hoe vaak bekappen wanneer nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

hoe vaak bekappen wanneer nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 15:20

Hallo ik heb een paard waarvan de hoeven niet snel groeien,voor de vakantie heeft de smit bekapt omdat hij iets moeilijk liep met zijn voorvoeten.De binnenkant groeid wel door dus dat moest eruit. Maar nu rij ik veel op de harde weg en slijten zijn voeten veel sneller. Van de week liep hij niet lekker met 1 voorbeen, en vandaag wilde hij niet voor of achteruit.(is liever lui dan moe)maar nadat ik veel toeren had uitgehaald strompelde hij weg, ik probeerde hem wel voorwaarts te houden met heel veel moeite lukte dat. Maar hij wilde steeds terug naar de wei, ik plukte een takje en daar gaf ik een mep mee. even liep hij goed maar wilde daarna weer terug.Ik stapte af om te kijken maar zag niks toen ik op wilde stappen wilde hij me bijten,dat doet hij normaal nooit.Ik ben maar terug gegaan en toen zat er een flinke gang in.Kan het zijn dat het weer aan zijn voeten ligt, de smit is ongeveer 11 weken geleden geweest.

onley

Re: hoe vaak bekappen wanneer nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:29

ik denk dat jou paard gewoon geen zin heeft om te lopen mijn paard haalt ook vanalles fratsen uit om maar op die wei te blijven want het gras op dit moment is heerlijk
ik zou niet aan toegeven en gewoon doorgaan neem de volgende x een zweepje mee en gewoon door laten gaan want hij is je gigantisch uit aan het testen
en wat het kappen betreft mijn smid komt iedere 7 a 8 weken vind ik wel belangrijk soms haalt ze er veel vanaf en soms net niks je zegt dat hij nu al 11 weken zo loopt ik dan toch langzaam eens de smid bellen om te kappen al is het om de straal bij te kappen en de scheurtjes weg te vijlen
succes ermee

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:29

misschien is het toch verstandig om de smit er even naar te laten kijken, dan weet je in ieder geval zeker dat het daar wel of niet aan ligt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:05

Normaal heeft hij wel zin om te lopen en de vorige keer begon het ook op deze manier, toen boob de smit uitkomst. Dus ik bel de smit gewoon en ontzie zijn voeten een paar dagen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:39

bij mijn paard kmt de bekapper 1 x per maand en tussendoor houd ik het zelf bij met de vijl, dus 1 x per 11 weken vin dik erg weinig.
het kan zijn dat de steunsels van je paard erg hard groeien en dat hij daarom gevoelig gaat lopen,maar er kunnen nog wel 10 andere oorzaken zijn

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:41

Je schrijft dat zijn voeten niet snel groeien en nu veel harder slijten omdat je veel op de harde weg rijdt. Zou oppassen dat ze niet te hard slijten, want dan krijgt hij gevoelige voeten. Als dat zo is, kan ik me voorstellen dat hij liever niet wil lopen op het harde omdat dat dan zeer gaat doen. Zou even met je smid overleggen.

Miiniistarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:42

jaaaa . ik zou de smid ook gewoon even bellen hij kan je zowieso ( goed ! ) advies

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:13

Smid kun je wel bellen ja.
Maar ik denk dat je paardje je aan het uitproberen is zeker omdat je zeg dat hij terug wel heel hard terug wilde lopen Dat komt me erg bekent voor..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 14:32

Het meisje dat hem verzorgd gaf ook aan dat hij niet lekker liep dus de smit zal wel nodig zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 16:47

smurf schreef:
bij mijn paard kmt de bekapper 1 x per maand en tussendoor houd ik het zelf bij met de vijl, dus 1 x per 11 weken vin dik erg weinig.
het kan zijn dat de steunsels van je paard erg hard groeien en dat hij daarom gevoelig gaat lopen,maar er kunnen nog wel 10 andere oorzaken zijn

Ik vind 11 weken niet erg weinig, voor mij is dat vrij normaal. Bij mij komt de smid een keer in de 2,5/3 maanden.. De hoeven van mijn paardje groeien nou eenmaal niet snel en de ijzers zitten er dan ook nog goed onder, is dus per paard verschillend. Normaal zeggen ze dat 1 keer in de 6 a 9 weken normaal is

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:39

Hoe vaak je de smid moet laten komen is ook sterk afhankelijk van hoe je je paard houdt: veel in wei, op straat of niet, alleen in bak rijden. Ik heb mijn paard op ijzers staan en de vorige keer heeft ie met 4 ijzers onder bijna 11 weken gestaan en eigenlijk zaten de ijzers nog prima, maar omdat ik wil voorkomen dat de smid zoveel van zn hoeven af moet knippen dat ie daar aan moet wennen heb ik m maar weer gebeld.
Maar over het algemeen laat ik mn smid om de 10 weken komen, als ik denk dat t nodig is, en soms is de andere nog niet nodig maar om de smid nou 2 keer te laten komen.

Maar over het lopen van je paard, misschien is ie NET iets te ver afgesleten dat t zeer doet ofzoiets. Maar ik zou iig wel smid bellen ook om te voorkomen dat de stand verkeerd word