hartkwalen bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dancinggirl

hartkwalen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:50

De veearts is net geweest bij mijn verzorgpaard, we dachten al een tijdje dat er iets niet ok was, na gister wisten we het zeker.

de veearts heeft nou net gezegd dat ie het aan z´n hart heeft...z´n hartslag is onregelmatig en na een beetje werk heeft ie een ruis..

we moeten nu een hartfilmpje en scan gaan maken en z´n bloed laten testen...

het baasje en ik zij erg geschrokken en erg verdrietig....wie kan me er wat meer over vertellen?? die scan en dat flimpje, hoeveel gaat dat wel niet kosten? en nog belangrijker, hoe gaat dit verder? wat houd een hartkwaal bij een paard in, gaan ze hier altijd dood aan ofzo of kunnen ze met medicijnen leven?? zal ze ooit nog wedstrijden met m kunnen lopen ( niet dat dat het belangrijkst is, maar ok)

kunnen jullie me alsjebliefd wat meer vertellen!!

klomp

Re: hartkwalen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:50

ik heb lang geleden eens een verzorgpaard gehad die hartritme stoornis had. als hij op stal stond en begon een beetje te sukkelen, dan sloeg zijn hart weleens een keer over en dan zakte hij ineens door zijn benen...was altijd een rot gezicht... paard liep nadat hij verkocht was, nog een tijd mee in manege lessen, maar is later gestorven als gevolg van die stoornissen. ik denk alleen niet dat het voor ieder paard het einde betekend, er zijn verschillende degredaties van stoornissen...bij de een zal het erger zijn als de ander.
wat de kosten precies zijn, weet ik niet...maar dat is minder belangrijk als hoe het verder vergaat met je paard. ik denk dat je het beste jezelf moet laten informeren door de deskundige die je paard gaat behandelen. wij op bokt kunnen gissen naar antwoorden, maar een deskundige je meer kan vertellen.

ik wens je in ieder geval sterkte toe en hoop dat alles goed komt!!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:09

Hoi

Wij hebben een twee en half jarige met een hartruis als gevolg van een droescomplicatie. het paard heeft er bij belasting tot nu toe geen last van. Alleen bij drukkend weer hoest ze af en toe. We hebben het hart laten scannen toen ze éénjaar was. Er was toen een groot litteken op het hart te zien die de ruis veroorzaakt. Ik controleer vaak zelf de hartslag en het is nu na anderhalf jaar van een 3. graads ruis na een 1. graagds gegaan. Waarschijnlijk blijft het zo. Of het paard in de sport uit gebracht kan worden weten we nog niet. We moeten als ze 3 is maar kijken wat ze aan kan. het moet natuurlijk ook veilig blijven. In ieder geval zou ze fokmerre kunnen worden. je kunt je paatd het homeopatische middel Crataegus geven. het helpt het hart op moeilijke momenten. Sommige paarden kunnen heel oud worden met een hartprobleem. Maar soms is het heel snel voorbij. Als je kijkt hoe vaak dekhengsten en sportpaarden sterven aan een hartinfract.

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 17:05

Bedankt allebei!

Je hebt zeker gelijk Klomp, het belangrijkste is weten hoe het met hem verder gaat...hoop dat het baasje alles kan betalen! en anders betaal ik zeker gewoon mee!
maandag komt de veearts weer om bloed af te nemen en dan zullen wel de afspraken worden gemaakt voor de onderzoeken!

Ik hoop zo dat het allemaal goed komt en dat het mee valt!