Leverprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerbrock

Leverprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:17

Hallo allemaal,
Ik zal mij eerst even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum.Ben een man van 52 jaar die sinds 1,5 jaar in het bezit is van een zéér lieve Tinkermerrie van 12 á 13 jaar oud.
Probleem is dat ik haar maar niet in conditie krijg.
Na rustig longeren moet ik met haar zo'n 35 min. uitstappen alvorens zij weer op adem is.
Eveneens heeft zij last van opzettende witte huiddelen als zij blootgesteld wordt aan fel zonlicht en heeft soms onverklaarbare wondjes op haar kin.
Ook haar neus moet ik beschermen tegen de zon, alhoewel dat vaker voorkomt bij Tinkers.
De Da heeft mij verleden jaar verteld dat het mogelijk een allergie is voor een plantje in de wei in combinatie met zonlicht.
Mijn paard heeft toen totaal twee weken in een donkere stal gestaan, midden in de zomer, lekker warm dus.Tegenwoordig ondervang ik dit probleem door haar met zonnig weer een exceemdeken om te doen.

Gisteren heb ik maar eens wat bloed af laten nemen om dit eens te laten bekijken.Ik denk dat het een verminderde werking van haar lever kan zijn.Een mening die door de dierenarts gedeeld wordt, mede gezien de kleur van haar oogvliezen die gelig zijn.
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen.
mvrgr.Tinkerbrock

Xox

Re: Leverprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:38

Dat is niet zo mooi. Wij hebben een hoefbevangen merrie die door de gifstoffen die daarbij vrijkomen ook een verminderde leverfunctie heeft. We ondersteunen dat met het homeopatische middel Nux Vomica. En dat werkt goed.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:45

Mijn merrie heeft een aantal jaren geleden hetzelfde probleem gehad ze reageerde overmatig op zonlicht waardoor haar witte delen verbrand waren.
Uit een bloedtest bleek toen ook dat haar leverwaardes niet helemaal goed waren. Door middel van een supplement en kruiden voor de lever is alles bij haar weer goed gekomen en er daarna ook nooit meer last van gehad.
Bij mijn paard was het wel maar een lichte verandering van de leverwaarde en haar slijmvliezen waren ook nog niet geel. Er zijn verschillende supplementen te krijgen die je als ondersteuning kunt geven. Ik hoop dat het meevalt met je paard succes.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:51

Geef je je paard toevallig knoflook? Sommige paarden reageren daar slecht op waarbij de leverfuctie afneemt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:50

Allereerst welkom op bokt

Ik denk dat je Tinkermerrie een jakobskruiskruidvergiftiging heeft opgelopen. Dit beschadigd de lever en verklaard tevens de zonnebrand (witte huiddelen die dikkerworden en haar neus) Je kunt haar een zomerdekentje opdoen en een gaasje voor haar neus en de rest insmeren met zonnebrand. Wat de lever betreft, je zou kunnen proberen de conditie op te veizelen doot Cavalor Hepato Liq toe te dienen. Hiervoor dient de lever wel hersteld te zijn (voor zover mogelijk) Dit product reinigt lever en nieren. Ook moet het paard met dit product rust hebben.

Veel succes ermee en veel plezie op bokt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:08

Er kunnen veel oorzaken zijn van een verstoorde leverfunctie. Zo kan bv. bij paarden die niet eten, of op een wei staan waar geen gras meer staat en niet bijgevoerd worden de leverfunctie verstoord raken doordat de gal niet wordt afgevoerd omdat de darmfunctie stil ligt. Ook dan krijg je gele slijmvliezen en lichtgevoeligheid.
Inderdaad een jacobskruiskruid vergiftiging is ook een goede mogelijkheid. Hoe ziet t weiland er uit waar ze staat? Staan daar ook van die mooie gele bloemetjes? Of misschien in gedroogde vorm in het hooi?

Ik heb een hele goede holistisch therapeut.. voor meer info kun je pb-en.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 09:17

Hallo allen,
Bedankt voor de reakties en goede tips!

Uit het bloedonderzoek van mijn paard blijkt dat zij een cronische ontsteking ergens heeft.
Op welke plaats is met dit onderzoek niet te bepalen.
Daarvoor zal zij naar een kliniek moeten.
Zelf denk ik dat de ontsteking in haar baarmoeder zit.
Toen ik haar 1,5 jaar geleden kocht, had zij in de zomer daarvoor een veulen gehad.
Dat veulen werd met 2 maanden afgespeend, omdat mijn paard eraan onderdoor dreigde te gaan.Bovendien was het een handelaar die het niet zo nauw nam met de gezondheid van zijn paarden.
Zij was al drachtig toen zij vanuit Engeland aankwam.
In ieder geval was zij bij aankoop flink mager.
Sindsdien is haar gewicht zo'n 120 á 150 kg toegenomen en is zij niet (te)dik.Vlak nadat ik haar in mijn bezit had, heb ik wel eens gedacht dat zij mishandeld was.Zij (denk ik nu) vloeide lichtrood/bruin.
Ik dacht toen ook het is missschien diaree en schonk er verder geen aandacht aan, nadat het was opgehouden.Ik heb het misschien twee keer gezien.
Dat is denk ik thans de ontsteking geweest en nog.

Mijn paard krijgt nu 2 x per dag antibiotica (Cubermax heet het geloof ik!) gedurende 1o dagen en daarna wederom een bloedonderzoek om te bezien of de ontsteking verdwenen is.
Haar hart en longen zijn in orde.

Groetjes,Tinckerbrok

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:42

Toch altijd fijn om te horen dat er een duidelijke oorzaak is, vind ik tenminste. Weet je waar je aan toe bent.

In elk geval veel sterkte met je merrie, en hou ons op de hoogte van de vooruitgangen.