Ik heb een verzorg pony van zo rond de 20 jaar oud..
Ze is erg goed in conditie, is nooit ziek geweest en loopt soms alsof ze nog erg jong is.. ik rijd nog maar 2 x in de week op haar en voor de rest staat ze op de wei
Maar v0rig jaar was het even spannend..
Opeens lag mijn verzorgpony met koliek in de wei.. gelijk de dierenarts erbij en na veel pijnstillers ging het beter..
Een dag later was ik er weer en toen lag ze weer te rollen.. meteen de dierenarts gehaald.. Die heeft haar een parafine behandeling gegeven waardoor ze weer beter is geworden..De oorzaak van de koliek weet nog steeds niemand. (ook urine test gedaan enz) ik heb toen nog 4 weken met haar gelopen aan de hand.. ze was namelijk heel erg mager geworden van de parafine,, toen ze wat sterker was heb ik het rustig opgebouwd met rijden.. eerst zonder zadel en zo later weer tot het normale 2x in de week.. De dierenarts had wel gezegt: let erop dat ze niet teveel drinkt.. dan kan ze iets aan haar nieren hebben..
We hebben er heel goed op gelet en ze dronk gewoon net zoveel als ze normaal al deed..
omdat dit over een paar weken precies een jaar terug is , ben ik heel erg bang dat het weer gebeurd.. Wat we gaan doen is iniedergeval een winterdeken opdoen, Dit had ze nooit gehad omdat ze swinters gewoon een superdikke vacht had..
Waar ik mij nu zorgen over maak is dat bij haar schouder haar haren de andere kant op gaan en langer zijn.. het is moeilijk uit te leggen.. het kan misschien komen door de regen maar dat lijkt mij niet omdat het niet weg gaat.. ookal maak ik de haren nat , ze blijven de andere kant op staan.. Is dit nu een krullende vacht? Er werd tegen mij gezegt dat als een pony een krullende vacht heeft dat ze dan last heeft van haar nieren.. is dit zo?? Of is het gewoon weer een verzinseltje.,
Het kan ook dat ik overdrijf omdat ik me toch wel zorgen maak omdat ze al zo oud is..
We hebben nu trouwens ook lijnzaadolie en dat doe ik door haar eten . Het werkt bij een betere en glanzende vacht..(ze heeft al een hele glanzende vacht met appeltjes) maar die haren op haar schouder(wat ze aan bijde kanten heeft) zijn denk ik toch niet helemaal normaal
WIE KAN MIJ HELPEN??
alvast heel erg bedankt
XxXxX