Kraken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Kraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:48

Mijn paard staat wegens kreupelheid aan haar rechter voorbeen onder behandeling in Wassenaar. Ze is echter ook al van jong afaan krampentrekker. Bij de aankoop op 3 jarige leeftijd van de vorige eigenaar is er verteld dat ze door haar extreme mate van krampigheid waarschijnlijk niet hoog in de sport zou kunnen komen en snel versleten zou zijn.
Ze was toen ze 9 was Z2 en tot haar 14e heeft ze altijd zonder problemen gelopen. De laatste tijd, met name door de verplichte rust en geen weidegang doordat ze rechtsvoor kreupel werd, ging het geven van achtervoetjes steeds minder goed. Ook nu we weer onder het zadel mogen stappen voelt het allemaal niet lekker.
Bij de controle vandaag kreeg ik te horen dat ze haar linksachter (het slechtste been) te traag vonden en te stijf in haar rug.
Ik heb oefeningen mee gekregen waarbij ze haar rug afgewisseld moet bollen en hollen en links en rechts moet inbuigen. Mocht dit niet lukken of onvoldoende resultaat hebben werd me geadviseerd om haar te laten kraken.
Dit zou haar veel soepeler in haar beweging maken en de krampigheid een stuk verminderen, haar rug los maken en in combinatie met training een stuk rechter en sterker kunnen maken achter.

Ik vraag me af of er mensen zijn die ook naar de kraker geweest zijn met hun paard, wat de reden van het bezoek was en dat het resultaat was.

Needje

Re: Kraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:31

Een vriend van mij heeft een paard met hanetred. Die laat t paard een a twee keer per jaar losmaken door een osteopaat. Door t trekken gaat er iets in z'n kruis vastzitten, en dat werkt ze dan weer los. Hij heeft er goeie ervaringen mee!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:04

Weet je ook hoe hij precies te werk gaat ewat hierin het verschil is met een kraker?? Moet hij het paard na de behandeling ook anders trainen of beweging geven, rust geven of iets???

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:46

Volgens mij is t t zelfde. Een osteopaat manipuleert, dus kraakt.
Meestal moeten ze een paar dagen rust hebben. Ligt aan de intensiteit van de behandeling. Mogen wel gewoon t land op natuurlijk. Alleen niet rijden/longeren.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:04

Die van mij is een keer gekraakt inverband scheven heup,maar werd wel gezegd dat door haar gedrag het snel weer fout kan gaan.Binnenkort wordt ze dus weer een keer gekraakt.Maar heb er goede ervaringen mee..ze was meteen fijner..Moest die dag niks doen daarna rustig longeren en opbouwen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:20

Zorg wel dat je iemand hebt met een goede medische achtergrond. Er lopen een hoop kwakzalvers rond maar ook een hoop goede mensen.
Als ik je verhaal zo lees denk ik zeker dat je paard er een hoop aan kan hebben.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:58

Katja schreef:
Zorg wel dat je iemand hebt met een goede medische achtergrond. Er lopen een hoop kwakzalvers rond maar ook een hoop goede mensen.
Als ik je verhaal zo lees denk ik zeker dat je paard er een hoop aan kan hebben.

Idd ben het hier mee eens

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 21:27

Tijdens de laatste controle over vijf weken wordt er in overleg met de dierenarts besproken wat de oefeningen en meer beweging hebben gedaan. Mocht de dierenarts het beter vinden om verder te behandelen moeten we op een bepaald moment terug komen wanneer de kraker die eens in de zes weken de praktijk bezoekt. ik neem dus aan dat dit geen amateur met mooie praatjes is. Wel ga ik van te voren informeren wat eventuele alternatieven zijn.
Maar goed eerst gaan we braaf ons huiswerk doen en het wat tijd geven, maar ik ben liever voorbereid en voorgelicht.
Je wordt er immers nooit dommer van te kijken wat er allemaal bestaat.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:35

Mijn paard is vorig jaar voor het eerst behandeld door een osteopaat (kraker). Hij zat overal helemaal vast (liep op het laatst ook onregelmatig en wilde niet meer vooruit). Hij heeft hem behandeld en hij kon daarna weer super lopen. Was een wereld van verschil. Het is nu een jaar goed gegaan maar de laatste tijd begon ie weer vervelend te doen: niet terug willen komen in galop (kop omhoog en wegrennen), vervelend tegen het bit en niet stil willen staan. De osteopaat is dus vorige week weer geweest en ja hoor: hij had weer 2 blokkades bij zijn rug, zat vast in z'n hals rechts (wou ook niet meer inbuigen op die kant) en vast in zijn linkervoorbeen. Nu is ie weer behandeld en heeft ie 5 dagen rust gehad. Ik ben er vandaag weer voor het eerst op gaan zitten en het is onvoorstelbaar maar hij wilde weer zoooo graag lopen. Ik kon meteen merken dat ie weer goed in z'n vel zat.
Voor mij (en vooral voor mijn paard) is een osteopaat (deze heet Frank Dirckx) echt een uitkomst.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:44

Goh wel fijn om te horen dat er zoveel paarden zo enorm van zijn opegknapt. Ik vind het namelijk nogal een eng idee.....dat getimmer op de rug van Rosie.
Daarbij merk ik zelfs met de oefeningen die ze nu vor haar rug moet doen dat ze echt moeite heeft met met name het bollen en links en rechts inbuigen van d'r rug.
Het valt me op dat de meesten na een aantal dagen rust direct op zijn paardje klimt, terwijl ik altijd het idee had dat er dan weken van longeren en vooral weinig rijden en heel rustig opbouwen...of zie ik dat verkeerd??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:44

Manipuleren is natuurlijk heftiger als dat wat jij moet doen. Dus heb je ook sneller "resultaat".

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:27

Imerose schreef:
Goh wel fijn om te horen dat er zoveel paarden zo enorm van zijn opegknapt. Ik vind het namelijk nogal een eng idee.....dat getimmer op de rug van Rosie.
Daarbij merk ik zelfs met de oefeningen die ze nu vor haar rug moet doen dat ze echt moeite heeft met met name het bollen en links en rechts inbuigen van d'r rug.
Het valt me op dat de meesten na een aantal dagen rust direct op zijn paardje klimt, terwijl ik altijd het idee had dat er dan weken van longeren en vooral weinig rijden en heel rustig opbouwen...of zie ik dat verkeerd??

Ik heb wel het advies gekregen om de eerste dag te longeren en daarna het rustig op te bouwen met rijden dus je mag wel vanaf de tweede dag weer gaan rijden alleen niet meteen volle bak.

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:22

Mijn merrie is ook een kramoentrekken en dat is ook iets erger geworden de laatste tijd. Niet onder het zadel want dat doet ze het niet, maar op de poetsplaats en dat soort dingen. Vanmiddag komt er een osteopaat bij. Er is nog meer aan de hand, maar ik kan je misschien vanmiddag meer vertellen.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 15:07

Hoi VeraM, krampigheid is toch een aandoening die eigenlijk nooit tijdens een beweging wordt gezien (hanentred)??? Of heb ik het enorm mis???
Mag ik vragen hoe oud jou paard is en of je je paard op een andere manier beweging geeft ofzo om de krampigheid te verminderen. Mijn paard heeft namelijk veel minder last wanneer ze overdag in het land/ paddock loopt, ook wanneer ze niet nageeflijk wordt gereden of niet opgewarmd los mag merk je dat ze meer last heeft.
Kan jou paard wel gewoon naar de smid en voetjes geven??
Ik ben erg benieuwd wat je vanmiddag te horen hebt gekregen en hoe of wat je paard behandelt is.........

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:15

@ Imerose je hebt helemaal gelijk hoor! ik zat niet op te letten. Mijn Roos is nu 7 jaar. Ik geef haar niet echt op een andere manier beweging. Wel echt nageeflijk rijden en idd een goede warmup. Ik stap eerst bijna wel 15 minuten voordat ik verder ga. Ik merk dat het dan minder is. Mijn paard gaat gewoon naar de smid. Ik heb de 2 jaar dat ik haar heb steeds dezelfde smid en het gaat nu heel goed. Ook voetjes geven gaat met meer oefening beter. Alleen achterbeen bescherming om doen blijft moeilijk en ook dingen als voetjes opscheren ook. Maar verder eigenlijk weinig last. Alleen de laatste tijd werd het erger. Vanmiddag is eruit gekomen dat Roos gewoon de hele rug, hals en heiligbeen vast had zitten. Ik heb zo veel informatie gekregen dat ik niet alles precies meer weet. Maar ik ga het zien of ik verschil zie. Ik zag wel dat als ze op een bepaalde plek werd aangeraakt ze heel erg ging krampen. Toen ze nog eens die plek aanraakte helemaal niet meer. dat vond ik wel frapant. Ik wil je best op de hoogte houden de komende week, of het krampen nog meer veranderd.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:52

sharonaollie schreef:
Katja schreef:

Idd ben het hier mee eens

Klopt helemaal!
Ikzelf ben met mijn paard naar Rodinde Hoogenraad geweest www.paardenkliniekvinkega.nl Zij is dierenarts met diploma's in osteopatie en accupunctuur. Zij heeft mijn paard erg goed geholpen en binnen 2 dagen was duidelijke vooruitgang te zien. Voor verdere info: PB maar.
Ik zou dit zeker doen met je paard, zoals ik lees denk ik dat je je paard een groot plezier zal doen. Wat voor iemand je ook kiest, zorg voor goede referenties en iemand met een medische achtergrond. Er zijn veel goede mensen, maar iedereen heeft zijn voorkeur. Laat je niet te veel beinvloeden door verhalen hier op bokt.nl Iedereen heeft gewoon slechte en goede verhalen. Kies waar jij je lekker bij voelt!!!
Succes!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 21:44

De kliniek in Wassenaar heeft een 'eigen kraker', dus ik neem aan dat zij niets als positieve ervaringen hebben met deze persoon (weet nog geen naam)
Apart dat jou paard ook Roos heet VeraM, mijn paard heet Imerose, maar je snapt tot wat dit altijd wordt afgekort.
Mijn paard heeft een veel ergere vorm van krampigheid. Achter naar de smid is absoluut geen optie, zelfs met sedalin, tegen een muur voor steun, rust en geduld......het gaat gewoon niet.
Hoeven uitkrabben is voor vreemden ook geen doen.
Toch lukte het tot voor kort altijd om haar met rijden en weidegang los te houden. Door de kreupelheid aan haar voorbeen is haar gu door stalrust en enkel stappen zit ze nu muurtjevast.
De oefeningen lijken inmiddels haar vruchten af te werpem, m'n stalgenootjes kijken me aan of ik gek ben, maar door haar te belonen wanneer ze inbuigt en meegeeft gaat ze nu haar best doen en snappen wat ik graag wil.......

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 08:02

Ik heb net contact gehad met van Toor, van de kliniek in Wassenaar. Ik moet de oefeningen proberen wat makkelijker voor Roos te maken. Door haar enorm te belonen moet ik haar duidelijk maken wat ik precies van haar verlang en de oefening tien meter rechts achteruit lopen (wat ze gewoon echt niet kan) moet ik in stapjes gaan doen. Twee meter achteruit laten lopen (al dan niet scheef) dan weer een meter of twintig vooruit en dan weer een paar meter achteruit.
De man waarmee zij contact hebben is Michiel Scheepers, deze man werkt met name met mensen en behandelt ook al jaren mensen. Hij loopt al 15 jaar in Wassenaar en van Toor heeft het idee dat hij Roos verder kan helpen. Hij behandelt volgens de Sikkens methode (nog geen idee wat dit precies inhoudt, heb weer wat te doen) Als ik goed begrepen heb proberen ze door druk op bepaalde plaatsen langs de wervels uit te oefenen de beweeglijkheid tussen de wervels te vergroten en de belasting van de banden langs de ruggenwervels te veranderen.
Vaak wordt bij hun gezien dat het paard vlak na de behandeling een stapje terug moet doen, de eerste dagen mag dan ook alleen aan de hand gestapt worden. Daarna gaan de paarden vaak met sprongen vooruit en krijg je een trainingsschema met hoe, hoeveel en hoelang je beweging mag en moet geven.
Ook heeft hij me nog even moed ingepraat dat ze even geleden een grand prix krampentrekker onder behandeling hebben gehad. Dit paard kan eveneens niet naar de smid, hoeven uitkrabben gaat met moeite en hij beschreef precies de manier van gaan liggen als die Roos heeft, terwijl ik dit niet tegen hem verteld heb.
Ook schijnt het dat Amor ( de dekhengst, jullie allen wel bekend) een krampentrekker was.....nooit geweten.
Ik heb dus weer een beetje hoop...........

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:13

Hoi Imerose, had aan je verhaal al gezien dat je bij Van Toor liep. Die kraker is buitengewoon goed, wel een beetje een botte hond maar ach dat is Van Toor ook, en daar is prima mee te leven! Ik moet er altijd wel om lachen.

Harm is al een jaar onder behandeling bij hun, en tot mijn volle tevredenheid. Ja tuurlijk had ik al gewild dat ie klaar was, maar ja zo werkt het helaas niet bij paarden. Harm heeft overigens een rugaandoening en is inmiddels drie keer gekraakt (of twee begin nu te twijfelen). Is één keer gebleven, laatste keer nog een klein stukje bij zijn schoft gedaan, maar ze "vonden het wel meevallen" toen.

De oefeningen die je hebt gekregen zijn in grote lijnen ook mijn oefeningen. Dat achteruit lopen was bij mij ook zo'n gruwelijk drama en ineens had Harm de slag te pakken. Blijf volhouden en wees tevreden met kleine vooruitgang!

Harm heeft een rugaandoening waar de meeste paarden maanden mee op rust staan (dus niet op gereden kan worden) Door Van Toor en consorten heb ik volgens mij alleen in het begin twee weken gelongeerd en gestapt, dat was na de eerste keer kraken, en daarna al om de dag erop. Wel is het zo dat ik "simpel" rijd, puur alleen maar om hem recht te laten lopen, de bak eindeloos rond en voltes, meer niet!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:39

Volente op mijn werk wordt ook behandeld d.m.v kraken, ze heeft een zwakke rug en hier heeft ze last van met rijden, ook trekt dit weer door naar haar knieen. Ook zij ondergaat behandelingen en efeningen om haar rug aan te laten sterken.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:20

Hoi daffodil, inderdaad is het moeilijk wat enthousiastme uit van Toor te krijgen, maar elke keer als ik bel of kom (wordt overigens geholpen door Esmeralda (van der Elst)) wordt ik keurig te woord gestaan en krijg ik uitgebreid antwoord op mijn vragen.
Ik zoek in een Da niet iemand waarmee ik een leuk gesprek kan aanknopen, maar heb liever dat ik kundig geholpen wordt en paardje zich weer lekker voelt en dat is in Wassenaar zeker het geval.
Ik begin langzamerhand toch wel overtuigd te raken dat ik Roos ook wil laten behandelen, al die maanden rust hebben haar rug een goede opdonder gegeven.
De oefeningen gaan gewoon met de dag beter en we gaan nu dan ook verder met elke keer twee stappen achteruit dan weer 10m vooruit en dan weer twee stappen terug. Het megagoed belonen en snoepjes werken echt super, maar het is zo moeilijk genoegen te nemen met zo weinig, juist omdat Roos normaal gesproken, zeker met rijden een superfijn paard is. Maar goed we doen ons best.
Uiteraard begrijp ik dat ik niet meteen weer alles met haar kan, maar we zijn ook nog maar net begonnen met opbouwen qua conditieen daarbij heb ik mijn wedstrijdkloffie allang aan de wilgen gehangen, maar ik wil wel heel graag weer lekker met haar een paar keer in de week kunnen werken, keertje naar buiten, keertje aan de longe, gewoon weer lekker met je paardje bezig zijn.
Trouwens allemaal bedankt voor jullie ervaringen, ben er echt heel veel wijzer van geworden......