Gezichtsbruiner bij wond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Gezichtsbruiner bij wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 07:52

Wie heeft er ervaring met het laten genezen van wonden mbv een gezichtsbruiner?

Nescio heeft een redelijk diepe wond aan de binnenkant van z'n spronggewricht gehad, 2 weken geleden ontstaan. Het gat is inmiddels wel opgevuld, maar er wil nog niet echt lekker huid op komen. Doordat het een plek is die toch voortdurend in beweging is, ben ik een beetje bang voor wild vlees.

Nou staat me vaag iets bij dat ik ooit wat gelezen of gehoord heb over het gebruik van een gezichtsbruiner (UV-straling dus) bij zo'n lastig genezende wond. Iemand die daar meer van weet? En hoe lang moet je dat dan doen?

Anoniem

Re: Gezichtsbruiner bij wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:45

Dat deden we op de manege ook altijd bij wonden in dat stadium en het werkte heel goed. Wij hadden er een speciaal handzaam UV-lamp ding voor, maar een gezichtsbruiner werkte volgens de betreffende DA precies hetzelfde. Ik heb thuis ook weleens een gezichtsbruiner gebruikt bij een mokbeen en dit hielp heel erg goed. Je moet alleen wel oppassen dat ie je lampen niet aan diggelen trapt, maar daar had je zelf waarschijnlijk al lang aan gedacht.

We gebruikten die UV-lampen ongeveer een kwartier a 20 minuten per toepassing, meestal 2 x per dag, maar soms ook 1 x per dag. Afstand tot de wond ongeveer 30 cm, schat ik.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:08

Zo lang?
Voor mensen moet je beginnen met max. 10 minuten staat er in het boekje, dat wou ik toch eigenlijk maar als bovengrens aanhouden...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:17

Dit stond in het bokkers van toen topic bij Ustinovs wond:
astridh schreef:
Die wonden bij usti zien er heel naar uit. Echt balen. Overigens een tip om wild vlees te voorkomen/tegen te gaan: 2x per dag even met een gezichtsbruiner beschijnen. Ik heb er heel goede ervaringen mee bij een hardnekkig geval van wildvleesvorming op de hoefbal. Wel opbouwen, eerst 20 sec.

Dat gaat dan om zo'n UV gezichtsbruiner neem ik aan, die mag je uiteindelijk geloof ik een minuut lang gebruiken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:18

20 seconden of 20 minuten.... Dat scheelt nogal....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:21

Psies, misschien het verschil tussen heilzame werking en geroosterd paardenbeen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:24

Ik zal 'm zo'n brilletje op doen

Zal eens gaan zoeken of er ik er wat zinnigs over kan vinden en anders bel ik de DA wel even.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:01

Ik heb het wel gebruikt voor mok en dat werkte goed. Wij hadden zo'n mini-ding die bedoelt was om je bikinibandjes bij te bruinen. Helaas verkopen ze die niet meer.
Wij begonnen altijd met een hele korte tijd( minuutje?) en dan heel langzaam opbouwen. Ligt natuurlijk ook aan de sterkte van je lampen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:12

Ik zou toch gewoon even je veearts vragen Margreet!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:18

En die heb ik net dus even gebeld

Hun reactie: Zeker een aanrader om te proberen!
Advies ong. 3 minuten, 15 centimeter afstand, 1x per dag. Hoef niet op te bouwen.

Vanavond maar eens doen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:24

Wel goed om te weten trouwens

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:40

Ben benieuwd wat hij er van vindt
En of het werkt uiteraard!

Advies was overigens wel om het alleen bij droge/schone wonden te gebruiken, niet bij pussige/natte wonden.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:44

Vroeger deden ze dat ook bij mensen met doorligwonden. Inmiddels wordt het aleen poosje niet meer gedaan, maar volgens mij niet omdat het niet hielp.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:45

Wat er misschien wel handig bij is: geen zalfjes oid gebruiken op de wond. Dat gaat er in branden! (tenminste wij mochten dat nooit bij de patienten)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:52

Oh, ik wou er juist een beetje kokosolie op doen, braadvet

Nee hoor, je hebt helemaal gelijk, dat had ik ook al bedacht ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:07

Ben benieuwd naar je ervaring Margreet.
Us z'n hoefbal zit nu nog helemaal in het verband maar als hij daaruit is is het wel een optie.
Het solarium vindt hij met z'n kneuzingen en butsen zowiezo erg lekker

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:26

Ik heb momenteel zo'n zelfde geval thuis. Duke heeft een lelijke snee precies op een buigpunt en de wond was te oud om te hechten en ook bij mij wil het niet echt mooi dicht gaat. Ik wil deze tips zeker gaan gebruiken, maar.... waar koop je een gezichtbruiner???

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 11:51

Gewoon bij een electronica-zaak. De Expert of iets dergelijks, Blokker heeft ze misschien ook wel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:55

Marktplaats ed hebben ook veel van dat soort spullen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:54

Juco schreef:
Vroeger deden ze dat ook bij mensen met doorligwonden. Inmiddels wordt het aleen poosje niet meer gedaan, maar volgens mij niet omdat het niet hielp.

Bij decubitus is de schade aan de huid slechts het topje van de ijsberg die eronder ligt!!! Je richten op herstellen van alleen de oppervlakte is daarom zinloos! Genezing moet van binnenuit de wond komen.

Wat betreft de genezing van de wond van dit paard; ik heb de wond natuurlijk niet gezien, maar je kan toch niet verwachten dat een vieze snee binnen twee weken helemaal genezen is.

Dat heeft gewoon tijd nodig. En misschien een beetje acederm inmasseren twee keer daags om de wond soepel te houden......of calendulazalf, als de wond eenmaal een beetje dicht is.

Eigenlijk vind ik het gebruiken van UV straling een beetje tegenstrijdig UV is toch eigenlijk schadelijk voor de huid, en daarom maakt de huid daartegen een beschermlaag aan, in de vorm van pigment (bruin worden) ?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:03

Je zegt het zelf al: stimuleren van de huidnieuwvorming. En dát is dus precies wat je wilt! En dan graag vóórdat er allerlei wildvlees begint te groeien...

UV-straling is typisch iets dat met mate heel gezond is en in overdaad juist schadelijk.

Daarnaast werkt het drogend en desinfecterend, dat is nooit verkeerd bij een wond.

equidynamics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:06

Ik adviseer lasertherapie voor de behandeling van alle soorten wonden.
Het laserlicht versnelt het genezingsproces en voorkomt de overtollige aanmaak van bindweefsel. Je krijgt dus een soepel, klein litteken.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Katja op 14-09-05 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Website verwijderd ivm spam.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:09

Ja, en jij verkoopt dat zeker
Grapjas

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:12

3 berichtjes waarvan 2 op commercieel, en alle drie reclame. De dame heeft een missie

equidynamics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:35

Ik verkoop niks, ik geef hier alleen (professioneel)advies en een website waar je meer informatie erover kunt vinden. Ik heb er erg goede ervaringen mee. Doe er maar mee wat je wilt.
Succes