Mijn paard is afgelopen zondag tijdens het mennen nogal dwars geworden en heeft zich daarbij laten vallen. Hij heeft toen een dikke bil opgelopen. Hij had erg veel pijn en ik nam aan dat het flink gekneusd was. Na 2 dgn werd de pijn wat minder en nu 6 dagen later zie je er niets meer van en hij loopt weer goed in de wei. Nu kwam hij een 3dgn voor het ongeval pas thuis, van een maandje weide gang. Hij bleek aan 1 been mok te hebben(nooit gehad overigens). Ik dus in de weer met mok en dikke bil, inzalven , afspoelen, voelen etc. Nu zie ik toch vanmiddag pas dat hij een hele dikke hak heeft. De hak is van binnen en buiten behoorlijk dik, hij is er niet gevoelig op en loopt aan de hand en in het land niet kreupel. Ik denk nu dat het nog van het vallen is, maar heb het helaas niet eerder opgemerkt. Ik ben nu bang voor een of andere beschadiging en zal maandag de da moeten laten komen. Zitten er ook pezen in de hak?? Iemand een vermoeden wat dit kan zijn???
kan het geen piephak zijn? Dat heeft mijn haffie ook. Zie je normaal niks van,maar ze heeft m een keer gestoten en toe werd ie ff dik. DA zei dat het niet erg was.
ja ik had het zelfde als roos. Mijn paard heeft lichte piephakjes.. En toen viel ze toen ik haar net had in de afspuitplaats op haar hakken zeg maar. En toen was een hak dikker als normaal en dat trok naar een paar dagen weer weg.
Maaar heel het gewricht is opgezet, niet alleen de hak. Vanmorgen zij iemand: misschien dat het vocht wat in de dikke bil zat, nu naar beneden zakt. Laat ik het tmaar hopen. Het is wel aan dezelfde kant.
Kan piephak zijn. Dit gaat niet altijd vanzelf weg. DA kan vocht eruit verwijderen maar dat komt dan vaak wel terug. Als je niet zeker ervan bent altijd VA vragen.
IK ben ook niet eens dat het een piephak is, aangezien deze alleen boven op de sprong een verdikking geeft, en niet zo acuut ontstaat als beschreven in je verhaal.
Het zou kunnen dat het gewricht of gewrichtskapsel een tik heeft gekregen van de val, en daardoor gekneusd is (of evt een bloeduitstorting in hetgewricht.) Aangezien ik het paard niet kan zien, kan ik ook niet zien of hij al dan niet kreupelt (kreupelheid van de achterhand is soms lastig te zien, dus het kan zijn, dat jullie het misschien niet zien). Ook is het voor mij lastig te zien of het misschien door een klein wondje kan komen nabij de sprong. Dit kan soms een flinke zwelling geven van de omringende huid.
Een DA erbij halen lijkt mij ook verstandig, en tot die tijd zeker regelmatig 10 minuten koelen
Inmiddels is ook zijn bovendij?en onderbeen helemaal gezwollen, maar hij heeft absoluut geen pijn. Da even laten kijken en zij denkt inderdaad dat het allemaal vocht is wat uit de bil is gezakt. Lekker gewerkt vandaag( op advies) en hij loopt ook geen stap kreupel, gelukkig. Dit verklaart wel waarom het me niet meteen is opgevallen, het was er namelijk niet