was veel weidegang en elke dag een beetje slobber met Maismeel erdoorheen, vooral in de winter maakt het de slokdarm lekker zacht, maakt het ze warm van binnen en maismeel helpt een paard aan te komen

succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:03

dat is ook zo, moest ik net aan denken:

bij me in de buurt vroeger was een meisje uit mijn klas en die hadden een pony, heel dik beestje en op een gegeven moment begon het af te vallen.
voeding ,weiland ,alles was goed.
bloedtest kwam helemaal niks uit, diertje kreeg spuiten etc. maar bleef afvallen.

na verloop van tijd zijn er andere testen gedaan en toen bleek het bij dat dier inderdaad ook om longworm te gaan, beestje had het benauwd, nou ja zelfde symptomen haast als erge bronchitis.
met medicatie is het na een hele lange tijd wel redelijk goedgekomen weer...

hoed at dier er aan kwam was een raadsel , ze hadden hem al een aantal jaar en was niet bij andere dieren geweest.
misschien toch een idee om idd op longworm te laten testen?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:51

Het komt idd niet vaak tot zelden voor, maar helaas is het niet zo dat het nooit voorkomt. Wil overigens ook niet zeggen dat de longwormen zijn, was het eerste wat me tebinnen schoot.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:30

Nou dat van de longwormen en chronische bronchitis onthouden we. Hij krijgt inmiddels al wat extra hooi bijvoert en in combinatie met een dagje extra rust lijkt hij al wat beter te gaan. Dus voorlopig kijkt ze het even aan, en mocht het nodig zijn dan komt er een dierenarts bij hem.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:42

Je zou dit paard in plaats van een sportbrok (ik neem aan dat hij dat krijgt) een merriebrok kunnen voeren. Hierin zitten veel meer voedingsstoffen dan in een sportbrok. Sportbrok is gemaakt voor het leveren van energie. Merriebrok is er voor de opbouw van vlees en spieren. Voor de energie kun je dan wat haver bij voeren. En nee, merriebrok is niet alleen voor merries. Mijn driejarige ruin krijgt het ook. Ook omdat hij dus te mager werd. Hij doet het hier super op!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:04

Hoe is zijn mest? Daaraan kun je zien of hij goed verteerd.
Ik weet niet of dit paard in zijn medische verleden vaak AB heeft gehad maar AB wil nog weleens een negatieve invloed hebben op de darmflora. Hierdoor halen ze niet het optimale uit hun voer, waardoor ze afvallen.

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 01:18

Check even of hij geen zand eet....sommigen doen dat en worden dan ook erg mager omdat het zand de maag niet helemaal verlaat.