Hoe lang halve wormspuit bewaren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Hoe lang halve wormspuit bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:29

Aangezien mijn paard zo langzamerhand zwaarder is dan 600 kilo, heb ik aan één wormspuit niet genoeg. Ik wil hem dus een deel van een tweede wormspuit geven. Weet iemand hoe lang ik het restant kan bewaren? En moet ik die dan in de koelkast bewaren of kan dat gewoon op kamertemperatuur?

taverno

Re: Hoe lang halve wormspuit bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:35

Je kan ze heel lang bewaren,zeker tot de volgende beurt.Staat er geen houdbaarheidsdatum op?
Bewaren bij kamertemperatuur.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:37

Een wormkuur is na opening maar beperkt houdbaar.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:53

Er staat wel een houdbaarheidsdatum op, maar is een reeds geopende kuur dan ook tot die datum houdbaar? Of is het zoals Xox zegt dat de kuur na opening maar beperkt houdbaar is? In dat geval wil ik graag weten tot hoe lang na opening.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:13

Het lijkt me dat een geopende kuur niet meer houdbaar is. Er is toch lucht bijgekomen.
Ik hou nooit zo van risico's nemen met medicatie, wat mij betreft gewoon weggooien dus. Bovendien zijn wormenkuren nou ook weer niet zo duur, dat je de restjes moet bewaren.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:35

Nou......... ik weet niet hoe het met jouw portemonnee staat, maar een wormkuur van € 15,-- waar je maar 1/4 deel van gebruikt vind ik in verhouding toch best prijzig............ Dan gaat elke ontworming € 30,-- kosten (een volle spuit + een klein beetje uit een tweede spuit die ik vervolgens weg gooi).

Natuurlijk wil ik geen risico's nemen, daarom vraag ik dit. Als zo'n spuit na opening niet houdbaar is, dan gooi ik 'm weg, simpel zat. Maar als hij wel houdbaar blijft en ik hem dus na 6 weken weer kan gebruiken zou dat een beetje onzin zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:52

Er zijn tegenwoordig ook wormenkuren voor paarden boven de 600 kg.! Ze zijn waarschijnlijk duurder dan de 'gewone' maar ik denk dat je in verhouding goedkoper uit bent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:12

als een wormenkuur beperkt houdbaar is...dan staat dat er op.

de werkzame stof blijft werken tot de uiterste houdbaarheids datum,
ik bewaar mijn halve kuur altijd een week of 8, kan prima.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:21

Okay, dus als er niets op staat dat ie na opening beperkt houdbaar is kan ik 'm gewoon 6-8 weken bewaren? Niet dat mijn lief straks met de pootjes omhoog ligt hè?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:36

Als een spuit geopend is, dan vermindert de werking. Tevens kan een paard heel ziek worden door een bedorven ontworming. En dat is duurder dan een nieuwe spuit. De spuit is alleen houdbaar tot de datum ONGEOPEND

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:23

Volgens mij is hij meestal max 1 maand houdbaar (op sommige gebruiksaanwijzigingen staat dit duidelijk vermeld). Kan je voortaan niet samen doen met iemand anders? Dan heb je dat probleem niet meer.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:50

Roxx schreef:
Nou......... ik weet niet hoe het met jouw portemonnee staat, maar een wormkuur van € 15,-- waar je maar 1/4 deel van gebruikt vind ik in verhouding toch best prijzig............ Dan gaat elke ontworming € 30,-- kosten (een volle spuit + een klein beetje uit een tweede spuit die ik vervolgens weg gooi).

Wat een geld!! Onze wormenkuren kosten 6,95 per stuk, en daar zit dan alles in wat ze nodig hebben. Ook tegen horzellarven. We bestellen ze bij de dierenarts.
Misschien is dat voor jou ook een optie, in ieder geval iets om naar te informeren. Iedere euro is er een, toch?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:27

In de meeste bijsluiters staat dat je een geopende spuit nog enige tijd kunt bewaren (zonder verdere specificatie over hoe lang 'enige tijd' is). In één ademtocht wordt meestal óók gemeld dat je een spuit in hooguit 2x mag gebruiken.

Daaruit trek ik de conclusie dat je een halve spuit dus best tot de volgende ontwormbeurt kunt bewaren, maar dat je niet je aangesproken spuit in 3 of 4 wormbeurten moet opvoeren. Maw woorden, eerst je aangeproken wormspuit opmaken, die aanvullen met de volgende verse kuur, en die dan weer 2 maanden opzij leggen voor de volgende keer.

Ik doe dat ook al jaren zo met mijn veulens, die natuurlijk niet meer dan 1, maar juist minder dan 1 spuit nodig hebben. De rest gaat dan voor de volgende keer in de opslag. Gewoon op stal, dus niet in de koelkast of zo. Er is er nog nooit 1 in gebleven, en er heeft er ook nog nooit 1 een worminfectie gehad door onvoldoende werkzaamheid.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 09:59

Okay, bedankt voor jullie reactie's. Zal eens even goed de bijsluiter doorlezen en dan beslissen wat het verstandigste is.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:38

Persoonlijk zou ik geen risico willen lopen en een spuit kopen die geschikt is voor paarden boven de 600 kilo. Of delen met een ander paard.

kim_maestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:38

even een vraagje mijn paard is echt geen 700 kg mischien 350/400 kg maar de vorige eigenaren hebben hem altijd een volle spuit gegeven ik weet nu niet wat ik moet doen iemand tips/ raad ? :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:49

D-pony's hier krijgen volle spuit, zie altijd wel wat achterblijven op spuit/mondhoek, etc. En 2x overdoseren is m.u.v. moxidectine (liever max.1.5 overdosering) geen probleem voor paard.