selenium tekort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisade

selenium tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:45

mijn pony heeft selenium tekort. dat is een bepaalde vitamine,mineraal.
dit is al 3 maanden geleden geconstateerd door de dierenarts. haar nek werd namelijk helemaal dik en hard. de DA heeft gezegd dat ze selenium en vit E moet krijgen, en dan zou het binnen 2 maanden overgaan.
op dit moment rij ik haar wel gewoon maar haar nek is nog steeds dik en hard. ze heeft er geen pijn aan, maar toch vind ik het raar dat het niet weggaat. de DA zegt dat het tijd nodig heeft en dat het langzaam vermindert, maar het is nog helemaal niet minder geworden.

heeft iemand hier ook ervaring mee, of is het misschien iets anders.
ik hoop op reactie want ik ben een beetje ongerust.

Arnoud

Re: selenium tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:29

Selenium en Vitamine E is voor de spieren en ontwikkeling ervan. Als daarin tekort is kun je idd dit met een supplement bijvoeren, maar hoe komt het dat daaraan tekort is, dan krijgt het paard dus met het dagelijks rantsoen niet voldoende binnen. Misschien iets om over na te denken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 06:30

selenium is een anti-oxidant en werkt samen met vitamine E toch?

maar die dikke nek vanwege tekort daarvan heb ik nog nooit gehoord,
wil je voor mij vragen hoe dat dan in elkaar zit?

hoe ziet die nek er nou precies uit? kun je een foto maken?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:19

heb je er wat van de dierenarts voor gekregen?
of ben je zelf wat gaan halen voor bij te voeren?

ik haalde voorheen zelf altijd een pot vitamine e en selenium van sectolin,scheen dat mijn paard dat helemaal niet opnam,dus ik haalde zo een pot steeds voor niks...
nu krijgen we het altijd van de dierenarts,is puur vitamine e en selenium en dat gaat harstikke goed

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:40

Pavo E-plus gebruiken, dat werkt snel en goed.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:49

Ik sluit me een beetje biuj ellen aan, er zijn namelijk meer oorzaken die een dikke harde nek als symptoom kunnen hebben. Welke weet ik zo niet, maar ben het wel vaker in boeken tegen gekomen.

De conclusie die je DA trekt zou kunnen, dat de spieren erg verkrampt zijn door het tekort, anders zou ik het zo niet weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:39

hoefbevangen dieren krijgen toch ook altijd zo'n dikke nek?

en mijn eigen pony heeft het ook,maar dat is vanwege zomereczeem..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:54

mijn hoefbevangen pony kreeg idd een dikke nek... maar dan had de DA dat wel gezien toch?

Mijn pony krijgt vloeibare vitamine e / selenium uit een pompje op advies van de DA om zn oude spieren enigzins soepel te houden. Hij kan nl niet zo veel meer ivm een verlamming in zn rechterachterbeen... maar of t helpt tegen een harde nek?!? Zou iig niet het eerste zijn waar ik aan zou denken...

lisade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 19:46

ze krijgt elke dag pavo E-plus, dat moest ik haar geven van de DA, ze krijgt ook een grotere hoeveelheid dan normaal, maar het helpt niet echt heb ik het idee. en ze had ook pijnstillers gekregen maar ze heeft er echt geen pijn aan, ik ken mijn pony wel na 8 jaar.
en ze is ook door de dierenarts onderzocht of ze hoefbevangen is omdat ze erg dik was, maar ze toont absoluut geen symptomen, en nu is ze weer op normaal gewicht. maar die nek blijft.
maar op het moment voelt mijn pony zich super, ze kan alles met die nek (het ziet er ook wel mooi uit, net een hengst) maar toch blijft het raar.
maar alvastr bedankt vvo de tips, meer tips welkom

gr lisade

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:32

vage klacht, ik zou het zo ook niet weten. Spierbevangen misschien?? Eventueel een second opinion van een andere DA vragen. Heb ik ook weleens gedaan, en niet om de ander afbreuk te doen, maar om een goede diagnose.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:53

Mijn paard heeft zo'n enorme speknek en die blijkt te komen door insuline ongevoeligheid. In haar geval worden de bloedsuikers niet afgevoerd als voeding voor de spieren, maar als extreem vet opgeslagen. Dit komt omdat haar cellen niet (of niet goed genoeg) reageren op insuline. Ik probeer de bloedsuikerspiegel zo gelijkmatig mogelijk te houden. Ze krijgt ook helemaal geen brok meer.