Vocht in de benen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rasjna

Vocht in de benen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:29

Mijn paard heeft in alle 4 de benen bobbeltjes met vocht in. (dat vertelden ze me toch) Ze zeggen dat dit komt door te lang en te intensief te rijden. Ik heb er, toch niet dat ik weet, te lang en te intensief mee gereden. Weten jullie misschien van wat ze dit nog kunnen krijgen? En kan het kwaad?

Xox

Re: Vocht in de benen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:39

Het zijn waarschijnlijk gallen. Deze ontstaan door verkeerde of teveel belasting, aantikken, onderdom, verkeerd beslag.. Arbeid op verkeerde ondergrond.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:41

Die bobbeltjes noemt men gallen. Deze kunnen inderdaad ontstaan door overbelasting en vaak is het ook een indicatie dat het beenwerk niet zo best is ( voze benen). Voze benen komen vaker bij wat zwaardere rassen voor. En last but not least kunnen paarden gallen krijgen a.g.v. slijtage op latere leeftijd. Gallen kunnen minder dik worden door beweging, goed koelen en ook een natte stalbandage kan nog wel eens helpen ( "buut" hielp ook super tegen gallen, ze verdwenen dan als sneeuw voor de zon, om weer op te duiken op het moment dat je stopte met de "buut") . Wel geldt dat als de gallen er al langere tijd zitten, ze niet of niet meer helemaal weg gaan. Doe ook eens wat Arnica in het water waar je je stalbandages mee nat maakt, alvorens ze om te doen. Laat ook je smid goed kijken naar de beenstand van je paard, als deze niet optimaal is, kunnen er ook gallen ontstaan.

Samengevat, gallen hoeven niets ergs te zijn, maar kunnen wel een voorbode zijn... Goed opletten dus!

Succes met je paard!

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:54

Mja, men paard is nu 13 en is altijd dressuur gereden. Dus zo oud is ze toch nog niet, of wel? Ik ga er volgende keer mijn hoefsmid eens op wijzen dat hij er op moet letten en eventueel corrigeren.
Bedankt voor jullie tips!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:24

Vanaf 12 jaar ontstaan toch vaak slijtage gallen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:16

mijn verzorgpony heeft aan z'n achterbenen gallen. hij tilt z'n achterbenen dan ook niet goed op en als je eens op het asfalt draaft dan slijten z'n hoeven "vierkant" af. Hij sleept er gewoon mee. Swinters staat ie op ijzers en dan tilt ie z'n benen beter op. hij is trouwens 19

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:57

Daar zeg je zoiets, die van mij struikeld veel door het (denk ik) slecht opheffen van haar benen Misschien heeft dat er dan ook nog mee te maken. Pff, wat een zorgenkind..