krullende vacht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dj0rdii

krullende vacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:13

Heey,,
Ik heb een verzorg pony van zo rond de 20 jaar oud..
Ze is erg goed in conditie, is nooit ziek geweest en loopt soms alsof ze nog erg jong is.. ik rijd nog maar 2 x in de week op haar en voor de rest staat ze op de wei
Maar v0rig jaar was het even spannend..
Opeens lag mijn verzorgpony met koliek in de wei.. gelijk de dierenarts erbij en na veel pijnstillers ging het beter..
Een dag later was ik er weer en toen lag ze weer te rollen.. meteen de dierenarts gehaald.. Die heeft haar een parafine behandeling gegeven waardoor ze weer beter is geworden..De oorzaak van de koliek weet nog steeds niemand. (ook urine test gedaan enz) ik heb toen nog 4 weken met haar gelopen aan de hand.. ze was namelijk heel erg mager geworden van de parafine,, toen ze wat sterker was heb ik het rustig opgebouwd met rijden.. eerst zonder zadel en zo later weer tot het normale 2x in de week.. De dierenarts had wel gezegt: let erop dat ze niet teveel drinkt.. dan kan ze iets aan haar nieren hebben..
We hebben er heel goed op gelet en ze dronk gewoon net zoveel als ze normaal al deed..

omdat dit over een paar weken precies een jaar terug is , ben ik heel erg bang dat het weer gebeurd.. Wat we gaan doen is iniedergeval een winterdeken opdoen, Dit had ze nooit gehad omdat ze swinters gewoon een superdikke vacht had..

Waar ik mij nu zorgen over maak is dat bij haar schouder haar haren de andere kant op gaan en langer zijn.. het is moeilijk uit te leggen.. het kan misschien komen door de regen maar dat lijkt mij niet omdat het niet weg gaat.. ookal maak ik de haren nat , ze blijven de andere kant op staan.. Is dit nu een krullende vacht? Er werd tegen mij gezegt dat als een pony een krullende vacht heeft dat ze dan last heeft van haar nieren.. is dit zo?? Of is het gewoon weer een verzinseltje.,
Het kan ook dat ik overdrijf omdat ik me toch wel zorgen maak omdat ze al zo oud is..

We hebben nu trouwens ook lijnzaadolie en dat doe ik door haar eten . Het werkt bij een betere en glanzende vacht..(ze heeft al een hele glanzende vacht met appeltjes) maar die haren op haar schouder(wat ze aan bijde kanten heeft) zijn denk ik toch niet helemaal normaal

WIE KAN MIJ HELPEN??
alvast heel erg bedankt
XxXxX

Neverhere

Re: krullende vacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:26

Hoi Djordii,

Wat een mogelijkheid is, met de nadruk op mogelijkheid, is de ziekte van Cushing.
Om dat vast te stellen zul je toch de DA weer moeten laten komen. Als je precies wilt weten wat het is kun je even Googelen.
Nogmaals, raak niet in paniek of trek geen conclusies voordat een DA haar heeft getest en nagekeken.
Een symptoom van Cushing is dat ze langere haren krijgen die krullen en slecht verharen maar dat verharen zul je pas volgend voorjaar zien. Daarom DA erbij en even laten testen.
Succes ermee.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:54

Idd laat de dierenarts er naar kijken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 06:43

het kan cushing zijn ..
de merrie waar mijn pony bij staat heeft het ook, en ondanks dat ze in mei geschoren is ziet haar vacht er alweer heel lang uit..

kan ook wat anders zijn hoor, geef een vitamine supplement, zorg er voor dat je de voeding hetzelfde houd en als je twijfeld of het cushing is een bloedonderzoek laten doen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 08:55

Ik dacht ook meteen aan Cushing, maar dat weet je nooit zeker zonder bloedonderzoek. Vaak hebben oudere paarden met Cushing ook vetbobbeltjes boven de ogen, waar normaal een kuiltje zou zitten.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:10

ja je kunt je paard laten testen op cushing. En als ie echt cushing blijkt te hebben is het redelijk te remmen met het medicijn permax. Heb zelf ook een paard met cushing gehad en hij heeft danzij de permax toch een aantal jaren nog fijn kunnen leven (ook zijn vacht werd weer normaal door de permax). Als ie echt cushing blijkt te hebben en je hebt nog vragen dan mag je me altijd pb' en

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:58

dj0rdii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 16:06

ik geloof neit dat het cushing is.. deze symptonen vertoond ze echt niet
maar toch bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:46

dan kan het vitamine of mineralen tekort zijn, zowiezo een bezoekje van de paardentandarts even doen, en een goed supplement bij gaan voeren.
zeewier is ook heel goed voor de vacht....