Beter laat dan nooit? Voervraag jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Beter laat dan nooit? Voervraag jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:15

Ik voer mijn jaarling nu al 12 maanden PAVO veulenbrok. Daar krijgt ze 2x per dag 1/4 kilo van. Voor de rest krijgt ze 's avonds hooi en overdag staat ze de hele dag op de weide.
Nou zag ik in een blaadje van Cavalor de juniormix staan. Het trok vooral mijn aandacht omdat erbij stond dat het een te snelle groei voorkomt. Aangezien mijn jaarling de 1.62 al heeft gehaald (17 maanden), heeft dit dan nog wel nut? Is dit een echt 'beter laat dan nooit geval' of moet ik gewoon in het voerpatroon blijven waar ik nu al in zit?
Er staat overigens aangegeven dat het voer vanaf het 1e jaar tot het 3e jaar gegeven kan worden. Weet iemand ook hoe het zit met de podo in deze juniormix? Dit zit namelijk wel in pavo.

quinoa

Re: Beter laat dan nooit? Voervraag jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:17

Ik voer mijn jaarling, subli ponybrok, 2x per dag 1/2 kilo, 's avonds hooi en overdag staat hij in de weide. Het is wel een koudbloed, dus misschien wat anders. Je kan door subli of pavo wel een rantsoen laten bereken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:28

Ze groeien gewoon hoor. Daar kun je met brok niet zoveel aan doen. Vroeger dachten ze ook dat een grote merrie vroeg dekken zou helpen. Maar ze blijken gewoon iets langer door te groeien na het veulen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:36

Ja, maar dat ze dan misschien iets minder hard zou groeien? Ze groeit nu wel geleidelijk, maar iedere maand dus met 2 cm vind ik iets teveel van het goede. Iedere maand denk ik dat ze minder hard gaat groeien, maar dat gebeurt dus gewoon niet.
Op een gegeven moment lijkt het me gewoon te veel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:37

Ze worden gewoon zo groot als ze worden.
Ik heb een paard van 1.70. Mijn ruim twee jarige is nu bijna net zo groot als zijn moeder. Zal dus waaschijnlijk wat groter worden. Maar net als je een kleiner paard niet kunt voeren om ze te meer laten groeien, kan dat andersom ook niet.

Het beste wat je kunt doen is je paard goed gezond houden. Dus voldoende supplementen als vitamenen en kalk e.d. Zodat de botten sterk worden.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:44

Ook pavo veulenbrok zorgt voor een evenwichtige groei, dus dat maakt niet zoveel uit. Welke het beste is, hangt af van hoe het paard er op reageerd. In mijn inziens is Cavalor kwalitatief beter oa omdat er iets in zit dat de opname door de darmen bevorderd. Bij Pavo wordt daar niks over vermeld. (misschien dat het er stiekum in zit )

PS de groeistop bepaald niet hoe groot ze worden. Het is meer het schema van groeien. Je heb een groeispurt - groeistop - groeispurt, of je hebt een geleidelijke groei. Zou je dit vertalen in een diagram (heb ik) is de laatste een mooie vloeiende lijn. In die vloeiende lijn ontwikkelen de beenderen met name zich beter. Dat melden Pavo en Cavalor allebei.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 09:24

Anya: Kan je me iets meer zeggen over die supplementen? Welke zijn het precies (de noodzakelijke) en waar zijn ze te verkrijgen??

Edit: ik heb de groei bijgehouden in een grafiek. Dit staat wel op mijn gecrashte compu, dus als ik die weer heb gemaakt, zal ik de groei wel eens laten zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:54

ik geef young stock supplement (o.a. paardendrogist). Maar er zijn redelijk veel supplementen voor jonge paarden in de groei, die allemaal ongeveer hetzelfde doen.

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:50

Hoi onze twenter, groeit ook enorm de lucht in. heeft altijd pavo eten gehad. Omdat ik me ook zorgen maakte om de benen( heeft namelijk een schieffel= botwoekering) Ze heeft t/m 2 jaar pavo Podo gehad.
TIP: stuur eens een mailtje naar de pavo site. Dan krijg je heel gauw een antwoord van een voedingsdeskundige van het bedrijf. Eigenlijk moet je dan wel goed beschrijven wat je paard allemaal te eten krijgt, zodat ze een reeel antwoord kunnen geven.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:11

Die van mij heeft nu ook een flinke schiefel op haar linkerpijp. Een flinke dit keer. De vorige was verdwenen, maar dat ziet er bij deze niet uit. Volgens de dierenarts kon het geen kwaad. Zaten geen pezen etc in de weg. Maar wat wil je daar verder mee zeggen dan? (met die schiefel en de voeding en je zorgen maken)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:50

Het groeien is genetisch bepaald. Een paard is geen paard wat je pokon kan geven of niet op het moment dat het wel of niet nodig is helaas.
Daarbij moeten ze wel voedingsstoffen hebben om te groeien om juist allerlei botaandoeningen te voorkomen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:50

ramona22 schreef:
Hoi onze twenter, groeit ook enorm de lucht in. heeft altijd pavo eten gehad. Omdat ik me ook zorgen maakte om de benen( heeft namelijk een schieffel= botwoekering) Ze heeft t/m 2 jaar pavo Podo gehad.
TIP: stuur eens een mailtje naar de pavo site. Dan krijg je heel gauw een antwoord van een voedingsdeskundige van het bedrijf. Eigenlijk moet je dan wel goed beschrijven wat je paard allemaal te eten krijgt, zodat ze een reeel antwoord kunnen geven.

schiefel heeft niks met voer te maken. Dat lopen ze vaak op door een klap.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:52

Dat groeien genetisch is bepaald is deels waar, maar de groei is van veel meer factoren afhankelijk. Zo zijn er vele oorzaken die de groei kunnen belemmeren. Bijvoorbeeld: een kind dat ondervoed wordt, of onjuiste voeding krijgt loopt makkelijk daardoor een groeiachterstand op. Deze achterstanden worden vaak moeilijk of niet ingehaald. Ook ziektes ed bepalen de loop van de groei. Maw. voeding is dus wel degelijk van invloed op de groei en niet alleen op de ontwikkeling (zoals sterke botten).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:30

Klopt, maar een kind dat ondervoed is heeft vaak allerlei aandoeningen. Net als jonge beesten die ondervoed zijn.
Dus ze moeten wel goed te eten krijgen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:01

Ja, dat klopt ook, maar of een kind aandoeningen krijgt hangt weer af van de mate van ondervoeding en hoe sterk het kind is. Tevens speeld verzoging een rol. In de westerlijke wereld, waar we geld hebben voor hygiene, zijn mensen ook langer geworden. Ook in eigen land was men vroeger (minder dan 110 jaar geleden) kleiner dan mijn generatie (mid 20jr) . Wat je in Amerika/Engeland ziet gebeuren is dat de nieuwe generatie (wordt al oud) alweer kleiner wordt door fast/junckfood (vet eten) Ze worden te zwaar om te groeien.

Enfin, ik blijf dus van mening dat groei ook alles te maken heeft met voeding, en niet allen met genen. (Is wetenschappelijk trouwens ook allang vastgesteld)
Dat ben je hoop ik toch wel met me eens, toch?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:04

Ja hoor dat ben ik met je eens. Maar wat raad jij de TS dan aan in dit geval?? Voordat we enorm off-topic gaan

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 07:19

Ja, want het is me nu niet helemaal duidelijk meer. Welk advies zuo jij me geven Arnoud?

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:29

Hallo,

PAVO Podo veulenbrok http://www.pavo.net/nl/index_groep.htm?groep=10

daar zit Podo in dit zorgt oa voor een goed bot en beendergestelsel. Aangezien het bot en beenderstelsel van een jong paard erg snel groeit. Dacht ik baat het niet het schaad ook niet. En onze twenter doet het er uitstekend op.

Een schieffel zoals bij onze twenter, is ontstaan door trauma, wrs trap gehad. Hierdoor is het botvlies beschadigd en binnen 24 uur is er botweefsel ontstaan. Het is in de praktijk bewezen dat jonge paarden die dit voer gedurende hun eerste levensjaren krijgen een stuk minder kans maken op OCD en dergelijke.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:38

Ja, maar dat voer ik dus al.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:34

Mijn jaarling(een shetlander die op 3 jarige leeftijd max 105 mag zijn) is nu op haar kont al 100 cm en haar schoft 98. Die meter gaat ze dus zeker wel halen. Het gaat met hele rare groei spurts. Ze krijgt nog Pavo veulenbrok en Havens draversbrok(dit laatste voer ik alle pony's op het land). Dit gaat ook een hele grote worden heb ik het idee!!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:42

hallo,
ik sluit me bij de meerderheid aan die zeggen dat een paard zijn natuurlijke hoogte bij voldoende voeding bereikt,ongeacht welk voeder je geeft,mits er voldoende vita en mineralen in zitten,mijn arabische volbloedmerrie geeft elk jaar een groot veulen,ze is zelf 1,50m de hengst die ik gebruik is een warmbloed van 1,69m,en ik heb een jaarling staan van haar(hij is nu 15 maand) en die is nu 1,60m dat snapt ook niemand hoe die zo groot is geworden.
hij is kerngezond ,zonder dikke benen,of wat dan ook.hij krijgt lannoo recreatie,en een mineralen likpot.
is vorige maand bloed van getrokken,en alles was tip top.
hij heeft wel een weide met zeer goeie gras kwaliteit.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:11

Voor de TS, Als Pavo veulenbrok goed bevalt, waarom dan veranderen. Pavo in een voeder die ook van een deugdelijke kwaliteit is. Het doet hetzelfde als Cavalor, hoewel ik Cavalor kwalitatief beter vind, maar is toch vaak weer afhankelijk hier een paard er op reageerd, daarom zeg ik, als het goed bevalt, niet veranderen.

Ik heb genoeg studies gelezen om te durven zeggen dat een paard zijn groei niet afhankelijk is ongeacht de voeder. Aangezien daarin enorme kwaliteitsverschillen zitten. Daar wou ik het wat mij betreft bij laten.