Medische Keuring, hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cookiejar

Medische Keuring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 18:23

Hoi!
Ik ben bezig met mijn paard te verkopen en nu zijn er een paar geintereseerde mensen die me net vroegen of mijn paard medisch gekeurd kan worden.
Mijn vragen zijn:
-Wie voert zo'n keuring uit?
-Controleren ze ook haar tanden?
-Moeten er dan ook rontgenfoto's gemaakt worden?
-Voor wie zijn de kosten?
-En hoeveel kost een medische keuring ongeveer?
Dit was het wel zo'n beetje..

Vlimmen

Re: Medische Keuring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:34

Als je je paard laat keuren kun je kiezen uit alleen een klinische keuring of een klinische keuring+ rontgenfoto's. De keuring wordt gedaan door een (erkend) paarden dierenarts die het hele paard bekijkt (tanden is niet standaard); dus hart, longen, ogen, beenwerk etc, etc. Het paard wordt gemonsterd en er worden buigproeven van alle 4 de benen gedaan.
Of er ook rontgenfoto's gemaakt worden hangt dus af van degene die het paard laat keuren. Met rontgenfoto's is het wel een stuk duurder (prijs weet ik niet precies)

De kosten worden betaald door degene die het paard laat keuren, meestal de koper, die bepaalt dan ook welke DA de keuring uitvoert.

Bel anders ff een keer een DA op om dit alles te vragen; hij/zij kan je dan ook wat meer vertellen over de kosten.

Kyona

Re: Medische Keuring, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:01

Vlimmen heeft het goed omschreven. Vaak kijkt de dierenarts wel even in de mond naar de tanden of de leeftijd klopt. Als de verkoper het vraagt, controleren ze ook wel of het paard nodig naar de tandarts moet (haken heeft) - maar dat is idd niet standaard.