Kreupel en stijf door verkeerd bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Kreupel en stijf door verkeerd bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 07:55

Ik heb nu een nieuwe smid/bekapper laten komen en is nu voor de 2e keer geweest. Hij heeft nu (ongevraagd) mijn paard gecorrigeerd.

Ze biljardeerd met 1 voetje/been en dat voetje is al 13 jaar scheef. Nu heeft hij haar in 1 bekapbeurt weer recht gezet.

Dat is nu 2 weken geleden en vanaf die dag liep ze niet helemaal lekker en vooral als ik haar om wilde zetten tijdens het poetsen merkte ik dat ze daar veel last van had.

Nu, 2 weken later, komt ze op 4 benen kreupel (zo oogt het) en stijf de wei uit!!! Zelf denk ik dat haar gewrichten, spieren, pezen, botten etc. zo'n geweldige opdonder hebben gehad dat ze daarom zo kl0te loopt.

Hebben jullie ervaring met zo'n drastische correctie?
Vanmiddag komt hij weer en ik wil dat hij haar weer terug corrigeerd (ik hoop dat ik daar goed aan doe)

zobras

Re: Kreupel en stijf door verkeerd bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:48

Zo'n drastische correctie had nooit mogen gebeuren. Ten eerste is een paard die al zo lang een bepaalde stand heeft, die corrigeer je al helemaal niet meer. Alle banden /pezen en botten zijn al die jaren gewend aan die stand. Door dat te veranderen loop je nu verhoogd risico op blesssures aan de banden en pezen, en extra arthrose. Ik zou als ik jou was, wanneer de smid wil blijven veranderen, dus een andere smid opzoeken. En pas verder goed op, doe zo min mogelik nu met het paard. Elke training is nu een vergroot risico op blessures.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 08:51

Ik heb hem dat ook verteld, maar helaas.... deze was erg eigenwijs.
Het is nu 2 weken geleden en sindsdien heeft ze weidegang dus wordt ze niet (extra) belast.

Uiteraard ga ik op zoek naar een andere smid, maar ik wil hem vanmiddag wel de kans geven om te laten zien wat hij verkeerd gedaan heeft (als dat het probleem is) en om zijn fout te herstellen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:41

Hm TS ,dat is idd niet slim van die smid om dat bij een ouder paard nog te gaan corrigeren maar ik vrees dat hij dat niet zal kunnen herstellen . Om te corrigeren kappen ze meestal één kant van de hoef korter en de andere kant laten ze wat langer ,dus hij zal de nieuwe situatie niet kunnen ongedaan maken .Het kreupelen of stijf lopen komt omdat de spieren en pezen nu op een andere manier belast worden en dat doet pijn , dat zal ook nog effkes duren maar ik zou hem toch wat helpen met pijnstillers of zo.
Toevallig hebben ze verleden week fighter ook gecorigeerd na zijn bezoekje aan de kliniek . Bij veulens kan je er beter zo snel mogelijk aan beginnen , door zijn eerdere kromme beentjes stond hij vanaf de kogel nog wat frans en een speciale hoefsmid is hem komen bekappen door de buitenkant korter te houden dan de binnenkant . Nou ik kan je verzekeren dat Fighterke de volgende dagen amper de stal uitkon ,zo kreupel was tie maar hij werd wel verplicht om zijn voetjes op de juiste manier te plaatsen . We zijn nu bijna een week verder en hij stapt nog altijd heel voorzichtig ,gewoon omdat je weer een andere manier van stappen afdwingt .
Ik heb van deze mensen een boek over al de hoefproblemen die er zijn ,heel interressant ,dit is hun site mss kan je daar ook even op kijken :
www.hoofcare.nl

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:46

Mag ik vragen wel smid dit is?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:50

Hai Libke!

Ik heb dat boek ook maar daar heb ik nu niet veel aan .
Ik zit gewoon heel erg in twijfel of ik nu terug moet laten herstellen of niet.
Pijnstillers heb ik nog wel liggen maar ik ben bang dat ze die spieren, pezen, gewrichten etc. meer gaat belasten.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:50

AnoukShel schreef:
Mag ik vragen wel smid dit is?

Dat doe ik liever even per pm.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:51

Hoe is het nu afgelopen?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:20

De smid is geweest en langs veel omwegen gaf hij met 5en en 6en toe dat, zoals ze nu staat, niet haar stand is (met heel veel: maar..., maar..., maar...)

Nu wilde hij er nog niets aan doen want hij wil a.s. zaterdag met een paardenfysio langskomen op zijn kosten en dan een 'diagnose' stellen.
Ik ben ermee accoord gegaan en wacht zaterdag even af.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:12

Ik vind het fair van je dat je zijn naam hier niet noemt. En ik vind het fair van hem dat dat hij de kosten op zich neemt, ik vraag me alleen af of het niet vooral een kwestie van geduld is, ipv fysiotherapie. Ik denk dat hij je beter een tegoedbon had kunnen geven.

Ik vind overigens dat als je om wat dan ook voor reden gaat corrigeren, je altijd de risico's en achtergronden moet doorspreken. Bekappen doe je samen met een eigenaar.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 06:01

Nee, ik geloof niet dat het een kwestie van geduld is... mijn paard heeft duidelijk pijn en het wordt steeds erger.
Ze wil nu haar linker achter been totaal niet gebruiken dus loopt nagenoeg op 3 benen.

Deze smid is pas 2x bij mijn paard geweest en ik heb de 1e keer duidelijk aangegeven dat ik niet wil dat ze gecorrigeerd zou worden omdat ik vreesde voor dit resultaat.......

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:44

Jee,wat een eigenwijs zeg.
ik zou ook woest zijn.
Hopelijk komt er morgen wat positiefs uit.
Op zich wel netjes dat hij het eerst met een fysio wil bekijken en niet meteen weer aan het snijden is gegaan.
Succes zaterdag.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:00

Hij zou idd eerst zaterdag komen maar toen had de fysio geen tijd.. het is nu verzet naar zondagochtend om 11.00....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:33

Dat is ook één van de redenen dat ik Altijd zorg dat ik erbij ben als de smid komt .Ze staan natuulijk wel aan huis en dat is veel makkelijker .
Dit jaar was ik er één keer niet bij omdat ik die dag naar duitsland was en het gevolg was een jaarling met een gescalpeerd hoofd omdat ze iet of wat verkeerd hebben gedaan ,God weet wat !

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:39

Ik heb meegemaakt dat een zeer ervaren hoefsmid (deed zijn werk al 45 jaar) een paard van 16 gecorrigeerd heeft in de toontrederstand. De toontrederstand werd steeds erger en het paard liep er zichtbaar minder mee.
Het corrigeren was om de paar dagen millimeter werk.
Het paard heeft er nadien geen dag pijnlijk of stijf om gelopen.
De stand is nagenoeg helemaal goed gekomen.
Deze hoefsmid zei dat in bepaalde gevallen op oudere leeftijd nog wel gecorrigeerd kan worden. Mits je het heel geleidelijk aan doet. Dus liever om de dag een millimeter dan per week een halve centimeter.

Henny

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:43

TheSam schreef:
Hij zou idd eerst zaterdag komen maar toen had de fysio geen tijd.. het is nu verzet naar zondagochtend om 11.00....

had hier wel graag bijgeweest!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:48

cheyenne loopt achter ook niet goed TS, ze staat ahw aan de buitenkant iets lager.....ik heb haar wel iets rechter laten zetten maar dan wel in 5 of 6 keer, de va heeft me nu gezegd niet meer te corrigeren omdat ze al 6 jaar zo loopt....haar gewrichten en spieren hebben zich aan deze stand aangepast.....dat jou hoefsmid het wel heeft gedaan toont niet echt veel ervaring.......
ik zou ook zondag afwachten......succes.....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:26

@ Libke.. ik was erbij maar hij stond zo te kwekken dat het mij niet was opgevallen.

@ henny_w.. ik heb vooraf kenbaar gemaakt dat ik dat niet wilde. Helaas heeft hij dat wel gedaan en niet met een paar mm maar met een paar cm!

@ Djuno.. dat kan toch?

@ Cheyenne01.. helaas, deze smid heeft wel veel ervaring alleen is hij gigantisch eigenwijs geweest!
Hij mag zondag zijn fout komen corrigeren en daarna hoeft hij nooit meer te komen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:25

Ja die stijfheid komt geheid van de grote verandering, er komt dan een hele andere kracht op de pezen en gewrichten. Ik zou wel proberen het wat te herrstellen, al moet je uitkijken dat je niet teveel van de hoeven afhaalt, dus misschien moet je nog wachten voordat ze echt weer zo staat als dat ze deed..
Veranderen kan wel, maar dan moet je het heeel rustig aanpakken, en ook niet alle paarden hebben gewrichten die sterk genoeg zijn om een verandering aan te kunnen...
Succes iig! (en volgende keer beter opletten als je een nieuwe hoefsmit hebt :p )

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 19:09

Een paard van 13 die zo scheef stond als zij (haar hele lijf en benen staan scheef) mag je in mijn ogen nooit veranderen, wat ik van te voren ook aangegeven heb.

Ik heb nu contact met Steffi van der Laarse gehad en deze heeft mij geadviseerd om Sam na de correctie Sam minstens 10 dagen weiderust te geven in combinatie met traumeel druppels.

Ik ben er nu van overtuigd dat ze terug naar haar oude stand moet en er is ruimte om haar terug te corrigeren.

En geloof me, ik hou de eventueel volgende smid heeeeeel goed in de gaten

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:23

Nou, de smid is vandaag met de fysio geweest en zij heeft een scheurtje in mijn paards broekspier ontdekt...

De kreupelheid is denk ik een samenloop van omstanigheden, maar ik moet zeggen dat ze nu wel een stuk beter loopt.

Volgens de fysio is een vervolgbehandeling niet nodig. Een weekje weiderust en volgende week een klein stapbuitenritje op het harde zodat ze haar hoeven weer kan afslijten naar haar oude stand.