Geven bandages steun? wat voro steun geven ze?(artrose)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Geven bandages steun? wat voro steun geven ze?(artrose)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:20

Geven bandages steun? en zo ja.... op welke manier geven die dan steun?

Wat doet een goed aangelegde bandage met het been van een paard?

De meningen zijn er over verdeeld. En ik ben nog steeds niet overtuigd.

Heeft het zin om een paard met artrose in de kogels, te bandageren?
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 15-09-05 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Tessa40

Re: Bandages en artrose??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:21

Nee. Wat zou je daarmee willen bereiken dan? Bij artrose helpt glucosaminepreparaat en lichte beweging om het paard soepel te houden. Je kunt er aan de buitenkant niets tegen doen qua bescherming of zo.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:25

Dus dan ben je van mening dat bandages geen enkele ondersteuning kunnen bieden aan een paarden been?

Ik weet wat ik moet doen met een paard met artrose maar iemand raade me laatst aan om met bandages te gaan rijden omdat deze de trillingen zouden opvangen??? Mijn vraag is dus eigenlijk.... en ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn... Geven bandages enige ondersteuning aan de benen?

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:35

Bandages vangen op zich geen trillingen op, voor dit effect zul je er een speciaal beslag onder moeten laten leggen...... Ik denk niet dat bandages in die mate steun geven aan benen dat gewrichten erdoor ondersteund worden.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:37

ik rijd op advies van de DA met bandages sinds mijn paard een lichte vorm van artrose heeft,dit geeft meer steun tijdens het rijden als bv alleen peesbeschermers

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:45

Niet de trillingen van boven naar beneden maar de (trillingen is misschien niet het goede woord) beweging van links naar rechts.

heleenxx

Re: Geven bandages steun? wat voro steun geven ze?(artrose)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:07

Bandages geven geen steun. Zeker niet mee rijden! Bandages zorgen ervoor dat het been zijn warmte niet kwijt kan waardoor je juist blessures krijgt. Zeker niet goed bij artrose!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:28

heleenxx schreef:
Bandages geven geen steun. Zeker niet mee rijden! Bandages zorgen ervoor dat het been zijn warmte niet kwijt kan waardoor je juist blessures krijgt. Zeker niet goed bij artrose!

Helemaal mee eens. Bandages nergens goed voor (oogt leuk). Bandages genereren warmte en dat is slecht voor pezen is mij verteld. Overigens geldt dat voor meer beenbescherming (als niet nodig is, niet doen) Volgens mij schiet je er met artrose ook niks mee op.
Glucosamine preparaat proberen en bewegen. Verder is het een slijtageproces en kun je er niet veel aan doen behalve dan goede smid en juiste manier van rijden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:12

Babootje schreef:
Glucosamine preparaat proberen en bewegen. Verder is het een slijtageproces en kun je er niet veel aan doen behalve dan goede smid en juiste manier van rijden.

Bedankt voor de tip. Deze dingen doe ik gellukkig allemaal al maar een vriendin met een paard met lichte artrose had het advies van de dierenarts gekregen om te bandageren. Je hoort van iedereen wat dat het lastige.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:23

tuurlijk beschermen ze het been wel, tegen strijken aan de achterbenen enzo. Maar steun aan het been, geen idee eigelijk, denk het niet, want een paard loopt op zn hoeven en de schok komt van beneden naar boven in het been (net als met peesbeschermers) maar bescherming is puur voor dat ze niet aantikken en een pees beschadigen enzo. Hier op stal staat een paard met artrose en die heeft ijzers met daaronder een zooltje en daarachter (tussen hoef en zooltje) gelvulling ( siliconen iets achtig), en dat is dus schokabsorberend... mischien kan je dat eens proberen, want het werkt bijons wel.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:26

Bandages geven niet echt steun. Dat kan ook haast niet, als je bedenkt wat voor krachten er op zo'n been inwerken (600kg). Ik raad het gebruik meestal af. Naast het probleem van de warmte afvoer speelt ook de verminderde doorbloeding een negatieve rol (knelt af).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:27

ik denk dat ik de kliniek nog maar even zal bellen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:47

Met een fysio heb ik hier laatst over zitten praten. Hij kwam met het vergelijk van een ondersteunende bandage om bv. een gevoelige enkel bij een mens. De eerste 3x heeft het effect, daarna treedt gewenning op en heeft bandageren geen positief maar negatief effect. Zijn advies kon ik me eigenlijk wel in vinden: bandageer voor een zware training/les en laat ze voor de rest achterwege of gebruik dan peesbeschermers. Op deze manier treedt er geen gewenning op en ondersteun je als je paard wel een beetje extra ondersteuning kan gebruiken.

Eigenlijk best logisch. Op deze manier doe ik het bij mezelf al jaren met schaatsen. Op de ijsbaan zonder en bij een toertocht met een tape.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:50

annegti schreef:
Met een fysio heb ik hier laatst over zitten praten. Hij kwam met het vergelijk van een ondersteunende bandage om bv. een gevoelige enkel bij een mens. De eerste 3x heeft het effect, daarna treedt gewenning op en heeft bandageren geen positief maar negatief effect. Zijn advies kon ik me eigenlijk wel in vinden: bandageer voor een zware training/les en laat ze voor de rest achterwege of gebruik dan peesbeschermers. Op deze manier treedt er geen gewenning op en ondersteun je als je paard wel een beetje extra ondersteuning kan gebruiken.

Eigenlijk best logisch. Op deze manier doe ik het bij mezelf al jaren met schaatsen. Op de ijsbaan zonder en bij een toertocht met een tape.

Pas op met het door elkaar halen van soorten gewrichten van mensen en paarden. En tapen is echt weer iets heel anders dan bandageren. (mijn zus is fysio in daarmee heb ik het ook besproken.)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:54

was een paardenfysio, hij haalde het als voorbeeld aan.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:57

Ken meerdere paarden die duidelijk beter lopen met bandage's bij beenproblemen zoals arthrose!!