Roest in het gras????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambie1

Roest in het gras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 08:22

Zet het onder medisch omdat ik eigenlijk niet goed weet waar het thuis hoort.

Heeft iemand wel is gehoort over roest in het gras in deze periode van het jaar. Stal eigenaar zegt dat dit komt omdat er minder stikstof dan ijzer aanwezig is in het gras. En dan komt het ijzer eruit. Dit resulteerd in bruine (roestplekken) op de benen en de mond. Weet iemand of dit schadelijk is voor je paard?

Neverhere

Re: Roest in het gras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:44

Roest is een schimmel in het gras voor zover ik weet en komt voor in met name droge periodes.

Of het schadelijk is weet ik niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:46

Ik heb gehoord dat dat bruine spul veroorzaakt wordt door een bepaald plantje en dat t dus alleen maar in het gras zit in een bepaalde tijd. Of het dan echt roest is, lijkt mij niet hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:51

gevonden dankzij google:

Bij het wegblijven van kunstmest kan het gras gestresst raken en roest ontstaan. Daarom is het ook logisch dat de roest weer verdwijnt zodra je nog een beetje kunstmest strooit in het najaar. Maar dit kan nadelig zijn voor minas, portemonnee en bodemvruchtbaarheid. Wat kun je dan als veehouder doen om roest aan te pakken? Op korte termijn dient u, zodra er roest ontstaat, het gras te maaien of te bloten. Oftewel, het gras jong houden. Zo blijft het evengoed smakelijk voor de koeien en wordt de ruwvoer opname niet teveel gedrukt als de koeien buiten lopen. Op lange termijn is het de bedoeling dat er helemaal geen roest meer kan ontstaan. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ten eerste is het belangrijk dat u weet wat op uw bedrijf de voornaamste oorzaak is voor het ontstaan van roest, zodat er gericht aan gewerkt kan worden. Ten tweede is het noodzaak om uw bodem te beoordelen op bodemvruchtbaarheid en waar nodig te verbeteren. Een betere bodemvruchtbaarheid zorgt er namelijk onder andere voor dat het wortelstelsel van het gras groter en uitgebreider wordt. Gras met een goed ontwikkeld wortelstelsel is minder afhankelijk van kunstmest, kan beter tegen stress en dus tegen roest. Een ander groot voordeel van een verbeterde bodemvruchtbaarheid is dat het stikstofleverend vermogen van uw bodem hoger is en dat organische mest beter benut wordt. Dit scheelt weer in het gebruik van kunstmest

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:59

Nou dat zal ik dan weer eens terugkoppelen, want het is dus wel degelijk roest.....weer wat geleerd!

Bambie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:59

Bedankt voor je reactie kon je ook iets vinden over, of het schadelijk is voor de dieren die er op grazen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:20

nee geen idee, de site waar ik het vandaan had gaf daar ook geen mededeling over.

het was een link via deze site;

http://vet4life.net/

denk dat je via hun wel meer te weten kunt komen