Thermoscan o.i.d.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Thermoscan o.i.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:55

Ik kan hier met de zoekfunctie geen topics over vinden, hoewel ik weet dat ze er wel zijn.

Mijn vragen over de thermoscan zijn eigenlijk de volgende:

-Hoe zijn jullie ervaringen ermee?
-Zijn er bv. blessures gevonden die ze anders niet gevonden hadden of is het meer een bevestiging van reeds bestaande blessures?
-Wordt er aan de hand van de thermoscan ook een behandeling voorgesteld of gaat men toch weer over op foto's?
-Wordt bij de thermoscan het hele paard doorgelicht, dus zowel pezen en spieren als botten?

Links naar topics hierover zijn wat mij betreft ook prima, maar nieuwe antwoorden vind ik helemaal top.

piggeljay

Re: Thermoscan o.i.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:10

de ervaring die ik heb met een thermoscan is gewoon waardeloos.
bij mij is een paard gewoon afgekeurd op basis van een thermoscan terwijl wij haar drie dagen daarna op foto's hebben laten zetten en daar kwam helemaal niets uit en het paard werd met 4 x 1 en 1 x 2 naar huis gestuurd met de mededeling niets mis mee.
als ik jou een stomp verkoop op je arm en zet je daarna voor de scan zal het allerlei kleuren aan gaan geven omdat er toch een kleine bloeduitstorting plaats heeft gevonden, maar je hebt dierenartsen die dan gaan vertellen daar kon wel eens een ontstekking zitten die mogelijk een blessure zal gaan veroorzaken en waar je de rest van je leven last van kan gaan houden, terwijl het gewoon een blauwe plek is van de stomp die ik je gegeven heb.
ik zou als ik twijfels had over mijn paard gewoon rontgen en dan pas gaan denken aan een thermoscan want ik vind ze erg onbetrouwbaar, en geven een vertekend beeld van de werkelijkheid

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:58

Had het met mijn vriendin laatst over die nieuwe diagnose methodes. Daaronder valt dus scintigrafie, MRI en thermoscan. Zij is arts in een groot ziekenhuis. Zij bevestigde min of meer wat ik ook van een dierenarts heb gehoord uit een kliniek die deze methodes niet heeft, dat dit eigenlijk iets is om grofstoffelijk een zere plek bovenwater te halen. Alle overige diagnoses wat het probleem nou precies is, zal toch weer gedaan worden met scan of foto's. Volgens mij heb ik dat ook eens op een site gelezen van een van deze methodes. Dit heeft mij tot nu toe weerhouden om deze methodes te volgen, omdat op foto's en scans niets te zien zijn. Plus de kosten van deze methodes (al schijnt die van thermo wel mee tevallen vergeleken met de andere).

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:00

Wordt zoals Eleonoor zegt vaak gebruikt om de plek van een probleem te localiseren. Daarna wordt dan met gewoon onderzoek (scans, röntgen) verder gezocht. Bij peesblessures kan het een toegevoegde waarde hebben. Als de scan bijv. aangeeft dat je kan beginnen en de warmtefoto aangeeft dat er nog teveel warmte zit en een paar weken rust langer beter is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:41

Idd, mijn paard had een peesblessure. Toen de scan aangaf dat t weer goed was, zei de thermo dat die plek toch nog niet helemaal goed was. Dus nog ff rustig aangedaan. Na 2 weken was de thermo ook OK dus weer gaan opbouwen. Thermo gebruik je dus om het herstel te volgen of om een blessure te lokaliseren. Maar wordt dus niet gebruikt om een uiteindelijke diagnose te stellen. Vind t verhaal van piggeljay ook ronduit schandalig! Dat zou niet mogen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:04

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:42

Die topics bedoelde ik idd. Bedankt!!

Het kan dus wel degelijk gebruikt worden om probleemgebieden op te sporen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:59

Ja zeker. Alleen een diagnose maken kan niet. Je zou toch echt verder moeten kijken WAT er nou precies op die plek aan de hand is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:45

Ik denk zeker dat de thermoscan zijn waarde heeft als ondersteuning van de diagnose, zoals bij de genoemde peesblessure. Of als er met de gebruikelijke onderzoeken niets kan worden gevonden (terwijl er toch iets moet zijn). Je moet je echter niet gek laten maken. (Als je mij door de scan haalt sta ik er volgens mij helemaal gekleurd op).