Probiotica, ofwel "goede bacterien"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soekarjo

Probiotica, ofwel "goede bacterien"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 11:38

Probiotica, ofwel "goede" bacterien helpen een gezond evenwicht van de darmflora te bevorderen, bij zowel mens als dier. Verstoring van de darmflora speelt een rol bij zeer veel verschillende aandoeningen.

De laatste jaren komen er steeds meer onderzoeken beschikbaar naar de werking van probiotica en er komen ook steeds meer produkten met probiotica op de markt. Voor mensen bv zuivelpreparaten, waarvan de bekendste Yakult, maar ook medische dieetvoeding tegen specifieke problemen als diarree bij antibiotica.

Ik heb net een paar links over paarden opgenomen in http://probiotica.pagina.nl , maar ik mis nog een paar goede, Nederlandstalige links.

Kan iemand me hieraan helpen?
Suggesties kan je ook direct achterlaten op het reactieformulier onder aan http://probiotica.pagina.nl/

Met vriendelijke groeten,

Mark Soekarjo

WiMa

Re: Probiotica, ofwel "goede bacterien"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:02

Toevallig ben ik ook al een tijdje op zoek naar een duidelijke nederlandse pagina maar kan het inderdaad ook niet vinden. Vanmiddag ben ik naar een reform winkel geweest en daar uitleg gevraagd. Het schijnt idd zo te zijn dat als er antibiotica of peneciline zowel de goede als de slechte bacterien gedood worden waardoor er geen optimale opname meer is voor voedingstoffen. Het is behoorlijk duur maar heb het toch maar gekocht voor mijn paard. Het is goed tegen diaree en nog meer maag/darmstoornissen. Ik heb het merk BIOLINA gekocht. Een ander woord voor probiotica is ook acidophilius. In dit produkt zit 3 miljard cellen per gram. Het schijnt het beste te zijn als een kuur van 3 weken aanhoudt. Mijn paard is ongeveer 600 kilo dus doe ik straks 4 capsules per dag door het voer heen. De capsules ga ik losmaken waardoor het poeder word. In amerika schijnt het de titel topspul te hebben..

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:39

wel es van gehoort, is toch tegenovergestelde van antibiotica...
idd de yakult producten

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:24

Princess schreef:
wel es van gehoort, is toch tegenovergestelde van antibiotica...
idd de yakult producten

Idd

pro = voor

anti = tegen

Ik wilde de paardendrogist voorstellen maar die staat er al bij.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:39

WiMa schreef:
Toevallig ben ik ook al een tijdje op zoek naar een duidelijke nederlandse pagina maar kan het inderdaad ook niet vinden. Vanmiddag ben ik naar een reform winkel geweest en daar uitleg gevraagd. Het schijnt idd zo te zijn dat als er antibiotica of peneciline zowel de goede als de slechte bacterien gedood worden waardoor er geen optimale opname meer is voor voedingstoffen. Het is behoorlijk duur maar heb het toch maar gekocht voor mijn paard. Het is goed tegen diaree en nog meer maag/darmstoornissen. Ik heb het merk BIOLINA gekocht. Een ander woord voor probiotica is ook acidophilius. In dit produkt zit 3 miljard cellen per gram. Het schijnt het beste te zijn als een kuur van 3 weken aanhoudt. Mijn paard is ongeveer 600 kilo dus doe ik straks 4 capsules per dag door het voer heen. De capsules ga ik losmaken waardoor het poeder word. In amerika schijnt het de titel topspul te hebben..

acidophilius is geen synoniem voor probiotica, maar wel één van de bacteriën die tot de groep van de probiotica behoren

Ik raad je af de capsules open te maken, want dan kan je ze al evengoed niet geven. Die capsules zitten errond zodat de inhoud pas in de darmen vrijgezet zou worden (waar de probiotica hun werk moeten kunnen doen) ipv in de maag, waar het maagzuur de probiotica zal doen afsterven (maw, dan kunnen ze ook hun werk niet meer doen)
Door de capsules te openen, komen de probiotica zonder bescherming tegen het zuur in de maag terecht en zullen ze afsterven.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:45

Oke, ik weet het ook niet maar dit is mij verteld..Vind jij dat ik dan gewoon de capsules moet geven?..Is dat wel goed dan?En zal dat dan wel door hem opgegeten worden? Hoe kom jij aan die info? Ik ben er echt al heel lang naar op zoek..

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:34

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:24

Ik studeer Farmaceutische en Biologische technieken
Wat wil zeggen dat ik zowel van bacteriën als van het maken van en de werking van medicijnen een beetje kennis heb.

De darmen hebben een basisch milieu, dit wil zeggen dat de bacterieën die daar leven (oa de goede dus) meestal niet bij een zure pH kunnen overleven (en in de maag kan de pH wel tot 1 à 2 gaan = zéér zuur!). Daarom ga ik er van uit dat die probiotica niet in "zomaar" capsules zitten, maar in capsules die speciaal "gecoat" zijn om niet in de maag, maar pas in de darmen op te lossen en hun inhoud vrij te geven.
Enterisch omhulde capsules mag je daarom nooit openen.

Ik heb geen idee of elk paard die capsules zomaar zou opeten, maar waar mijn pony staat, moest een tijdje geleden een ander paard ook capsules met een bepaald medicijn bij het eten krijgen, en dat werd gewoon bij in de emmer gegooid en werd zonder problemen opgegeten door het paard (nog een voordeel van die capsules: ze zijn vrij smaak- en geurloos, dus minder kans dat je paard z'n eten laat staan omdat er iets "vreemds" inzit)

Wat betreft de probiotica en prebiotica is het misschien leuk om weten dat al jaren bekend is dat ze werken en een goed effect hebben en ze dus al zeer lang toegepast worden, maar dat men eigenlijk nu pas bezig is met het ontrafelen van de exacte werking ervan

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:35

Hmm, ik heb probiotica in "pellet" en in vloeibaar vorm. Dus niks in een capsule.
Werkt het bij mensen ook zo? Yacult zit tenslotte ook niet in een capsule. Heeft het wel nut het op deze manier te voeren dan?

Bedankt in elk geval voor de uitleg Leentje!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:19

Prima uitgelegd Leentje,

Naar mijn mening is de darmflora 1 van de grootste struikelblokken bij zomereczeempaarden.
De darmen hebben waarschijnlijk niet hun juiste basische waarden, maar zuurder en daardoor onstaan de eerste problemen.

Leentje heb jij suggesties om de darmen zo goed mogelijk basisch te houden ?

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:08

jeddah schreef:
Hmm, ik heb probiotica in "pellet" en in vloeibaar vorm. Dus niks in een capsule.
Werkt het bij mensen ook zo? Yacult zit tenslotte ook niet in een capsule. Heeft het wel nut het op deze manier te voeren dan?

Bedankt in elk geval voor de uitleg Leentje!

goed punt!

Ik ben ook niet zeker of die capsules enterisch omhuld zijn, was alleen maar een vermoeden... Dus nu twijfel ik ook
Probeer het anders eens na te vragen bij de fabrikant

Darmen zo basisch mogelijk houden, pfffff kan ik zo even geen antwoord op verzinnen eerlijk gezegd, sorry ...
Ik weet dat om probiotica echt te laten werken, je ze dagelijks moet innemen (dus niet af en toe eens een yakult/actimel/danone activia/... maar echt elke dag) en ik ga er van uit dat dat bij paarden ook wel zo zal zijn: dus in elk geval echt dagelijks toedienen. Daarnaast zijn prebiotica ook belangrijk, dit zijn eigenlijk stoffen waar we zelf (of het paard zelf) niets aan hebben, maar de probiotica juist wel (waardoor ze dus beter/sneller/makkelijker groeien en zich vermenigvuldigen etc etc)
Prebiotica zijn meestal bepaalde complexe koolhydraten (maar welke weet ik zo ook even niet uit het hoofd)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:50

Ik denk dat paarden capsules geven geen enkele zin heeft, want elk paard zal kauwen op wat hij in zijn mond krijgt. Of je moet het achter in zijn keel kunnen gooien, net als je bij een kat doet

Veel van 'onze' middeltjes (Yacult e.d.) zijn op melkbasis. Niet elke paard kan tegen lactase. De werking kan dus averechts zijn.