wat te doen tegen wondjes in de oksel???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

wat te doen tegen wondjes in de oksel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:56

mijn vriend rijd sinds kort endurance met merel. dat doet hij over het strand. maar iedere keer wanneer zij over het strand gelopen heeft(hoeft niet eens intensief te zijn) dan heeft ze al een wondje in haar oksel.

mijn vriend dacht eerst dat het door de singel kwam, dus hij goed die benen naar voren zodat de huisplooien strak kwamen. maar de singel komt dus helemaal niet op die plek.

toen ging hij een singelbontje gebruiken, dat gaat goed als het droog is en ze niet zweet.

zodra merel gaat zweten of een stuk in de branding heeft gelopen gaat het zand iriteren en schuurt dat zo in haar oksel.

heeft iemand hier iets tegen??? een bontje helpt dus niet. ik dacht zelf aan uierzalf ofzo.. maar maakt dat de huid juist nie zwakker??

het is echt heel vervelend.. zo kandie natuurlijk nooit goed trainen voor een wedstrijd. het is ook iets wat ze sinds 2 weken pas heeft, daarvoor was er nooit wat aan de hand

Kyona

Re: wat te doen tegen wondjes in de oksel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:23

Raar! Heb dit ook wel meegemaakt als de singel net niet lekker zat (bijv. met een iets kortere singel dan mijn normale singel). Als ze gevoelig zijn gaat het vaak weer snel opnieuw open. Is het een neopreen singel? Dit wil vaak wel helpen.
Als de huid mooi dicht is (dus geen korstjes meer) kan je er evt. wat kampferspiritus op doen dagelijks met een watje. Dat hardt de huid en wordt ook gebruikt bij mensen tegen doorliggen. Let wel op dat er absoluut geen wondje zit, want anders doet het echt zeer. Als het nog niet helemaal goed dicht is, vind ik vaak groene leem wel helpen - dun erop doen dan werkt het als een pleister.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 17:30

van een neoprenen singel krijgt ze altijd wondjes. ze heeft nu een thorowgood singel. maar ze is vrij gevoelig op haar huid. haar hoofdstel schuurt ook al.
wij hebben haar nu 2 jaar en echt gezweet heeft ze nooit. je kon uren rijden in de bak met 30 graden, maar echt zweten deed ze niet. nu hoeft ze maar een half uurtje in de bak of op het strand te lopen(sinds ze op de nieuwe stal staat, 2 maanden nu dus) en ze is al zeiknat. ze zweet gewoon erg en precies de plekken waar ze zweet schuurt het hoofdstel en de singel.

groene leem gebruiken we ook vaak, maar echt ideaal is het niet, je mag er geloof ik ook geen endurance wedstrijd mee rijden(geefta an dat het een open wondje is en dan mag je geloof ik niet starten)

maar met singelbontje werkt het ook niet, dus het kan de singel ook niet zijn(is lamswol, dus dat schuurt zeker niet)
ik denk dat op 1 of andere manier het zand tussen de oksels komt en dat ze dan zweet dat het zo lekker gaat schuren(ze krijgt expres ook geen kappen om, dan hebben we het ook aan de benen)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:36

ik kijk heel even mee als je het niet ergvind want die van mij heeft precies hetzelfde ben afgelopen zondag voor het eerst de duinen in geweest met dr en nu ook in dr oksel korstjes waarschijnlijk van het zand want bij haarkomt ook daar de singel niet .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:34

Het is zo warm dat het zweet overal heen loopt. Bij de oksel zitten allemaal huidplooitjes, welke ook door het zweet week worden. Kans dat het open gaat, is zeer groot. Het wordt koeler, dus zal het beter gaan.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:33

dit heb ik ook met mijn paard....ik heb hem nu 3 maanden en ineens sinds 2 weken heeft mijn paard dat ook. de singel zit er idd niet tegenaan het zijn gewoon die velletjes die langs elkaar gaan schuren als hij zweet. ik doe er vet op gewoon van dat uierzalf en dat werkt perfect!(gewoon elkekeer voor het rijden vet erop) mijn paard heeft helemaal geen last meer van wondjes.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 08:15

wij zijn ff bij hypodrama geweest en hebben nu 1 of andere balsam, die er voor zorgt dat de huid wat sterker wordt. het is even afwachten of het helpt, anders gaan we ook over op de uierzalf.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:52

ik ben niet zo voor die middeltjes....je weet niet wat het met de huid van je paard doet......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:21

Mijn paard heeft ook een hele gevoelige huid. Alles wat kan schuren schuurt dan ook bij haar. Ik heb om een singel ook een bontje en dat werkt goed. Verder trek ik altijd haar been naar naar voren voordat ik opstap.
Om plekjes in haar oksel te voorkomen gebruik ik voor een lange rit wel van die babyolie billendoekjes. De huid wordt dan iets vettig maar het is niet zo plakkerig vet als uierzalf. Ik ben namelijk bang dat daar juist zand op blijft plakken. Na het rijden altijd even de oksel en de plek van de singel afsponsen.
Voor de rest moet de huid op die plekken sterker worden.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:39

maar die babyolie doekjes kunnen ook niet al te goed zijn hor
want de olie kan flink gaan broeien tussen de naadjes als ze gaat werken.

die van mij ligt altijd open van de singel, omdat het een buikig paardje is. en daardoor schuift de singel in de oksel, hij ligt daar dus ook open.

het kan ook zijn dat je paardje zijn voorbeen zo ver naar achter zet, dat het alsnog door de singel kan komen.
in ieder geval veel succes ermee.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:26

likt je singel niet te ver naar voren? anders zou je ook nog een maansingel kunnen proberen. deze zorgt ervoor dat de singel niet naar voren schuift. dit werkt ook goed bij dikke paarden.