Help, ontworming!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Help, ontworming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:02

Nou, mijn paard is zaterdag ontwormt, met hippomec die als werkzame stof ivermectine heeft.
Nou is ze nu aan de diarree, dus ik denk dat dat door de ontworming komt.
Betekent dat dat ze besmet was?
Moet ik die wormenkuur nou (meteen) herhalen? Of moet ik het gewoon weer na 8/9 weken doen?

En ik blijf deze voorlopig wel gebruiken, maar deze bestrijdt geen lintworm.
Kan ik dan ook afentoe die Equimax gebruiken? Bijv. in de zomer die equimax en dan na 9 weken weer, en dan gewoon weer de hippomec? Of heeft dat geen zin?
En ik moet neem ik aan het hele jaar door om de 9 weken ontwormen (paard staat altijd buiten, niet op gras, maar krijgt wel veel hooi/kuil) ? Ik haal wel om de dag alle stront uit het paddock en eten krijgen ze vanuit hooiruifen, dus ze eten niet van de grond.

Allegra

Re: Help, ontworming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:38

Het kan zijn dat ze idd een behoorlijke besmetting had. Maar daar weet ik weinig over.
Wat betreft het ontwormen, ik ontworm elke 8 weken. Ik gebruik een jaar lang een middel met dezelfde werkzame stof, en het jaar daar op ga ik over naar een andere stof. Als je jaar in jaar uit dezelfde blijft gebruiken werk je resistentie in de hand, maar ook als je elke keer een andere gebruikt.
Ik geef één keer per jaar een kuur voor lintworm, dat kun je het beste in het voorjaar en/of in het najaar doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:59

is er verder helemaal niks aan de voeding veranderd? ander hooi, ander stuk weiland?

kan idd van de wormenkuur komen, denk dat je t beste de veearts even kunt vragen wat nu handig is...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:23

Verplaatst van VMR naar MD.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:01

thanx voor de antwoorden,

voorzover ik weet is er niets veranderd, maar of er miss een andere baal kuil open is kan natuurlijk wel...
Ze staat niet op weiland maar op een paddock, van gras gaat ze namelijk ook nogal snel aan de schijterij.
Ze is wel erg gevoelig om teveel voedingsstoffen binnen te krijgen, ze moet gewoon heel schraal te eten krijgen. Daarom dus ook alleen hooi/kuil, ze krijgt verder niets bij.

Ik had net gelezen op een site (welke weet ik niet meer) waar stond dat je het beste 2x per jaar tegen lintworm kunt geven.

Maar welke andere stof kan ik dan geven, de meest gebruikte is ivermectine toch?
Ik geef gewoon om 8 weken weer (zoals in de bijsluiter staat) en als die diarree vandaag nog is komt de vee arts anders maar even langs...

Ik hoor net dat ze ook ingeent is van de week.. Haar basis enting stond nog niet in het paspoort dus toen de DA er was heeft de staleigenaar haar ook meteen laten inenten..
Zou het waarschijnlijk ook nog daar van kunnen komen, of niet?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:44

Diaree kan inderdaad een bijwerking van de ontworming zijn. Het hoeft niet meteen op wormbesmetting te duiden. Als je het zeker wil weten zou ik even een mestonderzoek door de DA laten doen. 2 x per jaar is het verstandig een ontworming op basis van praziquantel te geven of een dubbele dosering Pyrantel tegen de lintwormen. Zoals Hippotwin of de Equimax. Deze zou ik geven in het voor en najaar met 6 maanden ertusen. In het najaar zou ik een Equest geven (Moxidectine). En dan verder daartussen elke 2 maand een Ivermectine pasta. Dan kan er eigenlijk niks mis gaan.

Bijvoorbeeld:
Januari: Ivermectine
Maart: Praziquantel
Mei: Ivermectine
Juli:Ivermectine
September: Praziquantel
November: Equest
"Januari: Ivernmectine, enz.

Het is nooit ferstandig het enten en het ontwormen zo dicht bij elkaar te doen. Laat er altijd 2 weken tussen. Anders heeft het lichaam teveel vreemde stoffen te verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:06

Het komt inderdaad vaker voor dat er diaree onstaat na een wormenkuur en hoeft er verder niets daan de hand te zijn. Mijn fjord heeft het ook wel eens gehad...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:10

Je kunt na 13 dagen (niet eerder) een tweede wormenkuur geven als je denkt dat je paard besmet is!
Volgens mijn DA is het beste altijd Ivermectine te gebruiken omdat hier de minste resistentie tegen bekend is en eventueel in het voorjaar en najaar een kuur die ook tegen lintworm is.
Als je het niet vertrouwd bel dan je DA!

Diarree van een inenting lijkt me sterk!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:59

Thanx iedereen!

xox: dank je wel voor de uitleg, daar heb ik wel veel aan!
Zo'n schema had ik idd ook al bedacht, alleen heeft ze nu al in sep ivermectine gehad dus pas over 8 weken (november) geef ik haar dan Praziquantel.... Maakt dat uit? als ik het volgend jaar dan wel gewoon ergens rond maart doe? ..
en waarom moxidectine 1x? Worden ze daar dan niet resistent voor?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:05

Als je dan Praziquantel in maart doet is er niks aan de hand. Voor Moxidectine zijn wormen niet resistent.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:53

In Equimax bijvoorbeeld o.a. tegen lintworm zit ook Ivermectine maar daarbij ook Praziquantel wat tegen lintworm is.
Ga je je paard nu na ongeveer 2 wk. nog een keer ontwormen dan kan dat ook met bijv. Equimax.

Een kuur tegen lintworm heeft het meeste zin om het te doen als je paard weer op de wei gaat (voorjaar) en als hij er weer af gaat (najaar). De groeicyclus van een lintworm is 6 mnd.

Ivermectine is in deze tijd van het jaar (ongeveer okt.) belangrijk om de eventuele horzellarven af te voeren!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 18:21

thanx voor de hulp iedereen
Narco schreef:
In Equimax bijvoorbeeld o.a. tegen lintworm zit ook Ivermectine maar daarbij ook Praziquantel wat tegen lintworm is.
Ga je je paard nu na ongeveer 2 wk. nog een keer ontwormen dan kan dat ook met bijv. Equimax.

Een kuur tegen lintworm heeft het meeste zin om het te doen als je paard weer op de wei gaat (voorjaar) en als hij er weer af gaat (najaar). De groeicyclus van een lintworm is 6 mnd.

Ivermectine is in deze tijd van het jaar (ongeveer okt.) belangrijk om de eventuele horzellarven af te voeren!

Ja alleen staat mijn paard het hele jaar door op paddock (dus geen gras), dus ze heeft niet echt een 'weide'' seizoen...
Maar als ik nu dus zou willen herhalen kan dat dus met equimax...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:45

Ja, dat kan maar waarom wil je hem dan persé een kuur tegen lintworm geven? In principe wordt lintworm overgedragen door de 'mosmijt' en die komt voor in het gras of eigenlijk op het mos wat tussen het gras groeit.
Als je paard alleen maar in de paddock staat op zand? dan is dat naar mijn idee ook niet nodig, die kuren zijn altijd extra duur.
Aan de andere zal het geen kwaad kunnen. Maar ik zou zowiezo wel met Ivermectine ontwormen ivm eventuele horzellarven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:47