bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_N

bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:15

het is mischien een rare of domme vraag maar ik stel hem toch..

is een bloedneus bij paarden gevaarlijk?
wil het namelijk nu wel graag weten omdat mn verzorgpaardje vanmiddag een bloedneus had en ik niet weet of dat nou gevaarlijk is of niet..
alvast bedankt

groetjes wendy

Anoniem

Re: bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:02

Als het blijft bloeden is het niet zo best lijkt mij
Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt, misschien andere Bokkers wel!
Hou het in ieder geval in de gaten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:24

Dat ligt er aan, bij die van mij maakt ik me er weinig zorgen om. Het vel is bij haar heel dun, als ze 'dr neus stoot loopt er wel eens een straaltje uit. S winters als het heel koud is ook wel eens.
Maar als het blijft lopen (uit beide neusgaten) zou ik het wel in de gaten houden.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:32

Een bloedneus kan gevraalijk zijn. Als het snel eruit loopt, kan het zelfs een slagaderlijke bloeding zijn. Kan voorkomen bij paarden.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:31

ik ken dit wel
iemand di eik ken ha dook zo paardje die had/heeft een soort hooi koorts nu geefd ze hem drupels en het gaat prima

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:26

Het ligt eraan wat voor een soort bloedneus het is. Mijn vorige paardje heeft het ook twee keer gehad en die bleek chronische bronchitis te hebben met als gevolg een longbloeding. Bij haar was het maar een heel klein straaltje maar wel helder rood bloed. Helder rood bloed komt (meestal) uit de longen. Dit was wel na een inspanning.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:14

Of een bloedneus gevaarlijk is, is geheel afhankelijk van de oorzaak; dit kan varieren van een onschuldige vewonding in het neusgebied, een longbloeding (hoeft niet zo hard te bloeden), zeefbeenhematoom, tot een slagaderlijke bloeding ten gevolge van een schimmelinfectie in de luchtzak.

Als je paard dus vaker last heeft van dergelijke bloedneuzen, raad ik je aan het dier door een dierenarts of eventueel een kliniek te laten onderzoeken, om de oorzaak te achterhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:28

laatst op concour was er een paard die een hevige bloedneus kreeg door een zuurstof te kort. hij viel daarna neer maar heeft het wel overleefd..

het licht maar net aan de ernst van de oorzaak.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:34

oke in idd geval bedankt maare mijn verzorgpony is al behoorlijk oud ze is nu 35.. kan het daar ook aan liggen?

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:47

Dat durf ik niet zo te zeggen.. kan zoiets niet gewoon zeggen, zonder het paard te zien/onderzoeken

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:54

Hoorde toevallig vandaag een verhaal van mijn stagebegeleider. Dat was met zo'n soort cross voor de kar, weet niet precies hoe je dat noemt. maar ze moesten in ieder geval door het water en daar ging de pony steeds langzamer en steeds met zijn neus in het water. Ze wisten niet wat het nou was en opeens zagen ze dat hij een bloedneus had. Bleek dat hij opeens een hersenbloeding had gehad en is toen overleden.
Maar een pony bij ons op de manege heeft ook weleens een hele erge bloedneus gehad, dat wilde stoppen. Het bleef er maar uitstromen en toen is de dierenarts erbij gekomen. heeft lang geduurd voordat het stopte, maar die pony leeft nu gewoon nog steeds, kerngezond. (het is een paar jaar geleden gebeurt)