Wat mankeren jullie paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat mankeren jullie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 18:30

Ik ben erg benieuwd wat jullie paarden mankeren aan blijvend en stalgebreken. Ik doel dus op luchtzuigen, weven, spat ocd enz.
En of jullie het paard zo gekocht hebben en of je het dan wist bij aankoop. En hoe je er dan mee omgaat.
Mijn paardje zuigt lucht heeft bolspat en last van vocht in de kogels.
Ik baalde hier ontzettend van. Maar kwam er toen achter dat heel veel paarden wat mankeren.
Ik vraag me dan ook heel erg af. Of je het wist bij aankoop en hoe je erover dacht.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Maroush

Re: Wat mankeren jullie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:37

M'n verzorgpaard : melanomen, overvulde spronggewrichten, scheve tanden (en ook nog wolfstandjes op dit moment, maar dat is niet blijvend dus), scheve benen, te ronde kogels en dat was het geloof ik wel zo'n beetje. Owjah, ze is ook nog gek in d'r hoofd, maar da's niet zo erg
Dan valt jou paardje nog mee vergeleken met haar

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:17

Ik vroeg dit namelijk om dat ik door heel veel mensen de grond ingetrapt ben toen ik dit paard kochtte. Ik kreeg t ehoren dat ik wandelend haardhout had gekocht. Dat ik veelste veel betaald heb voor een stukje vlees enz.
ik sta dan nu op een sportstal en kom er tochh achter dat best veel paarden wat mankeren en toch goed presteren. Vandaar deze vraag.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:43

ik heb een haflinger en die is begonnen met luchtzuigen,net voordat ze dag en nacht naar buiten gingen,
straks komen ze weer binnen en vrees dat ie het dan weer gaat, doen,
simpelweg uit verveling,hij staat niet graag op stal!

hij deed dit nog niet toen ik hem kocht..altans is me anders niet verteld

verder is hij zo gezond als een hoentje

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:28

mijn hafje is een wever, dat wist ik toen ik haar kocht!
en ze is toen afgekeurd op haar rechter achterbeen (buigproef).

Sinds een klein jaartje weet ik ook dat ze artrose heeft in haar beide voorbenen en op dit moment staat ze op rust door een knie blessure en een lichte peesblessure in het rechter achterbeen. Evita heeft vaker problemen gehad met dit afgekeurde been, op foto's is verder niks te zien, maar er zit dus waarschijnlijk wel iets niet goed in dat been.. de buigproeven zijn ook altijd positief geweest!
Verder heeft ze wat gevoelige luchtwegen, beginselen van staar en is ze gevoelig voor hoefbevangenheid, maar dat gaat met wat voorzorgsmaatregelen prima! (frisse stal en uitkijken met voorjaarsgras). Ze heeft nog een aangeboren "afwijking", waardoor haar gehemelte wat lager zit dan bij andere paarden, hierdoor maakt ze met rijden en grazen soms een cornage-achtig geluid, maar hier heeft ze zelf absoluut geen last van.

De meeste dingen zijn dus in de afgelopen 6 jaar ontdekt of ontstaan, ze is ook al wel bijna 18 jaar. Waarom ik haar toch gekocht heb is omdat ze mijn verzorgpony was en een geweldig karakter heeft, ik was (ben ) gek op haar, ookal zou ze alleen als wandelpony kunnen dienen Ik heb haar niet echt gekocht voor de sport.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:24

Mijn paard heeft zomereczeem.
Dat wist ik toen ik haar kocht.
Was ook niet te missen destijds!
Ik geef haar reinigende middelen door het voer (kiezelderma) en ze staat onder een Boett-deken.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:03

Onze merrie is chronisch hoefbevangen. We moeten met haar alles precies hetzelfde doen. Ze krijgt vele voedingssupllementen en antibiotische medicatie. Als we dat doen gaat het met haar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:06

Mijn merrie wil alleen wel eens last hebben van een soort voedselallergie, van gewone brok en melange e.d. krijgt ze allemaal bultjes. Ik wist dit bij aankoop, ze kreeg daar al speciaal voer en bij mij dus ook, en nu is er niks aan de hand. Ze heeft vroeger ook een peesblessure gehad, toen ze net z liep en is daarom niet verder gekomen in de sport. Ze heeft nog een bultje op de pees zitten en als ze teveel gedaan heeft wordt dat been warm, maar ze is er noit kreupel aan.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:39

mijn paard is een wever.. En dat wist ik toen ik haar kreeg..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:53

Maakte het uit dat jullie paarden dat mankeerde bij aankoop?
Is er veel van de prijs afgegaan? En heb je er verder geen spijt van dat je een paard hebt die een 'gebrek' heeft ( ik zet het even tussen aanhalingstekens omdat ik sommige dingen niet als een gebrek zie. Het paard heeft er geen last van en is ook niet schadelijk maaar word wel een gebrek genoemd)

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:03

ik had niet evrwachtd at mijn paard zo erg ging weven als ik haar op stal zette, ik ben dus wel bang dat ze hiermee haar gewrichten beschadigde. Paard heeft er mischien gene alst van, het is voor haar een gewoonte, maars chadelijk is het wel. En luchtzuigen is ook schadelijk, kijk maar naar vermagering (door dat ze lucht slikken), koliekaanvallen...
Ik wistd at mijn paard dit deed, ik vind het niet erg, maar ik probeer wel zo veel mogelijk te voorkomen dat ze het kan doen, dus ik probeer alles voor haar leuk te maken, veel afwisseling e.d. maar slijtage aan de gewrichten door het weven zal het toch wel...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:07

Ik heb een merrie op stal staan met een scheef voorbeen, dit heeft ze overgehouden nadat ze vorig jaar haar kootbeen verbrijzelde. Ze is blijvend kreupel.
Mijn 3-jarige ruin heeft/had OCD. Twee eerder operaties mislukt, ze konden er toen niet bij om het weg te halen. Nu zou hij voor de 3e operatie gaan en is het spoorloos. Dierenartsen staan voor een raadsel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:21

Dit soort topics zijn niet de bedoeling. Daarom een slotje.