wie weet wat dit is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nannoe

wie weet wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 00:01

Hallo,

Ik heb een vraagje?
Ik heb een friese hengst van 10 jaar oud, maar met afwijking in zijn hoeven . Ik verzorg hem nu al een hele tijd enzo. Het bot ofzo die in de hoef loopt heeft te weinig ruimte om te buigen weten jullie hoe deze afwijking heet het is een kwaal die veel voorkomt bij friese paarden.

Groetjes janna

Nannoe

Re: wie weet wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 00:20

niemand?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:43

Is hij niet hoefbevangen geweest? Dit kan leiden tot een gekanteld hoefbeen (in meer of mindere mate).

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 08:57

Babootje schreef:
Is hij niet hoefbevangen geweest? Dit kan leiden tot een gekanteld hoefbeen (in meer of mindere mate).

Boven zijn kroonrand zitten losse stukjes bot hij moet voor ook goed bekapt worden bij zijn teen moet er altijd een heel stuk af

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:32

Er zijn veel verschillende oorzaken te vinden voor hoefproblemen. Hoefbevangenheid komt veel voor en heeft invloed op het hoefmechanisme en de hoefwand.
Je kunt je vraag het beste stellen aan Hoefsmederij Van Nassau.
op www.hoofcare.nl kun je je vraag stellen en eventueel een foto bijvoegen. Ben benieuwd naar het antwoord. Mail je het dan nog even?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:22

Ik denk haast dat je overhoef bedoelt. Dat is idd een kwaal die vaak bij Friezen voorkomt. Het houdt in dat het hoefkraakbeen verbeent.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:49

Ibbel schreef:
Ik denk haast dat je overhoef bedoelt. Dat is idd een kwaal die vaak bij Friezen voorkomt. Het houdt in dat het hoefkraakbeen verbeent.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het lijkt op elkaar maar overhoef is niet hetzelfde als verbening van hoefkraakbeen. Kijk maar eens op site www.hoofcare.nl

mijn paard heeft verbening aan hoefkraakbeen, is inderdaad een veelvoorkomende kwaal bij friezen (die van mij is overigens KWPN).

maar de aandoeningen zijn wel net even anders.

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 08:05

Sione schreef:
Ibbel schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het lijkt op elkaar maar overhoef is niet hetzelfde als verbening van hoefkraakbeen. Kijk maar eens op site www.hoofcare.nl

mijn paard heeft verbening aan hoefkraakbeen, is inderdaad een veelvoorkomende kwaal bij friezen (die van mij is overigens KWPN).

Wat een informatie staat erop die site. heb het even bekeken en verbening aan de hoefkraakbeen lijkt precies op de symptomen van jensje

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 08:13

Sione schreef:
Ibbel schreef:

Rijd jij je paard nog?

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:58

Momenteel niet. Vrijdag komt de hoefsmid en dan krijgt hij speciaal beslag. Hoop dat ik hem dan weer kan bereiden. DA heeft me wel voorbereid dat het minder intensief zal moeten voortaan. Omdat hij toch een beetje invalide is. Maar ik heb goede hoop.

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 07:07

Super voor je

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:23

Ibbel schreef:
Dat is idd een kwaal die vaak bij Friezen voorkomt. Het houdt in dat het hoefkraakbeen verbeent.

Klopt; verbening van het hoefkraakbeen komt vaak voor bij Friezen. Hierdoor werkt het hoefmechanisme in de hoef minder.

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:07

nina62 schreef:
Ibbel schreef:
Dat is idd een kwaal die vaak bij Friezen voorkomt. Het houdt in dat het hoefkraakbeen verbeent.

Klopt; verbening van het hoefkraakbeen komt vaak voor bij Friezen. Hierdoor werkt het hoefmechanisme in de hoef minder.

nee ik rijd niet longeer en beweeg mijn fries alleen